Primăria Oradea a reluat joi încasarea impozitelor pe proprietate aferente anului 2022. Dacă la primele ore ale dimineții sala ghișeelor a fost aproape goală, orădenii au început să formeze cozi în jurul orei 11, când au prins curaj să iasă din casă pentru că gerul de afară s-a mai domolit. Până la ora 14 și-au plătit taxele și impozitele la ghișee circa 550 de orădeni.

„Plătesc, să știu că scap”

Având în vedere restricțiile privind răspândirea pandemiei de Covid-19, în contextul noii variante Omicron, accesul în palatul administrativ al orașului se face pe baza certificatului verde, care atestă vaccinarea sau efectuarea unui test negativ la SARS-Cov-2 și numai cu mască de tip medical ori FFp2.

„Lumea s-a obișnuit cu restricțiile. Rar care vrea să intre fără documente sau fără mască conformă”, a spus un angajat al Primăriei.

Dacă la primele ore ale dimineții, imediat după deschiderea ghișeelor, acestea au fost aproape goale, în jurul orei 11 contribuabilii au început să umple sala de lucru cu publicul.

„Spre deosebire de alți ani, lumea nu s-a înghesuit de la prima oră, că era prea frig să iasă din casă pe minus 12 grade Celsius. Când gerul a mai cedat, au început să apară și oamenii”, a explicat o angajată.

Majoritatea celor care au venit să își stingă obligațiile fiscale încă din prima zi de plată au fost pensionari. „Vin și plătesc și pe urmă știu că am scăpat de o grijă”, a declarat pentru BIHOREANUL un bătrânel.

Angajații municipalității se așteaptă ca numărul plătitorilor la ghișeu să crească în zilele următoare. „Suntem abia în data de 13, încă nu s-au plătit toate pensiile, vârful va fi probabil luni dimineața”, a spus o funcționară.

Bonificație de 8% la plățile online!

În ciuda impulsului inițial, numărul plătitorilor la ghișeu este mult mai mic decât în anii anteriori, când se formau cozi interminabile, și este limitat, în general, la contribuabilii care nu sunt familiarizați cu mijloacele moderne de plată sau mai au și alte treburi de rezolvat în Primărie.

Reprezentanții municipalității se așteaptă ca numărul celor care își plătesc impozitele prin internet să crească în continuare, având în vedere că bonificația acordată celor care își sting obligațiile fiscale integral până la 31 martie prin intermediul site-urilor www.oradea.ro, www.ghiseul.ro sau aplicația Plata Impozite MobilePay este de 8%, atât în cazul persoanelor fizice cât și al celor juridice.

Reducerea acordată este de două ori mai mare decât în cazul celor care plătesc la ghișeu.

„Când vorbim de plăți online, ne referim la acele operațiuni la care angajații Primăriei nu mai trebuie să facă nimic, pentru că sumele se varsă direct în contul de venit al bugetului local. Plata cu cardul la ghișeu, cum încearcă să facă unele persoane fizice, sau prin internet banking, cum vor firmele, nu este considerată plată online”, a declarat pentru BIHOREANUL directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.

Tot al doilea leu e încasat online

Potrivit evidențelor municipalității, sistemul de plată online a impozitelor a crescut de la un an la altul.

„Ca sumă, încasările online reprezintă jumătate din plățile făcute către primărie. Dacă acum doi ani încasările online au fost de circa 59,7 milioane lei, anul trecut acestea au crescut cu circa 20% la 71,8 milioane lei și ne așteptăm să crească în continuare, chiar dacă mai lent”, a mai spus Eduard Florea.

Pentru comparație, încasările prin intermediul ghișeelor de plată în 2020, când restricțiile privind pandemia de Covid-19 au prelungit termenele de plată până la jumătatea anului, au fost de 39,9 milioane lei, iar în 2021 de 43,4 milioane lei.

„În mod curent obișnuim să spunem că tot al doilea orădean și-a plătit impozitele online, dar de fapt este vorba de faptul că tot al doilea leu încasat a intrat în bugetul Primăriei online”, a explicat directorul economic.

Lasă actele și pleacă!

În ceea ce privește modificările făcute începând din 2022, conducerea Primăriei a decis ca prelucrarea documentelor privind tranzacțiile de terenuri și clădiri să nu se mai facă pe loc, la ghișeu, în fața contribuabilului. 

Astfel, cetățenii vor depune documentele la ghișeu, iar ulterior vor primi dovada luării în evidența fiscală pe e-mail și/sau prin corespondență scrisă (poștă).

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei Oradea„Volumul de muncă a crescut foarte mult în ultimii ani, implementarea datelor durează, iar cetățeanul este nevoit să aștepte peste 20 de minute, timp în care se formează cozi”, a explicat directorul Eduard Florea (foto).

Dacă în anul 2015 funcționarii aveau de implementat circa 132 dosare pe zi, în 2020 numărul lor a crescut la 222 de dosare pe zi, iar în 2021 la 247 dosare pe zi.

„Vorbim de operațiuni în care se implementează date din care rezultă obligațiile fiscale ale contribuabililor desfășurate în condiții de presiune, ceea ce ar putea genera erori. Nu ne putem juca cu așa ceva”, a spus directorul.

Tot pentru a evita aglomerația la ghișee și eventualele greșeli, conducerea Primăriei a implementat începând de joi un sistem nou.

„Declarația fiscală este foarte complicată și are foarte multe rubrici ca să îi cerem orădeanului să o completeze acasă. De aceea am decis să preluăm de la oameni documentele, aceștia să își dea acordul în scris că documentul să fie completat de funcționari, după care să îl primească acasă prin email sau la adresa de corespondență, fără să mai fie nevoiți să facă încă un drum la Primărie”, a explicat Florea.

Excepție vor face documentele încheiate pentru tranzacțiile auto unde, poate, contribuabilii și-au rezervat deja număr de ordine la RAR unde se lucrează cu programare și formalitățile privind moștenirile care, în multe cazuri, implică persoane provenind din alte localități.