Asocierea firmei orădene Trameco, din grupul Selina al lui Beniamin Rus, şi societatea Vahostav din Slovacia va trebui să se mulţumească, cel puţin pe moment, cu un singur contract de execuţie a autostrăzii Transilvania, pentru un singur lot al secţiunii 3 C care ar trebui să traverseze judeţul Bihor, deşi a câştigat licitaţia pentru două loturi.

Unul din două

Joia trecută, la Prefectura Bihor, directorul geneal al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, a semnat cu proprietarul Selina, Beniamin Rus, contractul de execuţie pentru lotul 3C3, în lungime de 5,35 kilometri, de la Borş până în satul Biharia, prin Satu Nou, valoarea contractului fiind de 28,5 milioane euro fără TVA, iar termenul de execuţie 19 luni.

Cu acel prilej, Neaga a explicat că deşi aceeaşi asociere Trameco-Vahostav a câştigat în octombrie licitaţia şi pentru lotul 3C2, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, contractul nu putea fi atribuit deoarece un concurent, asocierea austriaco-română Strabag - Straco, a depus o contestaţie şi, deşi aceasta fusese respinsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, asocierea avea posibilitatea să se adreseze justiţiei până vineri, 14 decembrie. „Dacă mâine nu depune contestaţie (n.r. - în instanţă), mâine vom semna contractul şi pentru acest lot”, a spus Neaga.

Un alt lot, cel mai mare, cel dintre Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, valoare 69 milioane euro), este încă "în evaluare", atribuirea lui urmând să fie decisă anul viitor.

În stand by

Deşi CNAIR nu i-a informat oficial asupra acestui lucru, reprezentanţii Trameco - Vahostav au aflat că nu vor mai semna contractul de execuţie şi pentru lotul 3C2, deoarece Strabag - Straco a depus o acţiune în instanţă, la Curtea de Apel Bucureşti, prin care contestă răspunsul primit din partea CNSC după contestarea licitaţiei. Implicit, acest lucru înseamnă că, în lipsa unui contract, nu vor fi desfăşurate lucrări în teren, ceea ce va amâna încă o dată finalizarea tronsonului bihorean al autostrăzii.

Culmea e că Legea achiziţiilor publice ar permite, chiar şi în această situaţie, semnarea contractului cu câştigătorii licitaţiei, dar CNAIR nu vrea să se „complice”. „Potrivit legii, în asemenea situaţie, beneficiarul unei lucrări publice poate atribui contractul de execuţie câştigătorului licitaţiei, iar dacă un contestatar câştigă o acţiune în instanţă îi atribuie restul lucrărilor rămase de executat la acel moment”, a explicat BIHOREANULUI un specialist în achiziţii publice.

De altfel, în urmă cu patru ani preşedintele de atunci al Consiliului Judeţean, Cornel Popa, şi directorul Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, şi-au asumat atribuirea către firma austriacă Porr Construct a contractului pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare, chiar dacă o asociere concurentă atacase rezultatul licitaţiei câştigate de aceasta atât la CNSC, cât şi la Curtea de Apel Oradea.