Parchează şi fugi! Potrivit regulamentului de parcări adoptat săptămâna trecută de Consiliul Local, măsura blocării roţilor autovehiculelor parcate neregulamentar, sancţionată contravenţional cu 150 lei, va fi urmată în mod obligatoriu de ridicarea acestora.

Astfel, dacă are ghinionul să ajungă la maşină după ridicarea ei, proprietarul va avea de plătit o amendă dublată la 300 lei. Cam mult, nu-i aşa?

Condamnaţi la amendă

Şoferi, fiţi blânzi cu poliţiştii locali, pentru că în pixul lor stă amenda voastră! Consiliul Local a adoptat săptămâna trecută regulamentul de parcări într-o formă care poate transforma orice şofer în contravenient. În condiţiile în care peste zi majoritatea parcărilor din centrul oraşului sunt ocupate, iar seara valul de maşini inundă cartierele, poliţiştii locali au mână liberă să ridice maşinile parcate neregulamentar pe spaţiile verzi, în parcuri şi în dreptul accesurilor în parcuri, pe locurile rezervate persoanelor cu handicap sau autovehiculelor de intervenţie, pe pistele de biciclete, pe căile de acces din sau în parcări şi chiar pe locurile nemarcate de lângă parcări.

Vor mai fi ridicate maşinile cu defecţiuni, cele fără numere de înmatriculare, cu numere străine ori provizorii dar fără plata taxelor de parcare, cele lăsate pe locurile unde urmează să se desfăşoare activităţi culturale, sportive, electorale, cum ar fi parcarea din Piaţa Independenţei, sau autovehiculele lăsate lângă clădiri, terenuri şi reclame, dacă împiedică traficul auto sau pietonal, întreţinerea ori chiar şi numai vizibilitatea acestora!

Buni de plată!

Mult mai strict, noul normativ a majorat amenzile fără să umble, culmea, la cuantumul acestora. Spre exemplu, şoferii care parchează pe sau lângă locurile marcate fără a achita taxa aferentă vor fi sancţionaţi de angajaţii serviciului parcări cu o taxă de 40 lei. Suma este echivalentă abonamentului pe o stradă pentru o lună de zile. Taxa neachitată în 48 de ore va fi transformată în amendă contravenţională de 150 lei.

La fel, de la intrarea în vigoare a regulamentului, măsura blocării roţilor maşinilor parcate neregulamentar, sancţionată cu 150 lei, va fi urmată în mod obligatoriu de ridicarea acesteia de pe domeniul public, fapt ce va dubla amenda la 300 lei!

În plus, şoferii care au trei amenzi de parcare neachitate sau trei amenzi consecutive pentru staţionarea fără plata taxei pe locuri de parcare limitate la două ore se vor trezi cu maşina ridicată. Deci, la amenzile deja adunate se va mai adăuga una de 300 lei! Primăria s-a bătut pentru această măsură asiguratorie pentru a avea garanţia că până la urmă şoferul îşi va plăti amenzile.

Pe trotuar, după contravenienţi...

Noul regulament împuterniceşte şi angajaţii Serviciului Parcări, nu doar poliţiştii locali, la sancţionarea şoferilor care au parcat neregulamentar. Printre altele, aceştia au primit, în premieră, dreptul să ridice maşinile parcate cu încălcarea marcajelor, blocarea altor autovehicule sau pe trotuarele alăturate parcărilor. "Până acum ne trezeam cu parcările ocupate pe un sfert dar cu trotuarele pline de maşini. Ca să nu plătească parcarea, şoferii le scoteau de pe carosabil pe trotuar, pentru că mersese vestea că acolo nu îi putem amenda. Până anunţam, până venea poliţistul maşina era plecată", povesteşte un angajat.

Agenţii vor putea ridica maşini inclusiv pentru încălcarea marcajelor haşurate care prevăd interdicţia parcării în faţa căilor de acces la case, curţi sau garaje. "Dacă o să mergi pe strada Mihai Eminescu vei vedea că toate parcările sunt goale dar fiecare loc haşurat era ocupat de o maşină. E drept că ea aparţine proprietarului garajului sau locuinţei în faţa căreia staţionează dar dacă acestuia îi ia foc casa şi pompierii nu pot interveni, parcă văd că tot noi suntem de vină", zice un funcţionar. Aşa că Primăria va face ordine cu chitanţierul...

