Turbogiraţia este o soluţie depăşită. La ore de vârf, ambuteiajele se ţin lanţ, iar dacă până şi localnicii se descurcă greu, străinii nu mai au nicio şansă. Municipalitatea vrea să pună capăt situaţiei prin construirea unui pasaj subteran care să lege Podul Dacia de Palatul Finanţelor.

"Pasajul va degreva circulaţia prin cel mai important punct de conflict din Oradea, care este intersecţia străzii Cele Trei Crişuri cu Calea Mareşal Averescu şi cu Calea Clujului", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Sub pământ SRL

Soluţia fluidizării circulaţiei din Centrul Civic prin construirea unui pasaj subteran nu este nouă. Varianta unui tunel lung de circa 200 de metri au dezbătut-o comuniştii încă din anii '80, a propus-o Consiliului Local viceprimarul Mihai Groza în 2006 şi a ridicat-o şi candidatul la Primărie Cseke Attila în 2012. Siliţi de împrejurări, toţi au lăsat-o însă baltă.

Estimată acum şapte ani la peste 7 milioane de euro, investiţia presupune mutarea magistralelor de apă şi termoficare, descărcarea de sarcini arheologice a fostei zone de bătălie de sub zidurile Cetăţii, hidroizolarea tunelului aflat la limita pânzei freatice şi construirea acestuia astfel încât să reziste trepidaţiilor provocate de garniturile de tramvai care trec pe deasupra. Un adevărat coşmar ingineresc...

Primărie, caut finanţare!

02 Mircea Malan_1.jpgCea mai mare provocare o reprezintă însă finanţarea. Pentru că bugetul local e grevat de rate şi cheltuieli de mult programate, Primăria ia în calcul varianta atragerii de fonduri europene. "Vom comanda studiul de fezabilitate al lucrării pentru a scrie un proiect pe care să-l putem depune imediat după deschiderea noului ciclu bugetar al Uniunii Europene, pe 2014-2020", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Teoretic, proiectul ar avea şanse la finanţare pe una dintre axele de transport, reabilitare urbană sau dezvoltarea turismului. Motivele sunt multiple. Întâi, pentru că s-ar fluidiza circulaţia în zonă, apoi pentru că s-ar putea amenaja aici o nouă piaţă publică, iar în al treilea rând pentru că ar face posibilă prelungirea arterei pietonale până în buza Cetăţii. Văzut ca o zonă destinată turismului, pietonalul va începe în strada Republicii imediat după Crişul Shopping Center, va coborî pe Corso traversând Piaţa Ferdinand şi Piaţa Unirii, pentru a coti prin strada Vasile Alecsandri pe direcţia Parcul 1 Decembrie cu punct terminal Cetatea.

"Accesul se va face prin viitoarea piaţă publică, pe care am putea s-o botezăm Emanuil Gojdu, cu trecere prin lateralul Catedralei episcopale. Aceasta nu va fi înconjurată cu gard, pentru a oferi acces direct la podul care va da în poarta principală a Cetăţii", explică Mălan.

Pod spre Cetate

02 Mircea Ghitea.jpgConstrucţia podului de lemn peste fostul şanţ al Cetăţii, estimată la circa 100.000 euro, va demara anul viitor şi are deja finanţare asigurată. Podul va avea o lungime de 56,6 metri, se va sprijini pe cinci picioare din beton armat îmbrăcate în cărămidă, şi va lega zona din spatele Catedralei de intrarea principală în fortificaţie. La fel ca artera care duce la Cetate, podul va fi rezervat exclusiv pietonilor şi bicicliştilor, fapt pentru care municipalitatea ia în calcul amenajarea în apropiere a unei parcări subterane. "Parcarea ar trebui amplasată în partea dinspre Casa de Cultură a Sindicatelor a parcului 1 Decembrie, pentru ca turiştii să aibă unde îşi lăsa maşinile", spune Mircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice din Primărie.

La fel ca în cazul tunelului, edilii speră să construiască parcarea pe bani europeni. Nu de alta, dar bugetul de investiţii al oraşului e programat deja pe câţiva ani de-acum înainte, iar şansele de majorare a sumelor disponibile pentru noi lucrări sunt ipotetice. Precum e, deocamdată, şi tunelul rutier...


DE MILIOANE
31
milioane de lei, la valoarea din 2006 a banilor, ar costa amenajarea tunelului rutier din Centrul Civic