Cei trei parlamentari ai UDMR Bihor au prezentat joi, într-o conferinţă de presă, o lungă serie de amendamente pe care doresc să le depună pentru modificarea proiectului Legii Bugetului de stat pe anul în curs, astfel încât aceasta să prevadă sume mai multe şi mai mari pentru finanţarea ori cofinanţarea unor obiective de investiţii din Oradea şi din alte localităţi ale judeţului.

Bani pentru Oradea

La "împărţirea pe roluri", sarcina prezentării amendamentelor ce vizează municipiul a revenit senatorului Rozalia Biro, ca fost viceprimar al Oradiei. Aceasta a afirmat că în baza proiectului înaintat de Guvernul Ponta, obiectivele de investiţii din Bihor vor fi finanţate insuficient, cu precădere cele din Oradea, astfel încât va cere în primul rând finanţarea cu bani de la Guvern a proiectului campusului şcolar de lângă Biblioteca Judeţeană.

Amintind că proiectul a fost întocmit şi promovat de Guvernul Tăriceanu, dar că Guvernul Boc nu a alocat nici un leu, municipalitatea fiind nevoită să suporte din bugetul local toată investiţia executată până acum, Biro a spus că Primăria a suportat o cheltuială de 7,3 milioane lei, dar că mai sunt de construit încă patru corpuri de clădire, pentru care sunt necesare alte 34,8 milioane lei, astfel că această sumă ar trebui suportată din bugetul central, aşa cum trebuia încă de la început.

De asemenea, Biro a anunţat că doreşte ca Guvernul să contribuie cu 11 milioane lei pentru dezvoltarea reţelei de utilităţi a Parcului Industrial 2, la reabilitarea unor clădiri din centrul istoric al oraşului (de pe străzile Republicii 11, Republicii 5, Vasile Alecsandri 1 şi Independenţei 3), precum şi la reabilitarea liniei de tramvai dintre Podul CFR şi Şoseaua Borşului (proiect estimat la 11 milioane lei), astfel încât tramvaiele să poată deservi Parcul Industrial 1, aflat în dezvoltare.

Grija lui Cseke - drumurile

Despre necesitatea unei contribuţii serioase de la bugetul de stat pentru proiectele de infrastructură rutiere din judeţ a vorbit deputatul Cseke Attila, care a afirmat că pe primul loc între priorităţile Guvernului ar trebui să fie finalizarea Autostrăzii Transilvania pe secţiunea 3C, între Borş şi Suplacu de Barcău, în condiţiile în care pe acest tronson nu se mai lucrează din mai 2012, iar sumele alocate pentru acest an - în cuantum de 188,3 milioane lei - ar fi utilizate, de fapt, nu la continuarea şantierului, ci la plata datoriilor CNADNR către constructor, pentru lucrări efectuate până acum.

Concret, Cseke a spus că UDMR doreşte suplimentarea sumei alocate pentru secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania cu 660 milioane lei (echivalentul a 150 milioane euro), cu care să se poată plăti măcar jumătate din lucrările necesare finalizării celor 64 de kilometri rămaşi în lucru, iar anul viitor acest tronson să poată fi dat în folosinţă.

Totodată, Cseke a afirmat că vrea ca Guvernul să aloce 22,5 milioane lei pentru modernizarea celor 38,9 km ai DN 19E Biharia-Chiribiş, 87 milioane lei pentru refacerea DN 19B Săcueni-Marghita-Suplacu de Barcău (dintr-un total necesar de 175 milioane lei), precum şi continuarea lucrărilor la centurile localităţilor Săcueni (care prin proiectul de buget pe acest an nu a primit nici un leu, iar anul trecut 6,1 milioane), Salonta (pentru care nu s-a alocat nimic, nici anul acesta, nici în 2012) şi Valea lui Mihai (unde, de asemenea, nu s-a alocat nicio sumă în 2012 şi 2013).

"Mi se pare grav că unde s-au cheltuit deja bani nu se continuă lucrările", a explicat Cseke.

Campus şcolar pentru copii cu handicap

La rându-i, deputatul Szabo Odon a prezentat amendamentele pe care UDMR intenţionează să le promoveze la capitolul "Învăţământ", spunând că în cel puţin patru localităţi din judeţ (Marghita, Săcueni, Diosig şi Valea lui Mihai) există o criză a spaţiilor şcolare, motiv pentru care solicită Guvernului alocare a diverse sume (între 0,3 milioane lei şi 2,85 milioane euro) pentru construirea de şcoli în aceste zone.

Pe de altă parte, Szabo a afirmat că în Oradea ar trebui construit un campus şcolar unde să fie mutaţi toţi elevii actualelor şcoli speciale, iar clădirile astfel evacuate, care oricum nu au fost gândite pentru nevoile acestor elevi, să fie mutaţi în campusul cel nou.

Tot cu privire la învăţământ, deputatul intenţionează să propună Ministerului Educaţiei "deschiderea" programului ce permite achiziţia de microbuze şcolare, astfel încât să poată fi cumpărate şi autobuze. Motivul? "La Tămăşeu, dar situaţia este aceeaşi în multe comune, microbuzele şcolare trebuie să ducă elevii la şcoală făcând cinci curse, pentru că sunt elevi mai mulţi, iar microbuzele au capacitate redusă. În felul acesta, consumăm mai mult, iar o parte din copii trebuie să se trezească foarte devreme ca să îi ducă microbuzele la şcoală în primele curse", a argumentat Szabo.

UDMR vrea la putere

Pentru că, practic, parlamentarii UDMR au acuzat actuala putere că sistează finanţarea unor obiective începute de guvernarea precedentă, fără a aminti că şi guvernarea PDL-UDMR a tăiat fondurile pentru obiective începute de cabinetul Tăriceanu (de pildă extinderea programului de apă şi canalizare în 22 de comune şi realizarea centurilor ocolitoare ale oraşelor Beiuş şi Ştei), BIHOREANUL i-a întrebat pe reprezentanţii Uniunii ce şanse îşi acordă pentru ca amendamentele lor să fie luate în considerare.

"Pe domeniile pe care le-a gestionat UDMR nu cred că Bihorul are de ce să-i fie ruşine, decât dacă nu-l considerăm mincinos pe primarul Ilie Bolojan, care a declarat că cei doi miniştri ai UDMR (Cseke Attila - la Sănătate, şi Borbely Lszlo - la Mediu) şi-au făcut datoria faţă de Oradea şi Bihor", a răspuns Szabo, evitând să comenteze exemplele date de BIHOREANUL.

În schimb, UDMR-iştii au anunţat că nici acum nu renunţă la planul de a intra la guvernare şi au spus că, dacă reuşesc, vor solicita chiar Ministerul Transporturilor. "Eu am tot spus că până nu va fi ministru bihorean de la UDMR la Transporturi nu va fi gata Autostrada", a amintit deputatul Cseke Attila, completat apoi de Szabo Odon: "Există la un moment dat posibilitatea să avem şi miniştri UDMR în acest Guvern, noi nu am renunţat la asta, şi vom vedea atunci bilanţul tuturor. Vom cere chiar Ministerul Transporturilor!".

Întrebaţi de la cine anume s-ar aştepta să fie chemaţi la guvernare (PSD sau PNL?), cei trei parlamentari ai UDMR au râs cu subînţeles, fiindu-le încă proaspătă în amintire intenţia lui Victor Ponta de a-i coopta în executiv şi pe reprezentanţii Uniunii, dar şi opoziţia manifestată vehement de liberali.