Trei echipaje trimise în teren, 14 maşini ridicate în trei zile, peste 4.200 lei încasaţi la buget. Poliţia Locală a reluat în forţă activitatea de ridicare a maşinilor parcare neregulamentar.

"Schimbarea s-a văzut imediat. Cum reluarea activităţii a fost intens mediatizată, numărul maşinilor parcate ilegal a scăzut brusc, ceea ce este un lucru bun, pentru că traficul în zona centrală s-a îmbunătăţit", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi.

Vânătoare de maşini

După o pauză de un an şi şapte luni, săptămâna trecută, miercuri, Poliţia Locală a reluat ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. În prima zi echipajele au ridicat din centru două autoturisme, joi cinci, iar vineri şapte. Trei echipaje patrulează zilnic şi răspund solicitărilor telefonice ale reclamanţilor care cer degajarea căilor de acces blocate. Autospecialele ies în oraş la ora 8 şi se retrag la ora 16, cu excepţia unei maşini deservite de un echipaj de Poliţie Rutieră care rămâne în trafic până la ora 20.

Mediatizarea intensă a activităţii a făcut ca şoferii să fie mai atenţi unde îşi lasă maşinile. "Din primele date rezultă că sunt mult mai puţini şoferi care parchează neregulamentar decât în urmă cu o săptămână", a constatat directorul Cristian Beltechi. Explicaţia? Sancţiunile usturătoare. Tariful de ridicare, transport şi depozitare a maşinii este de 300 lei, sumă la care se adaugă taxa de depozitare, de 2 lei pe oră în primele 48 de ore. În plus, şoferul mai riscă 2-3 sau 4-5 puncte amendă aplicate de poliţistul rutierist pentru oprire/staţionare neregulamentară. Cum valoarea unui punct amendă este de luna aceasta 145 lei, cea mai mică sancţiune se ridică la 447 lei!

5 minute de graţie

Poliţiştii locali spun că operaţiunea de ridicare a unei maşini durează între 1 şi 5 minute, în funcţie de tipul vehiculului şi particularităţile locului. Poliţiştii au fost instruiţi să nu ridice autovehicule dacă în interiorul lor se află persoane sau animale de companie şi să aştepte 5 minute să se prezinte şoferul la maşină. Termenul face diferenţa între oprire şi staţionarea voluntară.

Poziţia autovehiculului, defectele vizibile şi respectarea celor 5 minute de graţie sunt certificate cu înregistrări. "Odată ce identifici o maşină parcată ilegal, o fotografiezi şi pleci de lângă ea, ca să nu blochezi circulaţia, dai o tură prin zonă, identifici altele şi te întorci. La ce aglomeraţie este în centru, până revii îţi ia 10 minute", explică un agent.

De altfel, toate cele trei autospeciale sunt dotate cu camere de luat vederi pentru a putea demonta orice acuzaţie de abuz. "Oamenii înţeleg că au greşit până află cât datorează. Până şi proprietarii celor mai scumpe maşini se şochează: «Atâţia bani?!»", zice poliţistul. Majoritatea contravenienţilor sunt însă tineri care plătesc fără scandal, îngrijoraţi "să nu afle tata".

Alarma, prin staţie...

Şansa proprietarului este să se prezinte la maşină înainte ca autospeciala să fi pornit cu ea ridicată pe platformă. "Odată pornit, nu te mai întorci, că pui în pericol participanţii la trafic. Altminteri, îi eliberezi omului maşina pentru jumătate din taxă", zice poliţistul.

Şoferii care cred că pot parca neregulamentar dacă autospeciala tocmai a plecat cu o maşină din zonă se înşală. "Dacă identifici mai multe maşini parcate neregulamentar în aceeaşi zonă, anunţi prin staţie şi fie vine altă platformă, fie soseşte un echipaj care dă amenzi. Aşa, nici nu mai auzi după aceea comentarii de genul: «Bine că numai pe mine m-aţi amendat!»", arată agentul.

