Adio, calcule din creion şi chitanţe tăiate cu rigla! Asociaţiile de proprietari din Oradea ar putea păşi din birocraţia socialistă direct în era digitală.

Primăria vrea să pună gratuit la dispoziţia orădenilor un soft care să le asigure accesul la toate datele legate de activitatea asociaţiei de proprietari din care fac parte. "Dacă oamenii vor controla ce se întâmplă cu banii lor, reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari le va fi tot mai greu să îi fure", crede viceprimarul Mircea Mălan.

Buni de plată!

Dan Morgovan17 asociaţii de proprietari, 2,3 milioane lei furaţi, sute de familii obligate să îşi plătească încă o dată utilităţile! Cel mai recent exemplu este cel al Asociaţiei "Nufărul Alb" din cartierul Nufărul. "În octombrie, în loc să pornească încălzirea, ne-am trezit că angajaţii Termoficare demontează contoarele de la intrarea în bloc pentru neplata facturilor", povesteşte orădeanul Dan Morgovan (foto), noul preşedinte al asociaţiei.

Vechea conducere a fost demisă după ce s-a descoperit că Viorica Trifan, care era simultan administrator, contabil şi casier, şi-a însuşit cam 110.000 lei din banii asociaţiei. Administratoarea nu mai virase către Termoficare niciun ban din noiembrie 2015, acumulând datorii de 65.000 lei, şi lăsase neplătite încă din primăvară facturi de 32.000 lei la Compania de Apă Oradea, la RER Ecologic Service, şi aşa mai departe.

Păgubiţii i-a făcut femeii plângere penală pentru furt, însă asta nu le aduce banii înapoi. Trifan nu doar că nu şi-a constituit nicio garanţie materială, dar şi apartamentul pe care îl deţine este ipotecat de bancă. Pentru a primi apă şi căldură, cele 90 de familii din asociaţie sunt bune de plată. "După ce ne-am achitat facturile, acum le plătim a doua oară, şi încă cu penalităţi", se plânge Morgovan. Noul preşedinte spune că asta nu s-ar fi întâmplat dacă vecinii ar fi ştiut din timp unde s-au dus banii lor...

Programul anti-furt

Mircea Mălan, viceprimar OradeaŞi totuşi, furturile pot avea şi leac. "Până acum Termoficare şi CAO lipeau la intrările în blocuri afişe cu restanţele, pe care oamenii poate nici nu apucau să le vadă, şi trimiteau asociaţiei somaţii care erau preluate tocmai de delapidatori. Pentru a evita astfel de situaţii, Primăria vrea să pună gratuit la dispoziţia orădenilor un soft care să le asigure acces la toate datele legate de asociaţia de proprietari", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Investiţie unică în ţară, softul pe care vrea să îl cumpere municipalitatea va fi administrat de angajaţii Primăriei şi va lega în reţea cele 816 asociaţii de proprietari şi furnizorii de utilităţi. "Fiecare factură va fi încărcată în program şi orice orădean va putea afla data emiterii, valoarea, termenul scadent şi data plăţii ei. Aceleaşi verificări le vor face şi funcţionarii municipalităţii, care vor interveni imediat ce descoperă nereguli", spune Mălan.

Softul le va folosi inclusiv orădenilor fără calculator. "Orădenii care, din orice motive, nu au acces la internet se pot adresa Primăriei. Funcţionarii care gestionează programul vor genera un raport la zi cu situaţia financiară a asociaţiei, o vor printa şi o vor da pe loc solicitantului", zice viceprimarul. Iar lucrurile nu se termină aici...

Soft multifuncţional

Primăria are planuri măreţe. Dincolo de faptul că va calcula facturile într-un mod unitar, eliminând diferenţele existente astăzi, softul va face posibilă informarea membrilor asociaţiei, prin email sau SMS, cu privire la suma datorată pentru întreţinere. La fel, operatorii de utilităţi vor putea preveni orădenii afectaţi cu privire la avarii, iar municipalitatea îi va putea informa despre proiecte precum modernizarea reţelelor sau reabilitarea termică a blocurilor.

