Poreclit "staţiune balneară" din pricina activităţii relaxate, Consiliul Judeţean Bihor a devenit în ultimii 4 ani un sanatoriu de lux, cu tot mai mulţi "locatari", după ce conducerea a burduşit schema de personal cu clientelă UDMR şi PSD, răsfăţată nu doar cu salarii grase, ci şi cu beneficii mai puţin cunoscute, între care şi maşini de serviciu.

Adesea, însă, privilegiaţii nu catadicsesc nici măcar să se prezinte la muncă sau, dacă o fac, ajung cu întârziere, iar la plecare fură startul, "rupând" porţile instituţiei înainte de finalul programului. De la declanşarea pandemiei, o mulţime de salariaţi dau pe la locul de muncă mai degrabă ca să nu stea izolaţi la domiciliu. Săptămâna trecută, un experiment al BIHOREANULUI a confirmat belfereala din instituţie.

Ca-n vacanţă

Pandemia Covid a venit pentru CJ Bihor ca o binecuvântare. Nici înainte instituţia n-a funcţionat cu motoarele turate, dar de două luni parcă-i în vacanţă. La două zile după declararea stării de urgenţă, pe 18 martie, preşedintele Pásztor Sándor a semnat o Dispoziţie prin care a permis ca jumătate din angajaţi să presteze de la distanţă, cei cu copii cu vârste de până la 12 ani să stea în concedii pentru îngrijirea acestora, plătiţi de la bugetul de stat, iar alţii să-şi ia concedii de odihnă.

Pe 8 aprilie, printr-o altă Dispoziţie, acelaşi Pásztor i-a trimis în şomaj tehnic şi pe cei 500 de salariaţi ai teatrelor, Filarmonicii, Muzeului şi Bibliotecii. Nelegal, după cum au concluzionat juriştii Prefecturii, deoarece banii pentru salarii stau nefolosiţi în bugetul Judeţului, iar instituţiile de cultură nu-i sunt subordonate personal preşedintelui, ci Consiliului, singurul care putea emite o Hotărâre în acest sens.

La relanti

În ultimele două luni, din întregul aparat al CJ Bihor, singura structură care funcţionează în mod real, chiar dacă la parametri reduşi, este Direcţia Tehnică. Asta pentru că, în timp ce şefii au refuzat să rectifice bugetul pentru a sprijini spitalele ori măcar propria Direcţie Generală pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, au menţinut, la dorinţa vicepreşedintelui Ioan Mang, programul de aşternere de covoare asfaltice pe unele drumuri judeţene.

În rest, celelalte structuri au "amorţit", iar angajaţii vin la birouri mai degrabă pentru a socializa. BIHOREANUL a constatat-o miercurea trecută, când a petrecut două ore la poarta instituţiei, pentru a urmări dacă şi când ajung funcţionarii la muncă. Surpriză, sau mai degrabă nu, nici măcar cei care din ordinul preşedintelui Pásztor se bucură de maşini "de serviciu" nu au fost punctuali, deşi traficul rutier era lejer.

Tot pe rând

La ora 8.00, la Registratura CJ, subordonată direct lui Pásztor, era o singură angajată din trei. La Direcţia Economică, şefa interimară, Gabriela Plugaru, a fost şi ea punctuală, la fel şi şeful Serviciului de Monitorizare a Instituţiilor Subordonate, Szállos Nándor, sosit la volanul unui Chevrolet Captiva din parcul auto al instituţiei. La cabinetul preşedintelui erau la post directorul Králik Loránd, secretara Borsos Beata şi consilierul Borsi Loránd, utilizatorul unei Dacii Lodgy. De la Serviciul Administrativ, un singur şofer, Lucian Codău, a ajuns pe ora 8.00, cu o autoutilitară Opel a instituţiei, şeful său, Nicolae Ianc, întârziind 20 de minute.

De la Direcţia Tehnică au ajuns apoi, pe rând, tot la volanul unor maşini ale CJ, directorul Filip Cheşeli, cu un VW Tiguan (în ziua precedentă fusese, însă, pe teren în judeţ), şefa Serviciului Drumuri, Sanda Bogdan (Duster), şoferii Gheorghe Olcian (Opel Antara) şi Radu Silaghi (tot Duster).

În slow-motion

Angajat în plină pandemie, printr-un concurs cu dedicaţie, ca funcţionar la Serviciul Relaţii Publice şi Relaţii Externe (asta după câteva luni de "stagiu" ca sfetnic la cabinetul preşedintelui, fără concurs), fostul redactor şef al Bihari Napló, Rais István, a intrat şi el în ritmul general al instituţiei, ajungând la serviciu cu o întârziere de 30 de minute.

