Fostele depozite de cărbune ale CET vor fi din primăvară locul cu cea mai mare densitate de oameni şi bani pe metrul pătrat din toată Oradea. 140 de muncitori vor lucra simultan la construirea noii termocentrale pe gaz într-un spaţiu cât al unui teren de fotbal.

"Constructorul s-a angajat să finalizeze lucrările până la 31 decembrie, chiar dacă termenul de predare prevăzut în contract, de 18 luni, expiră în martie 2016", spune viceprimarul Mircea Mălan. Nu de alta, dar altminteri toate cheltuielile făcute după sfârşitul anului vor fi suportate din banii orădenilor, nu ai Uniunii Europene...

Marea miză

09_Mircea_Malan_bihoreanul_2.jpgOrdinul de începere a lucrărilor a fost dat în septembrie 2014, proiectanţii au perfectat detaliile până în noiembrie, iar în decembrie muncitorii au făcut primele săpături. Săptămâna trecută angajaţii Elsaco Engineering şi STC Italia munceau deja din plin la fundaţiile viitoarelor clădiri. "Este cel mai important proiect al oraşului, pentru că  rezolvă cea mai mare problemă a Oradiei - termoficarea. 140.000 de orădeni depind de acest sistem", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Construcţia noului CET pe gaz, în valoare de 52 milioane euro, cea mai mare investiţie de acest fel din România, asigurată preponderent din fonduri europene, va rezolva problemele de poluare ale actualului CET pe cărbune, care funcţionează ilegal din 2013, şi va asigura orădenilor "o factură acceptabilă" la încălzire datorită celor mai noi tehnologii pe care le încorporează.

Centrala Boeing

09_Catalin_Ifrim_bihoreanul.jpgPiesa-vedetă a viitoarei termocentrale va fi o turbină de gaz care funcţionează pe acelaşi principiu precum motoarele avioanelor cu reacţie. "Dacă aţi văzut vreodată un motor sub aripa unui Boeing sau Airbus vă puteţi face o idee cum va arăta şi cam ce tehnologie înglobează viitoarea centrală", spune inginerul Cătălin Ifrim (foto), managerul de proiect din partea Elsaco. Cu o putere instalată de 45 MW/h electric şi 43 MW/h termic, turbina va produce concomitent atât electricitate, care va fi vândută în sistemul energetic naţional, acoperind astfel o parte din costuri, cât şi agentul termic care va fi livrat orădenilor.

Unică în România, turbina este fabricată în Germania de compania General Electric. "Constructorul garantează că pe 19 mai turbina va fi gata de transport, livrarea efectivă urmând să dureze cel mult două săptămâni", spune Ifrim. Înainte de expediere, angrenajul va fi testat în Ungaria într-un sistem similar CET-ului orădean, după care, în decembrie, la finalizarea noii centrale, va fi pus în funcţiune aici. "Centrala va lucra la capacitatea maximă timp de 72 de ore, interval în care se vor monitoriza toţi parametrii. Se vor face reglaje până când beneficiarul va semna pentru buna recepţie".

Turbina, în valoare de 18,8 milioane euro, reprezintă cam 30% din valoarea centralei, aşa că va fi verificată temeinic, probele urmând să se întindă până în martie 2016. Până atunci, Elsaco va specializa 50 de angajaţi pentru a opera noua "bijuterie", care va avea nevoie de zece ori mai puţini operatori faţă de actualul CET!

CET la buton

09_Ioan_Maghiar_bihoreanul.jpgPentru a compensa dezavantajul funcţionării pe gaz, combustibil nepoluant dar scump, viitoarea centrală va lucra cu intermitenţă. "Centrala va produce curent peste zi, când electricitatea e mai scumpă, şi va fi oprită seara, când preţul kilowatului scade", explică Ioan Maghiar (foto), managerul de proiect din partea municipalităţii. Noua centrală poate asigura în 12 ore de funcţionare tot necesarul de apă caldă al oraşului într-o zi de vară, aşa că nu vor fi probleme de randament. Saltul tehnologic de la actualul CET, care arde fără oprire din anii '60, cu o risipă enormă de energie, pentru că nu poate fi oprit şi repornit, până la centrala tip brichetă este fantastic. Principiul de funcţionare e pe atât de simplu pe cât de complexe sunt angrenajele sistemului...

