Prima reuniune a Consiliului Judeţean Bihor după alegerile europene, câştigate de opoziţie, coaliţia majoritară din conducerea judeţului s-a dovedit la fel de unită ca până acum, între UDMR, PSD şi ALDE neapărând nicio fisură.

La fel, cei de la putere nu şi-au schimbat nici conduita, la un moment dat vicepreşedintele Ioan Mang ţipând minute bune către consilierii PNL.

Evaluare UDMR-PSD

După ce au îndeplinit formalitatea de a respinge, din nou, validarea celui de-al 17-lea consilier judeţean PNL în persoana doctoriţei Carmen Pantiş în locul lui Dacian Foncea, retras anul trecut pentru a exercita conducerea Spitalului Municipal din Oradea, aleşii bihorenilor au intrat în polemici încă din primele minute ale reuniunii de joi.

Al doilea punct de pe ordinea de zi era un proiect de hotărâre pentru constituirea unei comisii de evaluare a performanţelor Regiei Autonome Aeroportul Oradea, formată din managerul public Victor Papp (PSD), administratorul public Szabo Jozsef (UDMR), directoarea economică Gabriela Plugar şi un funcţionar de la Serviciul Monitorizare a Instituţiilor Subordonate CJ, Rittinger Iosif (UDMR).

Întrucât în aprilie propunerea PNL de constituire a unei comisii de analiză a activităţii membrilor Consiliului de Administraţie al Aeroportului, dominat tot de UDMR, a fost respinsă, liberalii au criticat "consecvenţa" coaliţiei UDMR-PSD-ALDE, cerând ca din noua comisie să facă parte reprezentanţi ai tuturor celor patru partide reprezentate în CJ. Ceea ce nu s-a putut, a explicat secretarul judeţului, Carmen Soltănel, deoarece noua comisie este una de evaluare, nu de "anchetă".

Mang: Câţi aţi zburat cu Ryanair?

"Cu excepţia doamnei Plugar, care are competenţă pe buget, dl. Papp şi dl. Szabo nu au nicio legătură cu Aeroportul în afara faptului că au zburat de pe Aeroport. Puteau fi cooptaţi specialişti, acolo e un dezastru", a reclamat liderul grupului PNL, Ionel Avrigeanu.

"Mă îndoiesc că există cineva cu mai multă expertiză în management decât dl. Papp, care a fost instruit în străinătate. Eu nu văd unde-i catastrofa. Nu poţi să aduci pe nimeni să zboare la Oradea dacă nu există cerere", i-a răspuns Mang, care a dat vina pe fosta administraţie liberală, fiindcă n-a asigurat mai devreme curse internaţionale la Oradea.

Totodată, PSD-istul a afirmat că "vom împărţi celulele împreună dacă plătim de la Consiliul Judeţean cursele goale", respingând astfel, indirect, varianta municipalităţii orădene de subvenţionare puternică a unor curse externe noi, şi le-a imputat liberalilor inclusiv faptul că Ryanair ar fi părăsit Oradea şi din cauza lor. "Câţi dintre consilierii liberali au zburat cu Ryanair?", a ţipat Ioan Mang (foto).

Pasztor: E dezastru sau e catastrofă?

Netulburaţi de criticile opoziţiei, cei de la putere şi-au votat fără probleme comisia de evaluare, iar apoi au aprobat şi bugetul de venituri şi cheltuieli al Aeroportului pe anul 2019, chiar dacă acesta include o "compensaţie" de aproape 2 milioane euro din partea CJ la un număr estimat de numai 45.000 de călători.

Avrigeanu a sesizat că pe acest an Aeroportul şi-a estimat venituri de doar 4 milioane lei, din taxarea singurelor curse rămase, cele operate de Tarom spre Bucureşti, plus taxe de parcare şi de închiriere a unor spaţii, iar CJ va contribui cu 9,4 milioane lei la susţinerea cheltuielilor, cel mai grav fiind că în buget sunt incluse şi indemnizaţii de peste 300.000 lei pentru membrii Consiliului de Administraţie, adică o sumă de 3.600 lei lunar.

"Asta înseamnă că ne batem joc de banul public, în timp ce activitatea a fost catastrofală noi dăm atâţia bani pentru membrii Consiliului de Administraţie. În ritmul ăsta o să mai zboare numai berzele de pe Aeroportul din Oradea", a spus Avrigeanu.

Replica i-a dat-o Pasztor, care, vrând să se arate ironic, l-a atenţionat pe liberal: "Mai înainte nu catastrofal aţi spus, ci dezastruos!". Ca şi cum n-ar fi tot aia... Tot Pasztor a explicat apoi că din cei 3.600 lei prevăzuţi în buget, membrii Consiliului de Administraţie vor primi efectiv doar 1.400 lei, diferenţa urmând s-o încaseze numai dacă îşi ating criteriile de performanţă.

Câte berze?

În final, deşi liberalii au insistat că "la zero activitate merită zero lei", consilierii UDMR-PSD-ALDE au votat bugetul Aeroportului cu sumele pe care le-au prevăzut iniţial.

Discuţiile pe această temă au fost închise, însă, în râsete. După ce consilierul liberal Sebastian Lascu a atras atenţia că nu doar dispariţia curselor externe este o problemă la Aeroportul Oradea, ci şi scumpirea biletelor Tarom pentru cursele de Capitală, aşa încât "cursele Barcelona – Bucureşti au devenit mai ieftine decât Oradea – Bucureşti, Mang l-a acuzat de "populism ieftin" şi a vrut să laude Aeroportul pentru că are, totuşi, mai multe curse charter.

"Să ne spună dl. Bimbo (n.r. – Bimbo Szuhai Tibor, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului) câte curse charter sunt programate săptămâna aceasta!", a zis Mang. Bimbo s-a ridicat în picioare să spună că "cinci curse", fiind apoi întrebat de Avrigeanu "Dar berze, câte?", ceea ce a stins subiectul în hohote. De râsul curcilor, cum ar veni...