Compania naţională de transporturi aeriene a anunţat la 30 ianurie, pe propriul site, www.tarom.ro, că Aeroportul din Oradea va fi închis provizoriu începând cu data de 2 martie, astfel că îşi va suspenda operaţiunile de aici, pasagerii orădeni urmând să poată opta pentru zboruri spre şi dinspre Bucureşti de la şi până la Timişoara.
"Vă informăm că începând cu data de 02 martie 2015 Compania Tarom îşi suspendă operarea pe Aeroportul din Oradea. Începând cu această dată cursele Tarom RO621/2, RO627/8 şi RO629/30 Bucureşti - Oradea - Bucureşti au fost anulate. Pasagerii afectaţi de aceste anulări au fost reprotejaţi pe cursele RO601/2, RO607/8 şi respectiv RO609/10 Bucureşti - Timisoara - Bucureşti din aceleaşi date. Menţionăm că nu se va asigura transfer terestru între Oradea şi Timişoara. În a doua jumătate a lunii mai vom reveni cu informaţii referitoare la data reluării operării şi a programului de operare", se arată în comunicatul Tarom.
Informaţie nereală
Miercuri, însă, Consiliul Judeţean Bihor a dat publicităţii un comunicat conform căruia "informaţia privind închiderea Aeroportului pe perioada 02.03.2015 - 31.10.2015 nu este reală", ea necorespunzând cu etapele prevăzute în contractul de execuţie al lucrărilor de modernizare a infrastructurii aeroportuare.
"Compania Tarom a comunicat în mod eronat că Aeroportul Oradea va fi închis în perioada 02.03.2015 - 31.10.2015. Decizia de închidere a Aeroportului Oradea nu aparţine companiei Tarom, aceasta putând decide doar operarea sau suspendarea propriilor zboruri spre anumite destinaţii", se arată în comunicatul CJ Bihor.
Potrivit Consiliului Judeţean, lucrările de modernizare a infrastructurii aeroportuare se desfăşoară "conform graficului aprobat şi comunicat, fără niciun fel de modificări", iar închiderea pistei se va face, tot aşa cum s-a comunicat anterior, numai în perioada 22 aprilie -19 iunie, în acest interval putând fi deservite însă elicopterele, iar din 20 iunie urmând să fie redeschisă traficului aerian întreag infrastructură a Aeroportului, inclusiv pentru avioane.
I-au convins
Comunicatul precizează că hotărârea privind suspendarea zborurilor pe Aeroportul Oradea de către Tarom în perioada 2 martie - 31 octombrie a fost adusă la cunoştinţa conducerii Aeroportului cu explicaţia că în această perioadă nu ar fi fost asigurată la Oradea funcţionarea a cel puţin unui instrument de dirijare a zborurilor, aşa cum prevede Manualul operaţional al companiei, pentru siguranţa operaţiunilor de decolare şi aterizare.
Consiliul Judeţean arată că în cursul zilei de marţi, 3 februarie, conducerea aeroportului s-a deplasat la sediul din Bucureşti al Tarom, unde, împreună cu conducerea companiei, a Autorităţii Aeronautice Române şi a Romatsa, s-a convenit ca suspendarea zborurilor să aibă loc de la 3 martie, dar acestea să fie reluate din 26 iunie, fiindcă avioanele vor putea decola şi ateriza în siguranţă, datorită păstrării în funcţiune a sistemului de ghidaj şi semnalistică.
"Menţionăm că suspendarea pe o perioadă limitată a zborurilor Companiei Tarom nu înseamnă închiderea activităţii operaţionale a Aeroportului, care va deservi toţi ceilalţi operatori aerieni care vor solicita aterizarea la Oradea", se mai arată în comunicatul CJ Bihor.
Lucrări de modernizare
Închiderea provizorie a pistei Aeroportului orădean şi, implicit, suspendarea zborurilor avioanelor este necesară pentru derularea lucrărilor de modernizare a infrastructurii aeroportuare, derulate de asocierea Porr Construct - Teerag - Asdaq Aktiengesselschaft - Col Air. Acestea valorează 79,9 milioane lei (cu 21,3 milioane sub valoarea estimată) şi fac parte dintr-un proiect cu fonduri europene ce prevede înlocuirea pistei actuale (lungă de 1.800 metri) cu una nouă, de 2.100 metri, şi lată de 45 lăţime (faţă de 30 metri, cât are pista de acum).
De asemenea, vor mai fi construite două căi de rulare-degajare, o platformă de îmbarcare-debarcare pe care să poată staţiona şase aeronave, inclusiv de tip C (mari), sisteme de balizaj luminos de categoria II de operare, cu lumini inclusiv pe axul longitudinal, nu doar pe marginea pistei, sisteme de alimentare cu energie electrică de bază şi de rezervă, sisteme de telecomandă pentru sistemele de balizaj, sisteme de iluminat pentru platforma de îmbarcare-debarcare şi chiar şi o uzină electrică nouă, care să asigure consumul de bază şi de rezervă pentru sistemele de balizaj.