Hoţul neprins, negustor cinstit. Vechiul proverb românesc se potriveşte de minune în cazul unui orădean care s-a "fript" la un atelier auto din cartierul Oncea.

Omul şi-a băgat în service maşina pentru reparaţii capitale, iar după 8 zile de aşteptare şi o căruţă de bani plătiţi fără să primească vreo chitanţă în schimb, a scos-o la fel de stricată.

Ba mai rău. Căci, dacă iniţial autoturismul făcea doar zgomote ciudate, după intervenţia meşterilor a fost cât pe ce să provoace un accident rutier: roata i s-a desprins în mers, iar el a rămas blocat în mijlocul drumului. Proprietarul service-ului, Marius Sfârlea, nici nu vrea să audă de despăgubiri. Culmea, pretinde că la el în atelier nu s-a întâmplat nimic...

Ca-ntre prieteni

Călin Chirilă a ales service-ul din Oncea pentru că patronul, Marius Sfârlea, i-a promis că nu va avea de aşteptat, mecanicii sunt meşteri buni, iar tarifele rezonabile. "L-am cunoscut la mine în local şi părea de treabă. Mi-a spus că are service autorizat, contract cu firmă de asigurări, că are clientelă selectă, procurori, poliţişti... Am zis că dacă e aşa, înseamnă că e de încredere", spune Chirilă.

Prima vizită la service-ul lui Sfârlea a făcut-o în luna aprilie, pentru reparaţii minore. "Mi l-a prezentat pe mecanic, pe Szucs Levente, mi-a zis că e unul dintre cei mai buni şi să vorbesc cu el. Aşa am făcut. N-am avut nimic de reproşat. Mi-a rezolvat-o repede şi fără să umfle preţul", povesteşte omul. Facturi, garanţii? N-a cerut. "La service e ca la frizer. Dai banii, dar nu ceri bon, că oricum n-au. Eu n-am văzut un mecanic să dea vreo chitanţă, decât eventual la reprezentanţe".

În luna mai, înainte de concediu, s-a întors la service. Avea nevoie de reparaţii capitale la sistemul de direcţie şi de frânare. A lăsat maşina la acelaşi mecanic iar acesta, după ce a verificat-o, l-a anunţat că are nevoie de 3.400 de lei pentru piesele care urmau să fie schimbate. "E maşină străină, un Grand Cherokee, iar piesele sunt scumpe, ştiam şi eu asta. De aceea i-am dat banii şi nu am comentat nimic", spune Chirilă.

Reparată şi nu prea

A fost chemat să ia maşina după o săptămână. Levi, mecanicul, i-a predat cheile şi i-a spus că pentru plata manoperei şi facturile pieselor cumpărate să revină în câteva zile deoarece mai are "câteva mărunţişuri" de făcut la ea. "Mi-a zis că sistemul de direcţie e în regulă, a înlocuit tot ce era de înlocuit şi că trebuie să mai schimbe o piesă care încă nu i-a sosit. L-am întrebat cât mă mai costă şi mi-a spus că ne vom socoti la sfârşit. Eu am luat de bun ce a spus şi am plecat".

După câteva zile, însă, a venit surpriza. Roata din faţă dreapta a jeep-ului s-a desprins în mers şi a rămas cu maşina blocată în mijlocul drumului! "Putea fi mai rău, că puteam provoca un accident. M-am şi speriat", povesteşte Chirilă, care a sunat imediat un echipaj mobil să vină să îi ridice maşina şi să i-o repare. "M-am enervat pentru că urma să merg cu familia în concediu. Pentru asta am şi vrut să o repar, să fiu sigur pe ea. Bine că s-a întâmplat înainte să plecăm. Ce mă făceam dacă o păţeam pe autostradă?", se întreabă, pe bună dreptate, orădeanul.

Mecanicii ajunşi la locul incidentului i-au arătat şi motivul pentru care a rămas fără roată: cel care lucrase anterior la maşină băgase banii pentru piesele noi în buzunar. Le-a demontat pe cele vechi, le-a spălat şi le-a pus înapoi. Şi, colac peste pupăză, mecanicul a omis să strângă şuruburile de la ansamblul care susţine roata şi care, din cauza vibraţiilor de pe drum, s-a desprins şi a căzut.

