Intersecţia din zona Cele Trei Crişuri a trebuit refăcută ca să nu deraieze tramvaiele Siemens în curba prea strânsă din dreptul liceului Gojdu.

Cu doar câteva zile înainte de finalizarea lucrărilor se poate spune că "limuzinele cu pantograf" cumpărate de fosta administraţie au fost salvate. În schimb, traficul auto a deraiat rău de tot! La fel ca nota de plată a lucrărilor...

Intersecţia "curbă"

Dacă tensiunea acumulată în ultimele 6 luni în noul sens giratoriu putea fi stocată, Oradea ar fi avut asigurat necesarul de energie pentru câţiva ani de-acum înainte. Şoferi cu nervii întinşi, pietoni agresaţi, drumari presaţi să lucreze sub trafic şi agenţi de circulaţie copleşiţi de ambuteiaje au fost, peste vară, personajele balamucului cotidian.

Amenajarea giraţiei de la intersecţia Calea Clujului - Calea Mareşal Averescu - Cele Trei Crişuri - Piaţa Independenţei a avut ca scop "îndulcirea" şinelor de tramvai, prea abrupte pentru tramvaiele Siemens, care se tot stricau din acest motiv, şi fluidizarea traficului în una dintre cele mai aglomerate zone a oraşului.

Estimate la 7,7 milioane lei, lucrările de reamenajare a intersecţiei sub formă de sens giratoriu au fost adjudecate la începutul lunii iunie cu doar 3,5 milioane plus TVA, având ca termen de predare data de 15 noiembrie. Dacă de refacerea traseului liniei de tramvai s-a ocupat firma Rivara Cons, reamenajarea carosabilului a revenit Drumuri Bihor, fratele mai mic al cunoscutei Selina.

Atenţie, pietoni!

Săptămâna trecută drumarii au terminat lucrul la carosabil. Angajaţii societăţii Drumuri Orăşeneşti au asfaltat ieşirea din parcarea aflată peste drum de Catedrala Ortodoxă, iar cei de la Drumuri Bihor au terminat lucrările la intersecţie. Însă, deşi şoseaua a fost eliberată de utilaje şi oameni, circulaţia e tot greoaie!

02 alin herman.jpg"Giraţia mai mult încurcă", reclamă Alin Herman (foto), unul din şoferii care traversează zilnic giraţia. El consideră că trecerile de pietoni dau peste cap tot traficul. "La semafor măcar ştiai când poţi traversa, dar acum trec doar pietonii. Aici se întâlnesc liniile de tramvai cu cele de autobuz, aşa că pasagerii lor traversează mereu intersecţia".

Situaţia se repetă în miezul sensului giratoriu, unde o zebră taie intersecţia în două. Peste vară, ambuteiajele s-au întins spre Cantemir până la Piaţa Mare, iar spre Gară până la Facultatea de Mediu. La ore de vârf se menţin şi acum. "Dacă vii dinspre piaţă şi prinzi roşu la intersecţia cu strada Traian Moşoiu, cei care ies de la Parcul 1 Decembrie trec prin faţa ta şi blochează intersecţia. Când semaforul se face verde, trec câteva maşini tot claxonând pietonii, după care iar se blochează intersecţia sub nasul tău", explică un taximetrist.

Cum ţi-o fi norocul!

BIHOREANUL a descoperit şi alte probleme. Şoferii care ies din parcarea din faţa Poliţiei Rutiere sau intră în giraţie dinspre Nufărul sunt condamnaţi din start. Cum la orele de vârf nu au nicio şansă să se încadreze pe banda a doua pentru a vira la stânga spre centru sau a merge drept spre Rogerius, nu le rămâne decât să ocolească pe... Calea Clujului.

Unde dau de alte belele! Indicatoarele de presemnalizare din Mareşal Averescu mai mult încurcă decât îi lămuresc. Pentru că drumul spre centru e marcat cu săgeată înainte, iar cel spre Gară cu săgeată la dreapta, şoferii care vor să ajungă la Primărie sunt tentaţi să rămână pe prima bandă, care însă duce spre Gară, peste pod!

