Pregătiri pentru situaţii de urgenţă

Numit manager interimar al Serviciului de Ambulanţă al Judeţului Bihor la începutul anului pe filieră UNPR, Gheorghe Pintea a prezentat marţi, într-o conferinţă de presă, un bilanţ al activităţii după un semestru de mandat, alături de purtătorul de cuvânt, dr. Emil Boţcău.

În calitate de medic, acesta a arătat că în ultimele luni întregul personal operativ, de la doctori până la asistente şi ambulanţieri, a urmat cursuri de perfecţionare, iar SAJ derulează şi cursuri de pregătire pentru 60 de voluntari paramedici, 25-30 dintre aceştia urmând să fie selectaţi pentru a continua pregătirea la un nivel intensiv astfel încât instituţia să se poată baza pe ei pentru a-i mobiliza în situaţii de urgenţă de cod roşu, adică maxime.

De altfel, Pintea a precizat că SAJ Bihor va pune în funcţiune un sistem de alertare care să garanteze că "în 10-15 secunde de la declanşarea codului roşu vor fi alertaţi toţi angajaţii şi toţi voluntarii", nu printr-un simplu sms prin telefon (care poate fi ignorat), ci prin apel continuu până la primirea răspunsului de confirmare din partea destinatarului.

Patrimoniu recuperat, dotări completate

Managerul interimar a declarat că a recuperat fosta staţie de carburanţi din strada Sucevei (cea din faţa sediului instituţiei, operată în ultimii şase ani de şase firme, ultima fiind TWT), iar pentru că în prezent SAJ Bihor are rezolvată problema alimentării cu combustibili pentru parcul auto printr-o licitaţie desfăşurată la nivel naţional de Ministerul Sănătăţii, fiecare ambulanţă având un card de alimentare valabil în reţeaua OMV), în prezent fosta staţie de carburanţi e folosită ca parcare pentru angajaţi.

De asemenea, Pintea a spus că toate ambulanţele de intervenţie vor fi dotate curând cu tablete care le va "lega" la Dispeceratul 112, dar şi la structurile de Primire a Urgenţelor ale spitalelor, astfel încât se va câştiga timp în desfăşurarea intervenţiilor şi se va majora acurateţea acestora, precum şi cea a medicilor din spitale. "Prin aceste dispozitive, echipajele primesc informaţii de la Dispecerat privind starea pacientului şi, având şi cititoare de card, vor putea furniza date din istoricul medical al pacientului în cazul în care acesta a fost de acord cu consemnarea lor pe carduri. Echipajul consemnează manevrele efectuate şi medicaţia decisă, iar când ajunge la UPU medicii ştiu ce s-a făcut şi ce urmează să facă mai departe. Se va coopera mai bine şi se va scurta timpul în care ambulanţele vor trebui să aştepte pentru predarea pacientului", a explicat Pintea, precizând că sistemul va fi implementat de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

Planuri de investiţii

Managerul a mai spus că dotarea SAJ Bihor a fost suplimentată cu un incubator pentru nou-născuţi portabil, ultraperformant, care poate asigura transportul unui nou-născut timp de 3 ore fără ca acesta, chiar în stare critică, să fie conectat la alte aparate, deoarece are un sistem autonom de oxigenare.

De asemenea, Pintea a afirmat că până la finele anului SAJ va avea şi un Duster care va fi folosită ca maşină de control, în condiţiile în care conducerea instituţiei e obligată să facă verificări periodice la toate substaţiile şi punctele de lucru din judeţ, dar nu avea un mijloc de transport cu care să execute sarcina. Tot în acest an, fiecare staţie şi punct de lucru vor avea sisteme de supraveghere video, pentru securizarea sediilor.

Anul viitor, a adăugat managerul, dacă Ministerul Sănătăţii îi va aproba solicitarea, SAJ va reabilita hala nefolosită de pe strada Sucevei aflată la intrarea în sediu astfel încât la subsol aceasta să aibă oa sală de sport, la parter birouri, iar la etaj sală de cursuri.

Ambulanţele, super-uzate

În ce priveşte parcul auto, Pintea a amintit că acesta este format din 71 maşini de intervenţie, la instalarea sa în funcţie găsind 25 defecte, dar în prezent doar 6 mai sunt nefuncţionale. 18 ambulanţe au parcurs peste 500.000 km, 11 peste 400.000 km, 14 peste 300.000 km, 6 peste 200.000 km, 12 peste 100.000 km şi doar 10 au un kilometraj sub 100.000 km.

"În primele 10 luni ale acestui an maşinile noastre au parcurs 2,803 milioane kilometri, destul de aproape de parametri întregului an 2014, când s-au înregistrat în total 3,335 milioane kilometri", a spus Pintea.

Service cu dedicaţie

Pe de altă parte, Pintea a prezentat şi nereguli grave ce constau în ilegalităţi la achiziţia serviciului de reparare a maşinilor şi în neglijarea dotării personalului cu echipament de lucru.

Managerul interimar a declarat că SAJ Bihor a fost amendat cu 100.000 lei de către Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice ca urmare a unor verificări făcute la începutul anului de către Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii. "Am plătit 50% din amendă, ca să nu ni se blocheze conturile, şi am contestat amenda, dar am dispus şi un audit finalizat cu concluzia că nu s-au respectat prevederile legale în achiziţia serviciilor de reparare a parcului auto", a spus Pintea.

Potrivit auditului, deşi instituţia are ambulanţe Mercedes, Fiat şi Volkswagen, fosta conducere a contractat nelegal serviciile Auto Bara (Dacia, Renault, Nissan). "Conform legii, achiziţia trebuia făcută prin cerere de ofertă, dar s-a făcut prin contactarea unei singure firme, cu care s-a şi încheiat un contract pe 3 luni, ulterior prelungit prin acte adiţionale în valoare mult peste cea a contractului iniţial, sub pretextul unor urgenţe extreme care nu au fost justificate în niciun fel. Am dispus o cercetare administrativă pentru identificarea responsabililor şi tragerea lor la răspundere", a spus Pintea, care a adăugat că, tot pentru nereguli în achiziţii, SAJ Bihor a mai fost amendat în 2011 şi a primit 6 avertismente.

... personal fără echipamente

În timp ce fosta conducere a încheiat contracte de service auto în condiţii nelegale, echiparea personalului operativ a fost ignorată cu desăvârşire, în ultimii trei ani medicii, asistentele şi ambulanţierii neprimind bocanci, tricouri, pantaloni şi bluze de lucru. "Am reuşit să achiziţionăm echipamente pentru toţi cei 360 de angajaţi din personalul operativ", a spus Pintea.

Tot el a dezvăluit că din cei 404 angajaţi doar o zecime a avut legitimaţii de serviciu, din carton, problema fiind însă remediată. "Toţi au acum legitimaţii tip card, pe care le sunt trecute numele, prenumele, funcţia şi departamentul în care lucrează", a explicat managerul.

Pintea a mai specificat că de la instalarea în funcţie toate deciziile se iau transparent, în şedinţe ale Comitetului Director la care participă nu doar cei şase membri ai acestuia, ci şi şefii de departamente.