Dacă fiecare groapă din asfalt ar fi notată cu roşu pe harta oraşului, Oradea ar da în pojar. După doar câteva săptămâni cu zăpadă, drumurile s-au transformat în peisaje selenare, de parcă peste iarnă a nins cu asteroizi.

"Marţea trecută, un turist străin şi-a rupt roţile din faţă de la maşină într-un gropoi din Şoseaua Borşului. Se uita omul la maşină şi nu-i venea să creadă că a rămas numa' cu două roţi pe drum drept", povesteşte un taximetrist. Iar asta i se poate întâmpla oricărui...

Fundătura Depoului

Aproape că nu există stradă să nu fie ciur. În doar câteva săptămâni de iarnă, drumurile orădene s-au cariat atât de rău încât multe nu mai au nevoie de plombe, ci direct de proteza unui nou covor asfaltic. Siliţi să circule prin smârcuri şi pârloage, şoferii se plâng că au ajuns să cheltuie pe reparaţiile maşinilor buşite prin şanţuri mai mult decât dau pe benzină sau motorină. "Şoselele sunt sub orice critică. Aproape că nu este săptămână să nu duc maşina la reparat din cauza lor", povesteşte un taximetrist.

07 Eva Pall.jpgUn top al celor mai distruse străzi, făcut de taximetrişti, pune în fruntea listei strada Depoului. Aceasta a fost spartă în urmă cu mai bine de trei ani pentru lucrări de infrastructură, apoi a fost acoperită provizoriu, pentru ca, în final, aşa să şi rămână. Drumul e plin de gropi acoperite cu apă, unele late cât strada. Trecătorii care se încumetă să traverseze intră în zoaie până la glezne. "De 14 ani locuiesc aici şi tot timpul a fost rău drumul, dar aşa ca acum n-a fost niciodată. Nicicum nu-i bine. Nu poţi circula nici cu maşina, pentru că o loveşti în gropi, nici pe jos, că te stropesc maşinile", povesteşte Eva Pall (foto).

Revoltaţi, orădenii din zonă au şi montat la intrarea pe stradă o tăbliţă cu mesajul "Stradă europeană!". Ca să facă haz de necaz!

Ocoliţi!

Topul celor mai proaste artere din Oradea mai cuprinde străzile Gheorghe Doja, Belşugului, Bumbacului, Caişilor, Calea Aradului, Eforiei, Ecaterina Teodoroiu, Lotrului, Morii, Meşteşugarilor, Matei Corvin, Măghiranului, Măgurei, Nojoridului, Nufărului, Piatra Craiului, Prunilor, Ştefan cel Mare, Uzinelor şi Vlădeasa. Lista se poate actualiza zilnic, pentru că numărul străzilor desfundate creşte peste noapte.

07 Octavian Ratiu.jpgOctavian Raţiu (foto), preşedintele Camerei Taximetriştilor, spune că firmele de profil pierd bani grei din cauza drumurilor proaste. "Tot la 15.000 de kilometri, distanţă pe care o maşină o face în două luni, taximetriştii cheltuiesc cam 17-20 milioane de lei vechi pe reparaţii. Şi asta dacă conduc un Logan, că în maşinile străine trebuie să bagi şi mai mult!", zice Raţiu.

Iosif Rad, directorul de la Hello Taxi, spune că gropile fac ca maşinile să treacă pe la service tot la două săptămâni. "Oricât ai menaja maşina, mai mult nu rezistă. Se desface toată pe drumurile astea".

Tratamente de şoc

07 Lucian Popa.jpgRad spune că drumurile fac praf telescoapele, arcurile, pivoţii, bucşele şi casetele de direcţie. La fel zice şi Lucian Popa (foto), patronul unui service auto. Cu o precizare. "Nu depinde numai de drum, ci şi de şofer. Dacă e maşina lui şi are milă, e una, dar dacă a primit-o de la firmă şi o bagă în toate gropile, în câteva luni poate s-o dea la Programul Rabla".

Mecanicul susţine că mai bine de jumătate din clienţi vin cu maşinile la reparat pentru a remedia defecţiuni provocate de starea drumurilor. "Dacă sunt mai norocoşi îşi înlocuiesc doar capacele de roţi pierdute sau schimbă o bucşă, dar cei mai mulţi vin cu probleme la sistemul de direcţie". Iar asta înseamnă bani grei...

Trase pe dreapta

Şi cum să nu se distrugă maşinile mici dacă până şi autobuzele OTL se strică din acelaşi motiv? "Deocamdată am avut noroc şi, cu una-două excepţii, nu am ajuns să ne rămână autobuzele în drum, dar starea de uzură care se acumulează nu poate fi negată", spune Viorel Pop, director tehnic al regiei de transport local.

OTL a cheltuit anul trecut 580.000 lei numai pe achiziţionarea de piese pentru reparaţii. În 2009 autobuzele regiei au suportat 68 de reparaţii la sistemul de transmisie, 36 la sistemul de frânare şi 26 la sistemul de direcţie. Adevăratele probleme vor apărea, însă, când vor începe să "cadă" noile autobuze Mercedes. Nu de alta, dar reprezentanţa din Oradea s-a închis, iar acestea vor trebui duse pentru reparaţii în alte oraşe sau chiar în Ungaria.