Nici cei care au avut şansa să facă la stânga nu o scot la capăt mai uşor. Pentru a putea rula spre centru sunt nevoiţi să "taie" două benzi de circulaţie şi două linii de tramvai, urmând un traseu şerpuitor în formă de "S", aşa că doar norocul îi scapă netamponaţi. Şansa lor este doar că în majoritatea timpului prin giraţie se circulă bară la bară, iar maşinile nu apucă să ia viteză. Dar apucă să claxoneze!

02 gheorghe carp.jpgViceprimarul Gheorghe Carp (foto) spune totuşi că lucrurile se vor îmbunătăţi. "Studiile spun că durează cam 4 luni ca localnicii să se obişnuiască cu o modificare de trafic. Cei străini de oraş sunt mai atenţi şi se adaptează mai uşor. După finalizarea lucrărilor se va circula fluent. Eu am făcut doar 4 minute de la intersecţia Magheru-Enescu până la ieşirea din giraţie spre centru". Cu toate acestea, până şi Primăria e nemulţumită de rezultate...

La loc comanda!

02 ilie bolojan.jpgDupă luni de tămbălău, municipalitatea a realizat şi ea că proiectul giraţiei este prost. "Totul a pornit de la abordarea problemei. Poliţia dorea şicane la intrările în giraţie, pentru a obliga şoferii să încetinească, iar noi doream fluidizarea circulaţiei", declara luna trecută primarul Ilie Bolojan (foto).

Compromisul a fost obţinut cu de-a sila. După o ceartă la faţa locului, în urmă cu două săptămâni, între poliţiştii, constructorii şi proiectanţii, Bolojan a ordonat firmei Drumuri Bihor să micşoreze cu circa 4 metri toate "insulele" de la intrările în giraţie. Abia terminate, acestea au fost sparte la loc, dar au dus la apariţia unei benzi suplimentare pe fiecare sens de mers. Timpul va dovedi dacă în folosul şoferilor sau al tinichigiilor...

Mai scump, dar mai bun

Problema e că notele suplimentare de comandă vor majora costul lucrărilor cu mult peste limita de 15% impusă acum două luni prin ordin al primarului la orice contract. "Ne va costa cu circa 40% mai mult. S-a turnat cu o treime mai mult asfalt, s-au pus mai multe indicatoare şi s-au amenajat mai multe parcări", zice inginerul Leontin Pătcaş, direct responsabil de lucrări.

Încălcarea propriei dispoziţii nu pare să-l afecteze, însă, pe primar. "Dacă se depăşeşte plafonul de 15% voi semna o derogare. Aşa e şi normal, pentru că tot eu am fost cel care am cerut Direcţiei Tehnice să întreprindă ce trebuie pentru ca, după finalizarea lucrărilor, traficul să se poată desfăşura în cele mai bune condiţii", spune Bolojan. Deşi majorarea ar putea însemna nu mai puţin de 1,5 milioane lei, cu TVA inclus, plătiţi suplimentar din bugetul local, primarul consideră că turbogiraţia va merita fiecare leuţ. Pentru că, în final, tot se va circula mai bine, fără ambuteiajele, nervii şi claxoanele care au format ingredientele actualului non-sens giratoriu...


TOT DEGEABA
59%
dintre cititorii consultaţi pe site-ul BIHOREANULUI cred că turbogiraţia este o investiţie inutilă, care nu fluidizează traficul


GIRAŢIA "VERDE"
Intersecţie cu "ţâşnitoare"
Conform contractului încheiat de municipalitate cu Drumuri Bihor, investiţia în sensul giratoriu presupune reabilitarea străzilor aferente intersecţiei pe o lungime de 810 metri, reabilitarea a 880 metri de trotuare, amenajarea a 272 locuri de parcare, a peste 15.000 mp de spaţii verzi, refacerea canalizării pluviale, a iluminatului public, precum şi asigurarea semaforizării corespunzătoare, a marcajelor şi indicatoarelor.

 Toate spaţiile verzi din sensul giratoriu sunt dotate cu instalaţie de irigare, iar în jumătatea dinspre Podul Dacia, Clubul Rotary va amenaja pe propria cheltuială (circa 15.000 euro) o fântână arteziană.