Spre exemplu, chiar dacă miercurea trecută poliţiştii au ridicat o singură maşină din strada Republicii, aceştia au amendat, în jurul prânzului, toţi şoferii care parcaseră ilegal pe zona haşurată lângă Serviciul de Evidenţa Persoanelor. Operaţiunea a fost reluată în zilele următoare în Parcul Traian şi în alte zone din centru...

"N-am vrut să fim nesimţiţi..."

Lucian Popa, șeful Administrației Imobiliare OradeaMaşinile ridicate sunt depozitate la fosta bază sportivă Voinţa, cu acces dinspre strada Academiei, de unde şoferii le pot ridica în baza unor acte doveditoare că sunt proprietarii lor. "Am căutat un spaţiu central. N-am vrut să fim nesimţiţi şi să punem contravenienţii să bată drumul până în strada Barcăului sau afară din oraş, la parcarea de TIR-uri din Şoseaua Borşului, aşa cum se face în străinătate", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).

Asta nu înseamnă, însă, nimic. Improvizat în grabă, în paralel cu demersurile făcute pentru evacuarea Clubului Sportiv Voinţa, spaţiul arată jalnic. În primele două zile de ridicări angajaţii municipalităţii au spart gardul ca să lărgească poarta cu un metru şi au amenajat pragul acesteia ca să reducă diferenţa de nivel, ca autospecialele să poată vira în siguranţă. Joi, când a dat dezgheţul, curtea, cu o capacitate de circa 30 de autoturisme, s-a transformat în mlaştină. Acoperirea cu pietriş a bălţilor de pe platou a început vineri, când răul era deja făcut. "Ne înjură oamenii de numa’. Vă daţi seama ce plăcere, pe cei care au plătit 300 lei, să se şi bage în noroi după maşini", zice un paznic.

Închisă cu o barieră improvizată dintr-un gard metalic, precum cele folosite de jandarmi, parcarea e flancată de o gheretă în care şoferii se înghesuie zi şi noapte să îşi plătească taxa de ridicare, iar poliţiştii să le încheie procese-verbale cu puncte-amendă. Conştient de penibilul situaţiei, directorul DPI spune că aceasta va fi ameliorată: "Vom amenaja un birou unde să se poată face plata amenzilor şi o toaletă pentru personal şi contravenienţi".

Având în vedere amenzile usturătoare aplicate celor prinşi pe picior greşit, măcar atât poate face şi Primăria pentru ei. Pe banii lor...


ILEGAL
Dispar parcările de pe trotuare!

Regulamentul de aplicare a OUG 195 din 2002, în baza căruia din 1 februarie au fost reluate ridicările de maşini, are obligaţii inclusiv pentru administratorii drumurilor publice. Conform normativului, nu se mai pot amenaja parcări pe trotuar la mai puţin de 10 metri de intersecţii, de staţiile mijloacelor de transport în comun şi de trecerile de pietoni. Parcările pe trotuar pot exista doar dacă rămâne un culoar de minimum 1 metru pentru circulaţia pietonilor, dacă vehiculele staţionate nu stânjenesc circulaţia pe prima bandă şi dacă accesul în parcare se face direct din carosabil.

Astfel, vor trebui desfiinţate sute de parcări din buza intersecţiilor, aşa cum există acum pe străzile Primăriei, Vladimirescu şi Sulyok Istvan, sau trasate pe trotuar şi fără acces direct din şosea pe străzi ca Nufărului şi Bulevardul Dacia. "Poliţiştii Serviciului Rutier au cerut deja Primăriei să se conformeze noilor prevederi", spune purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, Alina Dinu.

Viceprimarul Florin Birta, coordonatorul direcţiilor Tehnică şi Patrimoniu Imobiliar, spune că aşteaptă adresa Poliţiei. "Când o vom primi o supunem dezbaterii Comisiei de circulaţie, din care face parte şi un reprezentant al Poliţiei Rutiere, şi vom lua hotărârile care se impun pentru fiecare caz în parte".