La rândul lor, orădenii vor putea formula cereri, sesizări şi reclamaţii cu privire la activitatea asociaţiilor de proprietari şi vor primi răspuns online, scurtându-se timpul de reacţie al municipalităţii. În plus, orice abonat îşi va putea comunica indexul contoarelor sau îşi va putea plăti întreţinerea direct de pe calculatorul de acasă. "Orădeanul va putea să îşi plătească întreţinerea online, fără să mai fie nevoie să meargă la asociaţie", spune viceprimarul.

În probe

Pentru început, municipalitatea va implementa, experimental, pe 1.000 de apartamente din toate cartierele oraşului softul unei firme bucureştene specializate în programe pentru asociaţiile de proprietari. Acesta va fi ajunge, înainte de sfârşitul anului, îndeosebi la asociaţiile cu furturi. "În următoarele 6 luni ne vom întâlni cu reprezentanţii asociaţiilor pentru a vedea ce îmbunătăţiri trebuie aduse softului şi cu orădeni din toate cartierele pentru a afla ce aşteptări au de la el", spune Mălan. În baza sugestiilor primite, municipalitatea va comanda un program complex, care să fie implementat cât mai multor asociaţii.

Păgubiţii de la asociaţia Nufărul Alb vor fi primii înscrişi în program. "E o idee foarte bună. Va dura 2-3 ani până toţi se vor familiariza cu el, dar apoi va fi simplu pentru oricine să verifice cât are de plată şi dacă asociaţia şi-a achitat furnizorii", spune Dan Morgovan.

Vasile Bologa, preşedintele Asociaţiei Lacu Roşu, are o părere mai nuanţată. "Programul ar fi foarte bun, dar tare mă tem că şefilor de asociaţii nu le va conveni să scoată totul la vedere. Apoi, acesta fiind atât de complex, nu ştiu cine din asociaţie l-ar putea opera", se teme el.

Piedici previzibile

Cristian IleProiect unic în ţară, digitalizarea asociaţiilor nu va fi uşor de implementat, în ciuda optimismului viceprimarului Mălan. "Ca să scanezi toate documentele îţi trebuie un calculator şi un scanner care te costă minim 2.000 lei, or sunt asociaţii mici, de 20 de apartamente, care lucrează cu foaie şi pix", spune Cristian Ile (foto), administrator a cinci asociaţii de proprietari.

Zoltan Torok, preşedintele unei asociaţii din Rogerius, spune că problema dotărilor este doar începutul. "Există riscul ca noul soft să nu suporte transfer de date de la cel deja existent. Eu lucrez cu un astfel de program de ani de zile şi nu-mi convine să renunţ la baza de date doar pentru că municipalitatea are idei", spune Torok. De altfel, el este deja păţit. "A mai încercat Primăria să ne dea un program de gestiune în urmă cu mai mulţi ani, însă era atât de precar încât, efectiv, nu l-am putut folosi", spune preşedintele.

La cealaltă extremă, softul la care visează acum municipalitatea este atât de complex încât orădenilor le-ar putea lua câţiva ani să se obişnuiască cu el. Şi n-ar fi exclus să se dea bătuţi consolându-se româneşte că, oricum, "ce nu ştii nu te doare". Asta până când te pune la plată...


ATENŢIE, SE FURĂ!
"Reeşalonările precedă furtul"

Stănel Necula, director TermoficareÎn ciuda optimismului conducerii municipalităţii, reprezentanţii furnizorilor de utilităţi spun că implementarea programului care ar asigura transparenţa datelor asociaţiilor de proprietari nu va rezolva de la sine problema furturilor. "Softul trebuie să vină la pachet cu o campanie de informare care să determine orădeanul să îl şi folosească. Altfel, nu am făcut nimic. Atât Termoficare, cât şi Compania de Apă Oradea postează de ani de zile pe internet datoriile asociaţiilor şi tot au avut loc furturi", spune Stănel Necula (foto), directorul Termoficare.

Pe de altă parte, Necula susţine că programul ar putea fi mai util decât pare la prima vedere. "Pe mine mă interesează, de exemplu, să ştiu dacă asociaţia de proprietari are reeşalonări de facturi peste tot, pentru că acestea sunt premergătoare furtului. Dacă orădeanul şi-a plătit facturile la timp iar administratorul cere reeşalonări, e clar că acesta a băgat mâna în bani şi trebuie să iau măsuri înainte să se adâncească gaura", spune directorul.