Înainte de toate, gazul este pompat cu o presiune de 8 bari în sistemul de cazane care asigură demineralizarea apei folosite în sistem şi încălzirea instalaţiilor, apoi e împins în turbină cu o presiune de 40 bari şi aprins. Temperaturile enorme din camera de ardere pun în mişcare paletele montate pe un rotor conectat la un generator electric de mare capacitate amplasat în aceeaşi clădire, iar gazele arse sunt evacuate la temperaturi de peste 400 grade Celsius într-un cazan recuperator.

Acesta funcţionează ca un fel de schimbător de căldură, răcind aburul înaintea eliberării în atmosferă şi încălzind apa care va fi pompată de o staţie de mare putere către punctele termice din oraş, sub formă de agent termic. Rezerva nefolosită va fi stocată la o temperatură de peste 90 grade într-un "termos" mare cât un bloc cu 7 etaje, rezervorul urmând să asigure apă caldă oraşului în timpul nopţii, când centrala va fi oprită. Pierderile de energie ale cazanului recuperator sunt de numai un grad la 12 ore, aşa că teoretic orădenii nu vor mai fi obligaţi dimineaţa la duşuri reci.

Rezerva strategică

Situaţia este puţin mai complicată iarna. Turbina nu poate asigura, singură, încălzirea oraşului. "Sistemul a fost gândit de aşa natură încât primăvara şi toamna, pe lângă turbină, să intre în funcţiune şi cazanul pe gaz al actualului CET care va produce şi el, în paralel, energie electrică şi termică", spune Maghiar. Cazanul şi turbina aferentă îndeplinesc toate condiţiile de mediu, şi-au dat examenul vara trecută şi vor fi retehnologizate undeva după anul 2021.

Dacă scăderea temperaturii o va impune, necesarul de căldură va fi suplimentat de două cazane cu apă fierbine, de mare randament, care vor fi puse în funcţiune pe rând. Similare unor oale tip "cuctă", imensele cazane cu apă nu produc şi energie electrică, pentru a mai compensa din cheltuiala cu gazul, aşa că vor fi pornite doar în zilele extrem de reci. "Toate echipamentele sunt coordonate şi monitorizate dintr-o cameră de comandă care va exista deasupra staţiei electrice, aşa că se va putea interveni în timp real în orice zonă a centralei", spune Maghiar.

Supravegherea unui astfel de monstru tehnologic presupune o pregătire temeinică a operatorilor. Deşi, ca la orice maşină nouă, şansele unei defecţiuni sunt relativ mici, rămâne de văzut ce se va întâmpla în cazul unei avarii. Nu de alta, dar CET-ul nou este gestionat din tastatură şi nu vor mai ţine reparaţiile cu ranga...


PROVOCĂRI
Direct de la producător

Construcţia noului CET pe gaz este doar o parte din proiectul de reabilitare a sistemului de termoficare din Oradea, în valoare de 77,7 milioane euro. Primăria are de înlocuit până la sfârşitul anului 17,5 kilometri de reţea din magistralele I şi III. Lucrările, executate de Construcţii Bihor şi Electromontaj, sunt în grafic şi au dat deja rezultate în această iarnă.

"Înlocuirea a 10 kilometri de magistrală a redus pierderile de apă fierbinte de pe reţea de la 250 metri cubi la 140 metri cubi pe oră", spune primarul Ilie Bolojan. Astfel, subvenţia acordată CET-ului a putut fi scăzută de la 37 milioane euro în 2013 la 24 milioane euro în 2014. Treptat, reducerea pierderilor se va reflecta poate nu neapărat în ieftinirea gigacaloriei, dar cel puţin în păstrarea tarifului actual.

Cea mai mare provocare pentru municipalitate o constituie însă racordarea noului CET direct la reţeaua Transgaz, evitând intermediarii din lanţul de distribuţie. "Aplicarea tarifului de distribuţie de 25% înseamnă o creştere cu 5 milioane de euro a costurilor anuale cu combustibilul şi cu 20% a preţului gigacaloriei", explică edilul. Primăria a făcut primele demersuri în acest sens încă din 2010, dar încă nu a obţinut acordul Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energie. Aşa că insistă...