În ianuarie, Consiliul Local adopta Hotărârea 10/2013 privind stabilirea impozitelor şi taxelor, ce prevedea, între altele, nivelul taxei pentru eliberarea avizelor de funcţionare. Neobservată atunci, taxa a ajuns să-i nemulţumească pe întreprinzători abia săptămâna trecută, când directorul economic al Primăriei anunţa controale la societăţile care n-au cerut şi, deci, nici n-au achitat acest aviz.

Nu mărimea taxei a stârnit supărarea orădenilor, ci convingerea că Primăria, în foame de bani, a inventat un nou bir, iar pentru a-l încasa îi pune pe drumuri. BIHOREANUL a descoperit însă nu doar că taxa e impusă prin legislaţia naţională, existând în toate oraşele, ci şi că ea a fost percepută inclusiv în Oradea până acum 8 ani, pentru ca apoi să nu mai fie încasată, nimeni nu ştie de ce.

Hei-rup

Miercurea trecută, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea, anunţa că doar 500 din cele aproximativ 9.000 de firme din Oradea au cerut eliberarea avizelor de funcţionare, motiv pentru care agenţii Poliţiei Locale vor începe să controleze societăţile comerciale pentru a le determina să intre în legalitate. Taxa pentru emiterea avizului, a explicat Florea, este de 60 lei şi se plăteşte o dată, dar anual trebuie înnoită contra sumei de 30 lei, în caz contrar firmele riscând să fie amendate.

Internetul a fost luat cu asalt de nemulţumiţi, care acuzau Primăria că inventează noi biruri, sufocând întreprinzătorii şi punându-i pe drumuri pentru a depune o cerere la care trebuie ataşate şi alte acte (certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului, certificatul constatator pentru declararea punctului de lucru, dovada titlului asupra imobilului, dovada achitării taxei şi un dosar plic). Nu puţini au fost cei care, convinşi că taxa nu are niciun temei legal, s-au îndemnat reciproc să o conteste în justiţie.

Obligatorie

Adevărul este, însă, că eliberarea avizelor de funcţionare şi, implicit, perceperea unei taxe aferente, sunt obligatorii. "Fiind vorba despre o prevedere a Codului Fiscal, taxa nu e opţională, ci obligatorie. Dacă nu o percepe, administraţia locală poate fi sancţionată de Curtea de Conturi", a declarat pentru BIHOREANUL Ioan Druţă, director adjunct la Direcţia Finanţelor Publice Bihor.

De altfel, inclusiv în HCL 10/2013 se menţionează că taxa este prevăzută atât de Codul Fiscal, cât şi de OG 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, care spune cine o plăteşte şi cine e scutit. Ea trebuie achitată de toţi agenţii care au ca obiect comerţul cu autovehicule, piese şi accesorii auto, motociclete, combustibili, flori, plante, fructe, legume, produse alimentare, băuturi, tutun, îmbrăcăminte şi încălţăminte, cosmetice, ceramică, sticlărie, aparate electrice şi de uz gospodăresc, produse farmaceutice, maşini şi unelte, mobilier, precum şi reparaţii auto, rent-a-car, întreţinere şi închiriere de imobile, activităţi fotografice şi de secretariat, saloane de coafură şi înfrumuseţare, de întreţinere corporală şi de pompe funebre. Potrivit HG 1309/2012, în mediul rural taxa poate fi de până la 50 lei, iar în mediul urban de până la 80 lei.

Abandonată şi redescoperită

Culmea este că taxa nici măcar nu e nouă. "A mai fost percepută de Primăria Oradea, dar de vreo 8-10 ani a fost scoasă, nu se ştie din ce motiv. Eram, din câte ştiu eu, singurul oraş în care nu exista", spune Sorin Iacob, director economic adjunct. Cum şi-au amintit de ea finanţiştii municipalităţii? Răspunsul e jenant: la Primărie s-au adresat firme mari, care deschideau puncte de lucru, şi se interesau ce acte trebuie să depună pentru a primi avize de funcţionare. Aşa s-a aflat că ele sunt obligatorii în oraşe ca Bucureşti, Cluj, Arad, Constanţa, Braşov, Iaşi, Ploieşti etc.

De altfel, consideră reprezentanţii municipalităţii, aşa e şi logic. "Există firme unde agenţi ai Poliţiei Locale au constatat că s-au făcut modificări urbanistice neautorizate, că se depăşeşte nivelul de zgomot sau orarul de funcţionare. Or, cum noi nu avizam decât baruri şi restaurante, nici nu le puteam retrage avizele de funcţionare, de vreme ce nu le eliberaserăm", explică Iacob.

Avizele vor fi eliberate de Serviciul de Impunere Persoane Juridice în cel mult 15 zile de la depunerea actelor, firmele care vor fi găsite fără aviz riscând amenzi între 100 şi 2.000 lei (în funcţie de suprafeţele spaţiilor comerciale) sau de 2.000-5.000 lei dacă împiedică ori obstrucţionează activitatea de control.

Nu zic nu

Reprezentanţii organizaţiilor patronale afirmă că, de vreme ce este vorba despre o obligaţie legală, nu intenţionează să o conteste în justiţie. "Nu are niciun sens să ne opunem, trebuia să se opună organizaţiile patronale naţionale în Consiliul Economic şi Social atunci când s-au adoptat legile care reglementează avizele şi taxele", spune Ioan Popa Baciu, directorul Patronatului din Industrie, Servicii şi Comerţ.

"Eu nu cred că deranjează cuantumul taxei, care nu împovărează firmele, ci modul în care este ea reintrodusă. Reprezentanţii firmelor vor avea de scos şi de depus acte la Primărie, iar asta înseamnă timp pierdut", afirmă şi Radu Silaghi, directorul Asociaţiei Firmelor Bihorene. Or, timpul, se ştie, costă bani...