Tu ştii ce face administratorul tău? Ştii cât de corect se împart cheltuielile sau ce datorii are asociaţia de proprietari din care faci parte? De anul viitor, tot ce vrei să afli va fi la doar un click distanţă...

În premieră naţională, orădenii vor avea la dispoziţie o platformă online cu "secretele" asociaţiei: facturi, restanţe, împărţirea cheltuielilor, tot. "Vrem să îmbunătăţim viaţa orădeanului care locuieşte la bloc", explică viceprimarul Mircea Mălan.

Totul la vedere

Decizia a fost luată. Municipalitatea va scoate la licitaţie, în premieră naţională, achiziţionarea unei platforme informatice pe care vor fi publicate toate informaţiile despre cele 864 de asociaţii de proprietari din Oradea.

Măsura a fost impusă, pe de o parte, de cele 17 cazuri de delapidare, cu prejudicii totale de 2,3 milioane lei, săvârşite în ultimii ani de administratori care au ascuns furturile până în ultima clipă, iar pe de altă parte de necesitatea modernizării asociaţiilor, ai căror şefi împart de multe ori "din burtă" cheltuielile pe apartamente.

Mircea Mălan, viceprimar Oradea"Îi vom oferi orădeanului posibilitatea de a verifica în orice moment, inclusiv de pe telefonul mobil, situaţia financiară a asociaţiei din care face parte, de a afla problemele cu care se confruntă şi de a fi la curent cu toate proiectele municipalităţii, de la termoizolarea blocurilor la gestionarea deşeurilor", promite viceprimarul Mircea Mălan (foto), iniţiatorul proiectului. Estimată la circa 50.000 euro, investiţia va fi scoasă la licitaţie înainte de sfârşitul acestui an şi va fi implementată din primăvara celui următor.

Super-soft

Conform caietului de sarcini, sistemul dorit de municipalitate va depăşi, sub aspectul complexităţii, orice program dedicat asociaţiilor existent pe piaţă. Municipalitatea va amenaja pe portalul propriu o platformă în care furnizorii de utilităţi vor publica facturile asociaţiilor, întreruperile programate, avariile survenite şi orice alte informaţii utile. La rândul lor, asociaţiile vor posta aici hotărârile Adunării Generale, cărţile de imobil cu proprietarii şi chiriaşii, cheltuielile fiecărui apartament şi altele.

Întreţinerea va fi calculată de un soft care va fi pus gratuit la dispoziţie. "Administratorii vor încărca toate datele într-un program care va ţine gestiunea asociaţiilor şi va introduce un sistem de împărţire a cheltuielilor unitar la nivel de oraş. Programul va permite înştiinţarea orădenilor prin email sau SMS cu privire la sumele datorate sau la avariile apărute şi va facilita plata online a cheltuieilor de întreţinere", explică Mălan.

Orădenii vor accesa platforma pe baza unei parole şi vor putea să-şi declare consumurile de apă caldă şi rece, să-şi plătească întreţinerea, dar şi să înainteze reclamaţii, atât asociaţiei, cât şi Primăriei.

Sistemul va fi gestionat de angajaţii Biroului Asociaţiei de Proprietari, care vor fi obligaţi să identifice şi să îndrume asociaţiile cu probleme înainte ca acestea să intre în incapacitate de plată, să prevină delapidările, precum şi să răspundă la reclamaţii.

Pe încercate

Pentru a comanda cea mai bună variantă de soft, în noiembrie 2016 municipalitatea a pus la dispoziţia a 11 asociaţii (ce însumează 1.360 apartamente) două programe informatice destinate administratorilor. Timp de o jumătate de an, aceştia au testat gratuit programele firmelor Xisoft şi Aviziero, pentru a veni cu propuneri. "Administratorii s-au declarat foarte mulţumiţi de ambele programe. Le consideră utile şi le uşurează foarte mult munca", concluzionează viceprimarul, în urma discuţiilor cu reprezentanţii asociaţiilor.

Cristian Lucaci, administratorul Asociaţiei R4 din blocul Ared,Cristian Lucaci (foto), administratorul Asociaţiei R4 din blocul Ared, spune că "digitalizarea" asociaţiilor creşte nu doar transparenţa, prevenind furturile, dar şi încasările. "Mulţi orădeni ajung rău-platnici pentru că nu îşi pot sincroniza programul cu asociaţia. Imediat ce am introdus plata online, numărul restanţierilor a scăzut. Multe plăţi sunt făcute după ora 22, când omul ajunge acasă şi îşi deschide calculatorul". În schimb, principalul dezavantaj l-ar constitui lipsa de experienţă a unor utilizatori. "Va trebui să existe un dispecerat care să ofere asistenţă non-stop în folosirea platformei, atât administratorilor, cât şi orădenilor", avertizează Lucaci.

