Terminalul intermodal din Episcopia Bihor, care va asigura transbordarea de mărfuri de pe transportul rutier şi invers, realizat de municipalitatea orădeană printr-un proiect în valoare de 73,2 milioane lei cu TVA inclus, finanţat prin POIM, va fi închiriat unei firme specializate.

„Să se amâne două zile...”

Consiliul Local Oradea a aprobat în şedinţa extraordinară de vineri închirierea pentru zece ani a terminalului intermodal către asocierea condusă de firma Routier European Transport din judeţul Cluj, din care mai face parte şi compania olandeză Cabooter Intermodal BV, ambele specializate în operarea de astfel de terminale care combină, printre altele, transportul rutier cu cel pe linie ferată.

Hotărârea a fost luată fără votul consilierilor PSD, care au cerut amânarea dezbaterii materialului. „Din motiv că nu am reuşit să studiem materialul, de o mare complexitate şi o premieră, probabil, pentru administraţia publică locală, propunem alocarea a două zile suplimentare (n.r. pentru studierea acestuia) şi organizarea unei şedinţe online pentru votarea lui", a cerut consilierul local PSD, Adrian Madar.

Propunerea pesedistului a fost respinsă prin vot şi fără comentarii de către majoritatea liberală, care a fost susţinută de UDMR.

Asociere româno-olandeză

Asocierea reprezentată de Routier European Transport (RET) a câştigat licitaţia organizată de ADLO în luna ianuarie pentru închirierea terminalului intermodal din Episcopia, la concurenţă cu alte două oferte.

Conform portalului Termene.ro, RET cu sediul în Gilău (județul Cluj), este specializată în transporturi rutiere de mărfuri. Înființată în 2002, firma a încheiat anul 2022 cu un profit de 7,1 milioane lei la o cifră de afaceri de 268,5 milioane lei.

Potrivit site-ului său oficial, compania, cu un număr mediu de 280 de angajați operează o flotă de 250 de camioane și asigură transporturi în sistem intermodal rutier și pe cale ferată începând din anul 2018.

De asemenea, RET operează un terminal intermodal în Olanda prin care asigură transportul de mărfuri între această zonă și România, acesta fiind închiriat de la partenerul său Cabooter Intermodal BV, specializat în transportul și transbordarea mărfuri în regim rutier, feroviar, aerian precum și pe apă.

Cu funcţionare din 2025

Cei doi parteneri s-au obligat să plătească orașului Oradea o chirie de 301.000 euro pe an, plus TVA, pentru operarea terminalului. În plus, aceştia şi-au asumat investiţii în valoare de 2,48 milioane euro.

„Chiriaşul va veni cu echipamentele proprii pentru operarea terminalului", a explicat pentru BIHOREANUL, directorul ADLO, Alina Silaghi.

Printre altele, companiile vor aduce o locomotivă pentru tractarea garniturilor de pe linia ferată, două reach-stakere (n.r. utilaje pe roţi pentru transportul şi stivuirea containerelor de marfă) şi un stivuitor, vor aduce containere pentru birouri, toaletă şi duşuri şi vor racorda terminalul la instalaţia electrică.

Potrivit contractului, terminalul ar urma să funcţioneze cel târziu anul viitor. „Terminalul intermodal va fi dat în funcţiune cel târziu pe 1 ianuarie 2025. Asociaţii au de făcut până atunci investiţiile şi de obţinut toate avizele necesare pentru funcţionare", a spus Silaghi.

De pe TIR pe tren şi invers...

După cum BIHOREANUL a mai scris, terminalul intermodal orădean din vecinătatea gării Episcopia Bihor cuprinde două linii de cale ferată de aproximativ 700 metri fiecare, care servesc drept puncte de încărcare şi descărcare a mărfurilor.

Prin proiect aici a fost amenajate, printre altele, o platformă din beton, o clădire administrativă de tip container pentru activităţile logistice, o parcare pentru camioane, împrejmuiri, reţele de iluminat public şi de utilităţi.

Terminalul a fost realizat printr-un proiect finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, în valoare de 73,2 milioane lei cu TVA inclus, din care suma nerambursabilă a fost de 48,1 milioane lei cu TVA inclus.

Diferenţa dintre valoarea totală a proiectului şi cea stabilită prin licitaţie pentru construcţia efectivă a terminalului, 47 milioane de lei + TVA (56 milioane lei cu TVA inclus), a fost dată de costurile suplimentare cu dirigenţia de şantier, taxe, avize, cheltuieli indirecte şi neprevăzute. Spre exemplu, numai taxa de racordare a terminalului intermodal la calea ferată existentă a fost de circa 7 milioane lei cu TVA inclus.

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!