În cercetări

Furios, Călin Chirilă a sunat la Protecţia Consumatorului, de unde, însă, comisarii l-au trimis la Poliţie. Motivul? "Avem numeroase sesizări din partea unor proprietari de maşini care au fost înşelaţi la service-urile auto. Ba pentru lucrări de mântuială, ba pentru lipsa garanţiei. Însă, ca în acest caz, foarte mulţi nu au documente, adică vreo dovadă că lucrările respective s-au făcut acolo unde susţin ei. Ca atare, nu putem face nimic împotriva firmei", a explicat BIHOREANULUI Sebastian Secoşan, şeful Comisariatului judeţean pentru Protecţia Consumatorilor.

Cert este că, în urma plângerii depuse de Chirilă la Poliţie, oamenii legii au început cercetările împotriva patronului de service, Marius Sfârlea, pentru înşelăciune, şi a mecanicului Szucs Levente, pentru abuz de încredere, ancheta fiind, zic surse judiciare, într-un stadiu avansat.

Un ajutor au primit şi de la păgubit, care l-a prins pe mecanicul ţepar în oraş şi l-a târât personal în faţa poliţiştilor. "A dat declaraţii în care a recunoscut că mi-a luat banii. A zis că a avut nevoie de ei şi că mi-i va da înapoi. Când, nu ştiu, că de atunci nu a mai apărut prin oraş. Am înţeles că s-a mutat undeva la Cluj", povesteşte Chirilă.

Nu dau nimic!

11 Marius Sfarlea.jpgInterpelat de BIHOREANUL, Marius Sfârlea (foto), patronul service-ului, s-a cam încurcat în vorbe. Iniţial, s-a jurat că nu ştie nimic. "La mine nu a fost aşa ceva la reparaţii. Are domnul un deviz de comandă, o hârtie? Aşa, poate să zică oricine, orice", a declarat Sfârlea, pentru ca, mai apoi, să-şi aducă aminte şi de om, şi de maşină. Care însă, a fost reparată, vezi Doamne, pe domeniul public şi nu în atelierul lui, de un mecanic auto fără vreo legătură cu service-ul lui.

"Am vrut să-l angajez şi n-a vrut. A zis că e persoană fizică autorizată. A lucrat afară, în stradă, cu sculele lui. Eu n-am ce bani să-i returnez acestui om, mie nu mi-a dat nimic, nu am încheiat niciun contract, niciun deviz de comandă. Să-şi clarifice problemele cu mecanicul", pretinde Sfârlea.

Atât doar că, după cum au constatat şi reporterii BIHOREANULUI, nici clienţii "cu deviz" nu primesc un tratament aparte. Asta pentru că şi maşinile lor sunt reparate tot pe "domeniul public", ocupând o mare parte din strada George Petre, pe care este situat service-ul, dar şi unele adiacente. Numai să nu păţească, în final, şi ei la fel...


"După ţeapa de la service-ul lui Sfârlea, am mai cotizat şi la firma care mi-a ridicat maşina şi mi-a pus-o din nou pe roţi. Ce era să fac? Am plătit de două ori pentru aceeaşi treabă. A doua oară, însă, pe factură şi la meşteri adevăraţi, nu la escroci"

Călin Chirilă


11 Sebastian Secosan.jpgREGULI DE ŞTIUT
Obligatoriu cu bon

Service-urile auto au obligaţii clare faţă de clienţii lor, a declarat pentru BIHOREANUL şeful CJPC Bihor, Sebastian Secoşan (foto). "Există proceduri standard, prevăzute în reglementările de vigoare, obligatorii pentru service-urile auto. La predare, consumatorul prezintă deficienţele maşinii, iar prestatorul stabileşte un preţ estimativ pentru lucrări şi întocmeşte un contract de reparaţii, unde se trece suma respectivă şi durata reparaţiei, cu specificarea datei şi orei de predare", susţine Secoşan.

Totodată, în cazul unor lucrări suplimentare, mecanicul auto are obligaţia să îl sune pe proprietarul maşinii pentru ca acesta să îşi dea acceptul. "La predarea maşinii, obligatoriu se întocmeşte factura, de faţă cu consumatorul, pentru a-i explica acestuia lucrările facturate, document care ţine loc şi de deviz şi pe care se trece şi garanţia acordată, care trebuie să fie de cel puţin 90 de zile", a mai spus şeful CJPC Bihor. Abaterile se sancţionează cu amendă contravenţională de la 1.000 la 10.000 lei.