Boboteza fără ger e ca nunta fără lăutari. Sute de credincioşi ortodocşi, greco-catolici şi romano-catolici au participat sâmbătă la slujba de sfinţire a apelor oficiată în bisericile din Centrul Oradiei, de sărbătoarea Botezului Domnului.

Mai puţini decât în alţi ani, poate tocmai din cauza vremii primăvăratice, credincioşii şi-au luat Agheazma Mare fără să se înghesuie la rezervoarele cu mii de litri şi sticlele cu apă sfinţită pregătite de preoţii orădeni.

Circa 200 de credincoşii greco-catolici s-au adunat la Catedrala Sfântul Nicolae încă de dimineaţă pentru a participa la Sfânta Liturghie oficiată de un sobor de preoţi condus de episcopul Virgil Bercea.

La fel ca anul trecut, slujba de sfinţire a apelor s-a oficiat în incinta bisericii în jurul orei 11:30. Majoritatea orădenilor şi-au dus însă acasă Agheazma Mare gata îmbuteliată.

Prea Sfinţitul Bercea le-a pregătit credincioşilor o mie de litri de apă sfinţită în flacoane de jumătate de litru, sfinţită în cadrul unei slujbe oficiate cu o zi înainte, pentru a se asigura că va ajunge la toată lumea.

Agheazmă pentru toţi

Peste drum, în Piaţa Unirii, cei peste 300 de credincioşi ortodocşi adunaţi la Biserica cu Lună au participat la Sfânta Liturghie până în jurul orei 12 când un sobor de preoţi condus de parohul Teodor Cristea a ieşit în faţa bisericii.

Două rezervoare mari şi încă trei mai mici, însumând undeva la 4.000 de litri de apă aşteptau înainte pregătite.

Slujba de sfinţire a apelor, oficiată în aer liber, s-a încheiat cu troparul Bobotezei, "În Iordan botezându-Te, Tu Doamne", cântat de soborul de preoţi în timp ce părintele Cristea scufunda în apă busuiocul şi crucea în faţa cărora aveau să se închine apoi credincioştii.

În ciuda numărului mare orădenii adunaţi în faţa butoaielor şi-au luat apă sfinţită pe rând, după bunul plac, fără să se înghesuie şi fără să comenteze.

"Cine nu a putut să participe la slujba de Bobotează poate veni oricând să îşi ia să îşi ducă acasă, până pe 14 ianuarie când este Odovania Praznicului Domnului. În tot acest interval, vreme de opt zile, se ia apă sfinţită pe stomacul gol ca să fie spre curăţiere sufletească, trupească şi pentru iertarea păcatelor", a declarat părintele Teodor Cristea.

"Arătarea Domnului"

Sărbătorită pe 6 ianuarie, Boboteaza încheie ciclul sărbătorilor de iarnă, alături de sărbătoarea Sfântului Ioan (7 ianuarie).

În limba greacă, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie şi se traduce prin "Arătarea Domnului", adică a Sfintei Treimi, pentru că în această zi s-a arătat Mântuitorul, pentru prima dată în lume, fiind mărturisit ca Mesia.

Botezul Domnului în Iordan are o dublă semnificaţie: pe de o parte, prin cufundarea în apele Iordanului, Iisus Hristos sfinţeşte firea apelor, pregătind oarecum botezul creştin; pe de altă parte, în această zi, Sfânta Treime s-a arătat pentru prima dată: Dumnezeu Tatăl, prin glasul care zice: "Acesta este Fiul Meu iubit întru care am binevoit", Duhul Sfânt în chip simbolic de porumbel, care odihneşte peste Hristos, şi Mântuitorul botezat de Ioan în apa Iordanului.