Primul tren încărcat cu mărfuri a sosit zilele trecute, din Olanda, la terminalul intermodal din Oradea, unde bunurile au fost descărcate și mutate pe TIR-uri pentru a fi transportate mai departe, la destinație.

Trenul a fost reîncărcat cu mărfuri din România trimise spre Europa de Vest. Construit cu bani europeni de municipalitatea orădeană și închiriat unei firme de profil din Cluj, Routier European Transport, terminalul a fost inaugurat, astfel, cu 7 luni mai repede decât era plănuit. 

Primul tren...

„Compania Routier European Transport SA are plăcerea de a anunța lansarea primului tren din noul terminal de la Oradea. Acest proiect ambițios marchează un moment extraordinar pentru companie și pentru industria transportului intermodal din România. Lansarea acestui terminal reprezintă un pas important în conectarea României cu vestul Europei, facilitând un transport mai eficient și mai rapid pentru bunuri și servicii”, se arată într-un comunicat trimis marți de reprezentanții firmei clujene care administrează terminalul. 

Amintim că, printr-un vot al Consiliului Local Oradea, terminalul intermodal a fost închiriat, în luna februarie, pe o perioadă de 10 ani, unei asocieri conduse de firma Routier European Transport din judeţul Cluj, din care mai face parte şi compania olandeză Cabooter Intermodal BV, ambele specializate în operarea de astfel de terminale care combină, printre altele, transportul rutier cu cel pe linie ferată.

sursa foto: Primăria Oradea

Cu 7 luni mai devreme

„Acest succes remarcabil a fost realizat cu 7 luni mai devreme decât planificasem inițial, datorită expertizei excepționale a echipei noastre și a efortului extraordinar depus pentru clienții noștri”, a transmis, prin comunicat, Rareș Retegan, Managing Partner Routier European Transport SA.

Reprezentantul firmei subliniază pornirea mai rapidă a activității în contextul în care, potrivit contractului încheiat cu reprezentanții municipalității orădene, terminalul trebuia dat în funcțiune cel târziu pe 1 ianuarie 2025.

Întins pe 14,5 hectare, terminalul intermodal are două linii ferate de câte 700 metri și este folosit, de acum, pentru transferarea mărfurilor de pe cale feroviară pe cale rutieră și invers. 

Oradea-Olanda și mai departe... 

Contactat de BIHOREANUL, Bogdan Vescan, manager intermodal în cadrul Routier European Transport, a detaliat că primul transport feroviar-rutier a fost făcut sâmbătă și a fost de tip „round trip”. 

Garnitura de tren deținută și operată de firma menționată a călătorit din Venlo - un oraș din sud-estul Olandei, de lângă Germania - până în terminalul Episcopia Bihor. „A sosit sâmbătă dimineața, pe 25 mai, la ora 07, încărcată cu 40 de unități intermodale, mai precis remorci intermodale și cutii mobile. Vagoanele au fost reîncărcate și au plecat înapoi, la ora 19, spre Venlo, Olanda, terminalul nostru de destinație”, a precizat Bogdan Vescan. 

El a spus că a fost vorba despre diferite mărfuri de import și de export, adăugând că, în general, printre clienții firmei se numără Ikea, furnizorii Ikea din România, Michelin Zalău, Ford Craiova, Mercedes-Daimler, Decathlon etc. 

Din Venlo (Olanda), mărfurile transportate din România ajung la destinatari din bazinul Ruhr (Germania), din țările Benelux, precum și din Franța. 

4 transporturi dus-întors pe săptămână

Prin operaționalizarea terminalului intermodal, practic Routier European Transport, companie cu capital românesc, își mută operațiunile de acest tip de la Curtici (Arad) la Oradea.

Astfel, în această fază, se fac 4 transporturi dus-întors pe săptămână cu trenul din parcul logistic al firmei care administrează terminalul intermodal. De la Oradea, mărfurile sunt încărcate în TIR-uri și trimise spre destinațiile din România. 

Aceasta are în plan, însă, să colaboreze și cu alți transportatori, punându-le la dispoziție un al cincilea round-trip pe săptămână. De asemenea, terminalul va fi deschis și altor transportatori feroviari, care să vină cu propriile trenuri și să opereze alte rute. „Suntem în discuții și cu alți transportatori pe relații ca Oradea-Polonia, Oradea-Italia sau Oradea-Paris”, a precizat Bogdan Vescan. 

Amintim că terminalul din Episcopia Bihor a fost amenajat printr-o investiție de 73,2 milioane de lei cu TVA inclus, din care 48,1 milioane de lei cu TVA au fost primiți printr-o finanțare europeană, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.

Asocierea formată din Routier European Transport şi Cabooter Intermodal BV a câștigat licitația derulată de Agenția de Dezvoltare Locală Oradea pentru închirierea terminalului. Firmele s-au obligat să plătească orașului Oradea o chirie de 301.000 euro pe an, plus TVA, pentru operarea terminalului. În plus, şi-au asumat investiţii în valoare de 2,48 milioane euro în funcționalizarea acestuia.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!