Municipalitatea orădeană vrea să fie cea mai performantă din ţară. "Este un obiectiv strategic al Primăriei Oradea de a deveni cea mai performantă din ţară prin transparenţă şi debirocratizare", a declarat city managerul Eduard Florea, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

În acest sens, începând cu data de 1 iunie, Primăria, instituţiile şi societăţile subordonate publică pe propriul site sinteza cheltuielilor făcute în luna precedentă. Pentru un plus de accesibilitate, informaţiile vor fi centralizate pe portalul municipalităţii în format Microsoft Excel.

"Link-urile către secţiunea dedicată plăţilor de pe site-urile proprii ale instituţiilor şi întreprinderilor publice locale vor fi preluate pe site-ul www.oradea.ro, iar data limită pentru publicarea datelor menţionate este 15 a lunii curente pentru datele din luna precedentă", a spus Florea.

Promit transparenţă...

Astfel, pe site-ul Primăriei a fost înfiinţată la începutul lunii iunie rubrica "Transparenţă" cu trimiteri la "licitaţii", "contracte", "plăţi", "rezultatele procedurilor de achiziţie" şi "sursele financiare, bugetul, bilanţul contabil şi lista de investiţii".

Având în vedere că este prima lună de la implementarea acestor măsuri de transparentizare, AIO, ASCO, OTL, Centrul de îngrijire de zi Oradea, Poliţia Locală, Termoficare şi Electrocentrale au postat pe site-ul municipalităţii doar cheltuielile făcute în luna mai.

În schimb, conform unor dispoziţii mai vechi ale conducerii municipalităţii, o parte din societăţile subordonate Consiliului Local au publicat pe internet, chiar şi pe sărite, informaţii legate de licitaţiile organizate şi contractele încheiate.

Spre exemplu, chiar dacă a anunţat pe SEAP, societatea Electrocentrale nu şi-a publicat pe site-ul propriu licitaţia de luna trecută pentru achiziţionarea serviciilor de pază. Aşa s-a ajuns în situaţia ca la licitaţie s-au înscris doar firme din Bucureşti şi Brăila.

Teoretic, pe viitor, astfel de situaţii vor fi evitate. Societăţile subordonate municipalităţii au obligaţia să îşi anunţe pe site toate procedurile, chiar şi cele sub pragul de 30.000 lei pentru achiziţii şi 100.000 lei pentru lucrări, şi au la dispoziţie trei luni să îşi posteze pe internet toate contractele.

... dar mai au încă de lucru

Deşi una dintre cele mai deschise municipalităţi din ţară, inclusiv Primăria mai are de lucrat la transparenţă. Chiar dacă există ordine clare ca toate contractele să fie publicate pe portalul Primăriei, cele care au la bază finanţări europene, cum ar fi contractul încheiat de municipalitate cu firma Marconst pentru reabilitarea Pasajului Vulturul Negru, sunt încă ţinute la sertar.

"Am discutat cu colegii mei şi am înţeles că în contractele încheiate cu finanţatorul există clauze de confidenţialitate. Va trebui să vedem în ce măsură putem face publice aceste contracte fără a periclita proiectul", a spus Florea, chestionat de BIHOREANUL.

La fel, deşi ar fi normal ca la deschiderea ofertelor depuse în cadrul unei licitaţii municipalitatea să poată face cunoscute firmele participante şi ofertele acestora, pe care concurenţii şi le ştiu deja, chiar dacă adjudecarea ar urma să se facă ulterior, Primăria se fereşte de acest lucru.

"Membrii Comisiei de licitaţie sunt obligaţi să semneze înainte o declaraţie de confidenţialitate că nu vor divulga niciun fel de date din procedura la care participă. Discutăm cu juriştii să vedem cum putem publica măcar lista participanţilor şi cea mai mare, respectiv cea mai mică ofertă", promite Florea.

Dispoziţiile primarului, la secret

Tot cu juriştii spune Florea că va discuta şi despre publicarea pe portalul Primăriei a dispoziţiilor primarului Ilie Bolojan, o altă omisiune la capitolul "transparenţă".

BIHOREANUL a dezvăluit, în urmă cu un an, că primarul orădean foloseşte intensiv practica dispoziţiilor, multe fiind suspectate că adaugă sau chiar eludează hotărârile Consiliului Local.

Ziarul a descoperit că numai în perioada 2012-2013, edilul a emis peste 3.200 de dispoziţii anual, nedisponibile publicului. Deşi Legea 215/2001 prevede că măcar deciziile cu caracter normativ se anunţă public, în lipsa oricărei sancţiuni obligativitatea a fost ignorată de Primărie. De la instalarea sa din iunie 2008, Bolojan a publicat doar 8 (!) din miile de dispoziţii emise.

Edilul a promis, după scandalul de anul trecut, când a avut loc războiul cu Prefectura pe tema parcărilor cu plată, că dispoziţiile sale vor fi postate pe portalul Primăriei, lucru care însă nu s-a întâmplat.

"Voi vedea care este motivul pentru care dispoziţiile nu au fost publicate şi ce se poate face", a spus city managerul Eduard Florea la solicitarea BIHOREANULUI.