Şmecherii "drumăreşti"

07 Dorin Sava.jpgDeşi capcanele din asfalt pun în pericol viaţa participanţilor la trafic în tot judeţul, poliţiştii rutieri spun că au mâinile legate. "Aproape toate ieşirile din Oradea sunt distruse. Spre Nojorid, cum treci de aeroport, e numai gropi, la Oşorhei e făcut praf inclusiv podul din faţa Primăriei, ce să mai spun de drum, spre Borş e ditamai prăpastia lângă sediul Celestica, iar spre Episcopia, cum treci pe sub podul din Matei Corvin, încep hârtoapele", enumeră comisarul şef Dorin Sava (foto), şeful Serviciului de Poliţie Rutieră (SPR).

Poliţistul spune că, legal, şoferii nici măcar nu pot da vina pe drumari. "În loc să repare drumul, pun pe margine indicatoare de limitare de viteză la 30 km/h. E o şmecherie drumărească, pentru a nu putea fi daţi în judecată. S-a încercat de câte ori să se menţioneze în procesul-verbal că şoferul a ocolit o groapă la producerea accidentului, dar până la urmă tot conducătorul auto iese de vină, pentru că nu a respectat limitarea de viteză", spune Sava.

Şeful SPR susţine că nici măcar drumarii nu sunt de vină pentru că, la rândul lor, sunt nevoiţi să se încadreze în bugetul de reparaţii alocat de la Bucureşti regionalei din Cluj a Companiei Naţionale de Drumuri. Iar regionala, normal, îşi trage partea leului ca să întreţină arterele din Cluj, fapt care explică de ce drumurile "întineresc" brusc imediat ce ies din Bihor...

Milioane pentru drumuri

07 Ilie Bolojan.jpgÎn ciuda bugetului auster al municipalităţii, primarul Ilie Bolojan (foto) spune că reabilitarea arterelor orădene va fi una din priorităţile lui 2010. "Avem deja 10 milioane de euro rămaşi dintr-un împrumut de anul trecut şi vrem ca până la sfârşitul acestui an să investim în drumuri 15-20 de milioane de euro".

Primarul afirmă că se vor repara cu prioritate intrările în municipiu, îndeosebi dinspre Satu Mare, spre viitoarea autostradă, şi se vor plomba cele mai distruse străzi din oraş. Mai mult, municipalitatea vrea să amenajeze noi drumuri pentru a degaja traficul. "Vom face străpungeri din şoseaua de centură, cum ar fi cea de lângă Real spre strada Abatorului, pentru ca locuitorii zonei să nu mai fie nevoiţi să circule prin centru, şi vom amenaja un drum nou chiar pe malul Crişului cu continuare din Principatelor Unite şi subtraversare pe sub podul Decebal, spre Splaiul Crişanei, pentru a mai degaja circulaţia de pe Tudor Vladimirescu şi Cazaban", promite Bolojan.

Imediat ce vremea va permite, firma Selina va demara un program de ridicare la cotă a capacelor de canal din tot oraşul. Pentru că în momentul de faţă arată ca nişte capcane de vânat roţi. La fel ca majoritatea drumurilor orădene...


PETICIM!
28 de străzi orădene vor fi plombate provizoriu, la comanda Primăriei, cu piatră şi emulsie, începând din această săptămână


PATRU ÎN UNU'
Întâi reţelele de apă!

07 Gheorghe Carp.jpgÎncepând din primăvară, 19 străzi vor fi transformate în şantier. Municipalitatea va investi din bani europeni 28,6 milioane de lei în reabilitarea străzilor Bumbacului, Cazaban, Decebal, Depoului, Horea, Iuliu Maniu, Morii, Splaiul Crişanei, Almaşului, Ardealului, Gala Galaction, Margaretei, Măslinului, Miron Costin, Sabinelor, Traian Vuia, Ursului, Vaporului şi Viorelelor. "Strada Depoului va fi asfaltată cu prioritate. Vom încerca să facem acelaşi lucru şi cu strada Constanţei, din imediata vecinătate", promite viceprimarul Gheorghe Carp (foto).

Înainte de asfaltări municipalitatea va trebui să rezolve, însă, problema infrastructurii. "Nu putem asfalta o stradă, iar apoi s-o spargem ca să tragem reţele electrice, de apă, canalizare şi termoficare, şi să plătim constructorilor de patru ori readucerea la starea iniţială", zice Carp. Un exemplu concret sunt străzile Iuliu Maniu şi Vaporului care, înainte de a fi asfaltate, trebuie dotate cu utilităţi. "Ne place sau nu, asfaltarea acestora va mai întârzia, pentru că înainte de toate trebuiesc trase reţelele. Oricum, toate cele 19 străzi trebuie finalizate cel târziu în iulie 2011", a mai spus viceprimarul.