Veniturile totale ale Direcţiei Patrimoniu Imobiliar (DPI) din cadrul Primăriei Oradea, care administrează terenurile şi imobilele oraşului, au crescut în ultimii trei ani de la 27,3 milioane lei, în 2016, la 49,1 milioane lei, în 2019, cu 10 milioane lei peste nivelul din anul precedent.

Bani (grei) din parcări

Cea mai consistentă sursă de venituri a direcţiei o constituie încasările din parcări, care au crescut cu 16,9%, de la 16,5 milioane lei în 2018, la 19,3 milioane lei în 2019.

"Cetăţenii municipiului Oradea îşi plătesc taxele de parcare ajutând ca sumele încasate de bugetul local să se întoarcă tot către orădeni, prin noi investiţii în parcări", a declarat șeful DPI, Lucian Popa, joi, în cadrul unei conferinţe de presă pe marginea raportului de activitate pe anul 2019.

Directorul a mai pus creşterea veniturilor din parcări pe seama faptului că municipalitatea le oferă şoferilor posibilităţi multiple de plată a taxei de parcare - cu fise, cardul de credit ori telefonul mobil -, dar şi pe faptul că municipalitatea a demonstrat că nu vrea să îi amendeze cu orice preţ.

"Controlorul verifică în baza de date dacă proprietarul maşinii şi-a plătit taxa, după care, peste 5 minute, face o a doua verificare, şi abia atunci poate da amendă. Măsura a redus reclamaţiile cu 85% - 90%. Oamenii nu se mai simt vânaţi pentru că sunt conştienţi că au timp să ajungă la un parcometru sau într-o zonă cu semnal pe telefonul mobil", a spus Popa.

Cu parcările pe telefon

Reprezentanţii municipalităţii se aşteaptă ca încasările din parcări să cunoască în continuare un trend ascendent. "În baza unui parteneriat cu Administraţia Domeniului Public, în prezent sunt în construcţie încă două parcări supraetajate în vecinătatea magazinului Crişul, precum şi pe amplasamentul de la stadionul Voinţa", a declarat directorul Popa.

În noile parcări, dar şi în zonele aglomerate, DPI va implementa un sistem de management mai eficient.

"Vrem să montăm parcometre inteligente. Cetăţeanul va introduce numărul maşinii şi va avea la dispoziţie mai multe variante de plată cu card sau bani. Parcometrele vor comunica direct cu serverele noastre, aşa că maşina nu mai trebuie să aibă afişat tichetul tipărit. Nu vor mai fi discuţii că «a căzut între scaune...» şi vor fi eliminate costurile cu hârtia şi tipărirea", a spus directorul.

În plus, municipalitatea vrea să pună anul acesta în funcţiune, cu ajutorul celor 400 de videocamere performante care vor fi montate în oraş, un sistem de monitorizare a locurilor de parcare care îşi va dovedi utilitatea mai ales în zonele aglomerate. "Conducătorii auto vor putea vedea în timp real pe telefonul mobil, cu roşu, locurile ocupate, iar cu verde cele libere", a zis Popa.

Primărie, caut partener!

În ciuda veniturilor consistente, de peste 4 milioane euro, aduse bugetului local în 2019 şi a perspectivei îmbunătăţirii sistemului de gestionare a parcărilor orădene, conducerea municipalităţii nu renunţă la ideea externalizării acestei activităţi.

"Acordul de principiu a fost aprobat în Consiliul Local, urmează să se dezbată Caietul de sarcini pentru organizarea unei licitaţii pentru desemnarea unui partener. Astfel de activităţi funcţionează în toată Europa", a spus Popa.

Potrivit directorului, municipalitatea are nevoie de un partener puternic, cu experienţă în domeniu, capabil să construiască în cel mai scurt timp parcări extrem de necesare oraşului în zone problematice precum Spitalul Clinic Judeţean ori Centrul Civic. "Cu cât se realizează mai repede aceste investiţii, cu atât rezolvăm mai repede problema parcărilor în zone aglomerate din oraş", a spus directorul.

Lucian Popa a negat faptul că operatorul privat va majora taxele şi abonamentele de parcare pentru a-şi amortiza investiţiile şi a face profit. "Diferenţa de know-how va genera destule venituri operatorului ca să îşi poată susţine business-ul", a susținut Popa.

Ideea externalizării parcărilor orădene a fost lansată anul trecut de primarul Ilie Bolojan. Edilul îşi doreşte atragerea la Oradea a unor operatori de talie europeană precum Interparking (Belgia), APCOA (Germania) sau Vinci (Canada).