Avantaje...

Până atunci, administratorii s-ar putea instrui la Primărie. La una dintre întâlnirile organizate de viceprimarul Mircea Mălan, preşedintele Asociaţiei de Proprietari Predealul, Leontin Ciuciui, profesor de informatică, s-a declarat dispus să îndrume gratuit reprezentanţii celorlalte asociaţii.

"Am gândit câteva ore de curs în utilizarea calculatorului după o programă utilă administratorilor", spune acesta, adăugând că informatizarea va folosi în final tot orădenilor. "Ideea e ca populaţia să poată plăti întreţinerea în cât mai multe feluri: la automat, pe bază de cod de bare, prin internet-banking şi altele. După un timp asociaţia ar putea desfiinţa casieria, n-ar mai plăti chirie pe spaţiu şi salariu pentru casier. Cheltuielile ar scădea", spune profesorul.

La rându-i, preşedintele Asociaţiei Dacia 110, Cristian Ile, spune că asociaţiile şi-ar putea reduce şi costurile birocratice, cu stocarea dosarelor şi multe altele. "Singura condiţie este ca programul pe care îl va cumpăra Primăria să fie compatibil cu aplicaţiile în Excel cu care lucrează astăzi asociaţiile. Altfel, introducerea datelor în noua platformă va fi o muncă enormă", avertizează Ile.

... şi dezavantaje

Ioan Horvath, membru al Coaliţiei RogeriusExistă însă şi voci contra. "Este ilegal să vină Primăria şi să impună unor persoane juridice cum sunt asociaţiile de proprietari ce soft vrea ea", protestează preşedintele Asociaţiei de Proprietari Şelimbărului, Ioan Horvath (foto). Membru al Coaliţiei Rogerius, unul dintre criticii constanţi la adresa municipalităţii, el susţine că platforma e inutilă. "Din cei circa 140.000 de orădeni care stau la bloc, peste 60% au peste 45 de ani şi nu ştiu lucra cu calculatorul, iar cam 30% au venituri prea mici ca să aibă bani pe card. Mai puţin de 10% ar putea plăti online", afirmă Horvath.

Potrivit acestuia, orădenii familiarizaţi cu internetul pot verifica şi astăzi pe site-ul Termoficare sau pe cel al CAO dacă asociaţia lor are datorii, fără să fie nevoie de o platformă suplimentară. Mai mult, susţine că softul n-ar folosi administratorilor. "95% dintre asociaţii au câte o aplicaţie în Excel personalizată după propriile nevoi. Să vii să impui un program îmi pare o greşeală", acuză Horvath, convins că mai binele a fost întotdeauna duşmanul binelui. Asta chit că, inevitabil, viitorul este online...


REGULI NOI
Administratori cu examen

Implementarea unei platforme informatice care să reunească online asociaţiile de proprietari orădene face parte dintr-un plan mai vast al municipalităţii. În luna septembrie, Consiliul Local a adoptat Hotărârile 833 şi 834 prin care reglementează atât organizarea asociaţiilor, cât şi autorizarea persoanelor fizice şi juridice pentru desfăşurarea activităţii de administrator de imobile. "O componentă importantă a strategiei noastre este ideea de a profesionaliza activitatea de administrare a asociaţiilor", declara viceprimarul Mircea Mălan.

Dacă primul regulament nu aduce suplimentări importante Legii 230/2007 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor, cel de-al doilea este destul de strict. Astfel, persoanele fizice vor putea fi atestate ca administratori cu condiţia să deţină cel puţin diplomă de bacalaureat, să aibă domiciliul în Zona Metropolitană Oradea, să nu fi suferit nicio condamnare pentru infracţiuni economice şi să fi promovat cu minimum 70 puncte din 100 posibile un examen scris şi unul oral. Atestatul de administrator se reînnoieşte prin examen tot la doi ani. Persoanele juridice trebuie să aibă sediul în Oradea, să nu fi intrat în insolvenţă şi să nu aibă datorii faţă de bugetul local şi cel de stat.