După mai bine de un an de la începerea lucrărilor care au costat 4,27 milioane lei (995.000 euro), din care 1,4 milioane lei au fost asigurate de la bugetul Consiliului Judeţean, iar diferenţa din veniturile proprii ale Aeroportului, terminalul pentru călători a fost prezentat oficial vineri, în prezenţa conducerii CJ, reprezentată de preşedintele Radu Ţîrle, Prefecturii, prin prefectul Gavrilă Ghilea, şi Primăriei Oradea, din partea căreia a fost de faţă viceprimarul Gheorghe Carp.

Schimbare radicală

"Ceea ce s-a făcut nu este o simplă zugrăveală, ci s-au derulat lucrări ample: clădirea terminalului a fost extinsă cu 2 metri în stânga şi 2 metri în dreapta, s-au recompartimentat toate spaţiile, s-au înlocuit toate instalaţiile sanitare, electrice şi echipamentele de comunicaţii şi de supraveghere", a spus, în faţa oficialităţilor şi presei locale, comandantul Aeroportului, Gheorghe Pasc.

Lucrările, în urma cărora aerogara a fost adusă la standarde internaţionale atât ca aspect, cât şi ca funcţionalitate, au fost proiectate de firma IPTANA Bucureşti, iar antrepriza a revenit prin licitaţie unei companii specializate din Buftea, la execuţie colaborând, de asemenea, alte firme specializate din Craiova şi Oradea.

În cursul lucrărilor, care au durat cu câteva luni mai mult decât era preconizat, din cauza necesităţii executării unor manopere neprevăzute, au fost schimbate inclusiv echipamentele de securitate şi supraveghere. "Avem 59 de camere video, care acoperă întregul terminal, toată pista, precum şi zonele critice din perimetrul Aeroportului", a precizat comandatul Gheorghe Pasc.

Urmează pista

Preşedintele CJ, Radu Ţîrle, a subliniat şi el că proaspăt renovata aerogară "nu doar arată foarte bine, ci şi - mai ales - corespunde tuturor normelor Schengen, fapt care ne va ajuta anul viitor la reautorizarea Aeroportului, demers care trebuie făcut din 10 în 10 ani".

În context, Ţîrle a afirmat că nu renunţă la ambiţia de a face din Aeroportul orădean unul care să asigure acces spre cel puţin un aeroport internaţional din Europa, din care apoi orice doritor să ajungă în orice colţ al lumii, deoarece "Aeroportul va fi menit să asigure dezvoltarea Oradiei şi judeţului".

De asemenea, şeful judeţului a spus că are speranţa că anul viitor va începe şi modernizarea căii de rulare, adică refacerea şi prelungirea pistei de decolare-aterizare, bretelelor de rulaj şi platformelor de garare a aeronavelor, pentru care CJ a depus un proiect în valoare de 31,99 milioane euro care aşteaptă aprobarea pentru a fi finanţat cu fonduri europene din Programul Operaţional Regional, axa pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, şi cofinanţat de la bugetul central de stat. În legătură cu acest proiect, Ţîrle a afirmat că într-o recentă discuţie cu premierul Emil Boc, acesta şi-a înnoit promisiunea de a sprijini proiectul şi de a asigura cofinanţarea necesară din partea statului român.

La înălţime

După scurtele discursuri, participanţii la festivitate au făcut turul aerogării, astfel încât şi cârcotaşii nemulţumiţi că în exterior au mai rămas de făcut finisaje au putut aprecia, totuşi, lucrările executate la parametri înalţi în interior.

Astfel, la parterul clădirii, au fost amenajate o cafenea cu zone distincte pentru fumători şi nefumători, un salon "mama şi copilul" cu grup sanitar propriu, o zonă de preluare mecanică a bagajelor, o sală de aşteptare, compartimente pentru controlul paşapoartelor separat pentru cetăţenii UE şi non-UE, sală pentru azilanţi, punct de control vamal distinct pentru pasagerii care au de declarat bunuri supuse controlului şi punct de trecere pentru cei care nu au asemenea bunuri de declarat, agenţie de turism, punct de rent-a-car, două porţi de îmbarcare, toalete speciale pentru persoane cu dizabilităţi, căi de acces separate pentru diplomaţi şi echipajele aeronavelor, salon de protocol pentru VIP-uri, un compartiment pentru control corporal şi unul de verificare specială a bagajelor.