Parcări cu "gălbenare"

09 Ilie Bolojan_2.jpgÎn ciuda sancţiunilor prevăzute, primarul Ilie Bolojan (foto) spune că scopul regulamentului este de  îmbunătăţire a serviciilor şi nu de îmbogăţire a bugetului. "Vrem ca acelaşi loc de parcare să fie folosit de un număr cât mai mare de orădeni", spune primarul Bolojan.

Edilul va prezenta în lunile următoare Consiliului Local o strategie care urmăreşte ca la acelaşi număr de locuri să poată parca în centrul oraşului un număr cât mai mare de maşini. Astfel, pe lângă taxarea tuturor locurilor de parcare din zona centrală şi de pe principalele artere, municipalitatea vrea să amenajeze în vecinătatea tuturor instituţiilor publice locuri cu parcare limitată la două ore, marcate cu galben. Arhitectura acestora va fi modificată în funcţie de necesităţi.

Spre exemplu, zona de parcări galbene din strada Primăriei a fost prelungită săptămâna trecută până în strada Sulyok Isvan pentru a face loc celor veniţi cu treabă la Judecătoria Oradea, amenajată în fosta clădire a Liceului Sanitar. Parcări cu durată limitată ar putea apărea în viitorul apropiat lângă clădirea Poştei din strada Roman Ciorogariu, unde s-a mutat Curtea de Apel, sau la fosta şcoală ajutătoare din strada Traian Lalescu, unde va funcţiona Tribunalul.

Piaţa dă preţul!

În paralel, Primăria vrea să descurajeze orădenii să vină cu maşina la serviciu aglomerând centrul oraşului şi provocând poluare. La un parc auto de peste 80.000 de maşini municipalitatea are amenajate circa 7.500 locuri de parcare pe arterele aglomerate şi nu şi-a propus să amenajeze altele. "Pentru fiecare loc amenajat în parcarea din spatele Palatului de Justiţie sau cea din Piaţa Independenţei, vom desfiinţa un loc de pe carosabil. Vrem să fluidizăm traficul şi să lăsăm mai mult spaţiu de desfăşurare pietonilor", a spus Bolojan.

În paralel, edilul nu exclude o majorare a taxelor de parcare. În prezent aceasta costă 2 lei pe oră şi nimeni nu ştie cât va costa în viitor. "Preţul corect este cel care generează un grad de ocupare al parcărilor de 85%. Dacă avem toate locurile ocupate tariful este prea mic, iar dacă avem multe locuri libere e prea mare", spune primarul. Nu de alta, dar până la urmă valoarea unui lucru este egală cu suma pe care potenţialii clienţi sunt dispuşi să o plătească pentru el. Iar în cazul parcărilor există chiar varianta ca plata să se facă cu de-a sila. Prin proces-verbal de contravenţie...


"Oradea este singurul oraş din ţară care poate trece ca exemplu de bune practici în domeniul parcărilor. Avem la orice oră locuri disponibile inclusiv în centrul oraşului şi majoritatea şoferilor s-au obişnuit să îşi plătească taxele"

Ilie Bolojan


TRIO DE COŞMAR
3
maşini de ridicat acţionează zilnic pe raza oraşului


AMENZI ÎN SCĂDERE
Orădenii cumpără abonamente de parcare!

Conform evidenţelor municipalităţii, în Oradea există circa 15.000 de locuri de parcare cu plată. Dintre acestea, 10.754 de parcări au fost amenajate între anii 2009-2012 iar 1.678 în cursul anului 2013. Parcările orădene sunt verificate zilnic de 11 echipe de teren care aplică în medie cam 15 amenzi pe zi. În ciuda intensificării controalelor în ultima perioadă, încasările din amenzi au scăzut cu circa 35% pe fondul creşterii vânzărilor de abonamente şi a încasării din tichete. Anul acesta, până la sfârşitul săptămânii trecute, municipalitatea încasase din taxe de parcare şi amenzi 5,4 milioane lei. Deşi cuantumul amenzilor a scăzut, suma este similară încasărilor din aceeaşi perioadă a anului trecut...