Până la ora 10.00, când BIHOREANUL a încetat să mai monitorizeze sosirea funcţionarilor, au mai întârziat alte aproape 20 de persoane, de la diverse structuri - Serviciul Juridic, Biroul Resurse Umane, Serviciul Patrimoniu, ba chiar şi administratorul public Szabó József (la volanul unui Duster) ori şeful Serviciului Transporturi, Vlad Gaje. Alţii, potrivit surselor, nu au fost văzuţi deloc la CJ în acea zi (de pildă Mihai Baneş, de la Compartimentul de Relaţii cu Presa şi Imagine, Victor Papp, manager public, Balogh Ferenc, de la Arhive, despre care colegii afirmă că n-a mai dat pe la locul de muncă din martie) ş.a.m.d.

Schimb de limuzine

Însuşi preşedintele Pásztor Sándor, adus de şofer cu limuzina VW Phaeton cumpărată pe vremea lui Alexandru Kiss, şi nu cu Skoda Superb pe care o are de acum doi ani, a sosit abia la ora 8.30. Totuşi, deloc târziu comparativ cu o zi oarecare, spun sursele, explicând: "A fost sunat de la Cabinet că este BIHOREANUL aici şi "face prezenţa" la poartă. Altfel, poate venea pe la 9.00 sau după, cum face de obicei".

Sursele afirmă, de asemenea, că după ce şeful de cabinet Králik Loránd a remarcat prezenţa reporterului, a dispus semnarea condicii de prezenţă pentru toţi angajaţii, inclusiv pentru întârziaţi. "S-au speriat, nu ştiau ce urmăriţi", a mărturisit un funcţionar.

La sosirea lui Pásztor, reporterul l-a întrebat de ce nu foloseşte maşina care i-a fost alocată, ci Phaetonul, dar şi de ce luna trecută, când a fost prins la pescuit, folosea un VW Amarok achiziţionat pentru sistemul sanitar al judeţului. "Skoda Superb a fost lovită şi este în service", a răspuns şeful CJ, care, iată, îşi permite luxul de a alege din întregul parc auto orice maşină vrea să folosească.

O cincime, motorizaţi

Pe lângă preşedinte, şi cei doi vicepreşedinţi (cu menţiunea că Mang are la dispoziţie, la fel ca Pásztor, şi şofer), nu mai puţin de 32 angajaţi ai CJ folosesc maşini de serviciu, beneficiind totodată şi de carburanţi, în cote între 100 şi 300 litri/lună. Mai au autovehicule plătite de CJ, de exemplu, administratorul public Szabó József, consilierul Simon Adrian, şeful Serviciului Transporturi, Vlad Gaje, şeful Biroului Transporturi, Németh János, consilierii Németh Rais Gyula (tot de la Transporturi) şi Borsi Imre Loránt, şeful Direcţiei Tehnice, Filip Cheşeli, şefa Serviciului Drumuri, Sanda Bogdan, arhitectul şef Simon Maria etc.

Legislaţia nu are reglementări stricte cu privire la maşinile de serviciu, regimul acestora fiind stabilit prin norme interne ale instituţiilor. În administraţia publică locală, de pildă, acestea asigură autoturisme demnitarilor (primari şi viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de CJ), dar prin hotărâri ale consiliilor locale şi judeţene pot fi atribuite maşini şi directorilor care au muncă de teren.

Beneficiari la secret

La CJ Bihor, însă, au maşini "de serviciu" până şi simplii consilieri ori şefi de birou sau de serviciu care fie nu au deplasări în judeţ, fie le fac ocazional, urmarea fiind că ajung să "se dea" cu ele între casă şi locul de muncă, dar şi la shopping ori chiar când ies în weekend.

"Bunul plac domneşte din 2016, când s-a instalat actuala conducere. Singura dată când a fost adoptată o Hotărâre de Consiliu pentru repartizarea maşinilor instituţiei pe structuri şi persoane a fost în 2017, de atunci nu s-a mai făcut nicio alta. Atribuirea maşinilor se face fie prin ordine verbale date de Pásztor şefului Serviciului Administrativ, Nicolae Ianc, fie prin dispoziţii care nu sunt publicate pe site-ul CJ Bihor", spun sursele BIHOREANULUI.

O secretomanie, de fapt, cu nimic diferită de cea în care se află întreaga instituţie de 4 ani şi al cărei rost este ca plătitorii de taxe şi impozite să nu afle cum le sunt tocaţi banii...


LA VEDERE!
Întrebări fără răspuns

Săptămâna trecută, BIHOREANUL a cerut în scris CJ Bihor să transmită informaţii despre numărul de autovehicule din parcul instituţiei, precizând câte au fost cumpărate din 2016 până în prezent, câte au fost transferate către diverse structuri din subordine (precum Direcţia de Dezvoltare şi Implementare Proiecte, Parcuri Industriale Bihor, Direcţia Social Comunitară Bihor, Agenţia de Dezvoltare Durabilă, Agenţia pentru Managementul Destinaţiei etc), toate populate în ultimii ani cu clientelă politică.

BIHOREANUL a solicitat, de asemenea, marca, modelul, preţul şi furnizorii fiecărei maşini cumpărate, numele angajaţilor cărora le-au fost atribuite maşini de serviciu, cota de carburanţi alocată, dar şi numărul de kilometri rulaţi. Conducerea CJ nu a răspuns solicitării până la închiderea ediţiei.