Iniţial lucrarea trebuia terminată în august 2016. Ulterior, termenul a fost amânat pentru decembrie 2017. Acum Primăria poate doar spera că parcarea subterană de pe malul Crişului Repede va fi gata în decembrie 2018...

"Ar fi frumos ca la sfârşitul anului viitor să nu mai fie acolo o groapă", a spus primarul Ilie Bolojan într-o conferinţă de presă prilejuită de încheierea primului an din al treilea mandat.

O dispută "beton"

Investiţie de 24,1 milioane lei, finanţată proporţional de asocierea dintre Administraţia Domeniului Public, ca reprezentant al municipalităţii, şi RCS&RDS, proprietar pe 30% din teren, construirea parcării s-a blocat după primele săpături. Pe de o parte, ADP a atribuit lucrarea asocierii dintre Construcţii Bihor, firmă aparţinând deputatului liberal Gavrilă Ghilea, şi Terratest Geotehnic, specializată în fundaţii speciale. Pe de altă parte, RCS&RDS l-a desemnat ca proiectant pe arhitectul clujean Macalik Arnold, cel care a reabilitat Palatul Vulturul Negru, unde funcţionează sediul Digi TV.

Părţile s-au "contrat" imediat. Constructorii au intrat în conflict cu proiectantul după ce au trebuit să folosească la pereţii mulaţi mai mult beton decât prevăzuse acesta, dar proiectantul şi-a sfătuit angajatorul, adică Digi, să plătească doar cantităţile din contract. Conflictul s-a adâncit când, abia turnată, căldarea de beton în care urmează să fie construită parcarea a început să "lăcrimeze" din cauza unor infiltraţii de apă. Constructorii şi proiectantul  şi-au pasat vina unul altuia...

Altul la rând!

Cum nici una dintre părţi nu ceda, municipalitatea a cerut RCS&RDS să schimbe proiectantul. "ADP a mai ridicat în Oradea două parcări, în spatele Tribunalului şi la Piaţa Rogerius, cu acelaşi constructor, şi n-a existat nicio problemă. Cum s-a schimbat doar proiectantul, e clar unde-i problema", punctează directorul ADP, Liviu Andrica.

Florin Birta, viceprimar OradeaOficial, măsura a fost luată pentru că investiţia necesita un arhitect care să fie tot timpul pe şantier sau măcar disponibil. "Complexitatea lucrării necesită asistenţă tehnică permanentă. Proiectantul fiind din Cluj, cu lucrări în toată ţara, nu putea sta permanent în Oradea", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

După discuţii prelungite, în iunie a.c. conducerea RCS&RDS a semnat un contract cu firma Tehnoproiect, a arhitectului orădean Paul Szasz, care până în 2008 trecea drept omul de casă al fostului arhitect şef al oraşului, Andrei Luncan. Szasz a proiectat biroul de relaţii cu publicul al ASCO, a lucrat la revitalizarea clădirii monument Moara de Răsărit şi a schiţat mai multe ansambluri rezidenţiale. Argumentul suprem a fost însă acela că, având birourile în strada Episcop Mihai Pavel, la câteva sute de metri de şantier, va fi mai aproape de lucrare. Rămâne de văzut cu ce rezultate...

Măsuri de "desecare"

Având în vedere înlocuirea proiectantului, beneficiarii au comandat şi o expertiză, aşa cum de altfel cere legea, pentru a se şti exact stadiul şantierului. Conform rezultatului acesteia,  cuva din beton trebuie consolidată pe porţiunea spre râu, unde solul e mai mâlos, lucrările urmând să înceapă, promite viceprimarul Birta, pe 17 iulie.

Ioan Băinţan, directorul Construcţii BihorDupă această intervenţie, va fi turnat radierul viitoarei clădiri şi hidroizolaţia acesteia. "Pereţii mulaţi deja executaţi nu sunt pereţii viitoarei parcări, ei doar susţin malurile Crişului. Structura parcării va fi ridicată în interiorul cuvei de beton", explică inginerul Ioan Băinţan (foto), directorul Construcţii Bihor. Astfel, eventualele infiltraţii de apă vor fi colectate în spaţiul dintre peretele hidroizolat al parcării şi cel mulat, putând fi evacuate la nevoie cu ajutorul unei pompe.

Pericol de surpare

Dar problemele nu se opresc aici. La trei ani după începerea lucrărilor, constructorii au descoperit că imobilele învecinate ridică şi ele probleme de stabilitate. Dacă pe porţiunea dinspre strada Independenţei pământul a fost fixat cu ancore înfipte pe sub liniile de tramvai, pe latura dinspre sinagoga Zion acest lucru e imposibil. "Nu putem înfige piloni pe sub sinagogă, fiindcă riscăm s-o distrugem. Aşteptăm cele mai bune soluţii din partea proiectanţilor", spune Birta.

Consolidările sunt cu atât mai necesare cu cât măsurătorile arată că sinagoga se înclină deja spre Criş! "Vom încerca să consolidăm malul cu un zid de sprijin realizat din conducte de termoficare dezafectate", explică viceprimarul. Improvizaţia propusă este o măsură suficient de ieftină ca să placă municipalităţii. Rămâne de văzut şi cât de viabilă...