Escortat de preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, de prefectul Ioan Mihaiu, şi de şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost prezent vineri dimineaţă pe şantierul celor 5,35 km ai subsecţiunii 3C3 ai autostrăzii Transilvania, dintre Biharia şi Borş, unde a făcut campanie electorală pentru PSD, dând drumul unui noian de promisiuni privind cam toate obiectivele de investiţii de infrastructură de transporturi din Bihor, de la celelalte subsecţiuni ale autostrăzii până la linia ferată Cluj - Episcopia şi chiar cursele de pe Aeroportul din Oradea.

Mândru de "un proiect PSD" vechi de 16 ani

După ce alaiul ministrului Cuc a ajuns pe şantierul de la ieşirea din Biharia spre Cauaceu, noul director general al grupului de firme Selina, Marian Duşescu, a prezentat oficialilor datele tehnice ale proiectului pentru construirea subsecţiunii 3C3 a autostrăzii, pentru care contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat anul trecut în decembrie, iar lucrările au început în 13 aprilie, urmând să se finalizeze "undeva în toamna anului 2020", contra sumei de 134,221 milioane lei plus TVA.

"Din păcate, de la Vinerea Mare încoace nu am avut vremea cea mai bună ca să putem "exploda" aşa cum vrem noi", şi-a exprimat inginerul regretul că ploile încetinesc lucrările.

"Vremea a fost potrivnică, dar aici nu s-a stat", a zis, cu optimism, ministrul, lăudând asocierea de firme Trameco Bihor – Vahostav (Slovacia) – Drum Asfalt – East Water Drillings pentru că a transportat deja pe şantier cantităţi însemnate de materiale de construcţii.

"Practic, astăzi lansăm startul lucrărilor în forţă la acest obiectiv de investiţii", a început apoi ministrul un discurs politic. "Este un proiect care a pornit pe vremea guvernării PSD, contractul s-a încheiat pe vremea guvernării PSD şi se va finaliza tot pe vremea guvernării PSD", şi-a lăudat Cuc partidul, omiţând că proiectul a fost pornit de guvernarea PSD a lui Adrian Năstase din 2003, deci cu 16 ani în urmă.

Marea...

Întrebat de BIHOREANUL ce se întâmplă cu celelalte două subsecţiuni ale tronsonului de 64,45 km care ar fi trebuit să străbată Bihorul din anul 2008, în condiţiile în care în ultimii cinci ani nu s-a lucrat nimic nici pe subsecţiunea 3C2 Biharea – Chiribiş, nici pe subsecţiunea 3C1 Chiribiş – Suplacu de Barcău, despre aceasta din urmă ministrul a susținut că "va fi desemnat câştigătorul undeva spre sfârşitul săptămânii viitoare", iar despre prima că "sperăm să terminăm cât mai repede contestaţia (n.r. – introdusă încă de anul trecut de o asociere de firme condusă de Strabag) şi să putem semna contractul undeva în următoarele trei săptămâni".

Şeful CNAIR, Narcis Neaga, l-a completat, zicând că pentru subsecţiunea 3C2 Chiribiş – Suplac, unde licitaţia a fost finalizată în februarie 2018, iar de atunci Compania a rămas "în evaluarea" ofertelor, "cam de două săptămâni a fost finalizată evaluarea, s-au solicitat documente celui clasat pe primul loc şi în momentul în care vedem că documentele pe care le trimit cei care au câştigat sunt în conformitate cu realitatea o să spunem atunci câştigătorul".

... cu sarea

Şefii de la Transporturi nu au scăpat nici de întrebări privind începerea lucrărilor pentru şoseaua de centură Beiuş – Ştei, tergiversată din anul 2017, acelaşi Neaga zicând că "astăzi sau mâine se semnează contractul de proiectare, încep lucrările undeva în iulie – august". În ce priveşte începerea lucrărilor la centura Aleşd, şi aceasta amânată de cel puţin 4 ani, ministrul Cuc a susţinut că "în luna iunie lansăm execuţia şi proiectul", fără a da însă niciun fel de amănunt despre valoare, constructori, termene de finalizare etc.

Despre centura Săcueni, începută în urmă cu circa 6 ani, dar abandonată de peste doi ani, ministrul nu a putut da nicio informaţie, în locul lui spunând şeful CNAIR că "probabil într-o lună dăm drumul la lucrări", tot el adăugând că în ce priveşte drumul naţional Oradea – Marghita "probabil voi merge azi sau mâine, să văd cât este de "frumos". Urmează reparaţii, au fost planificate de anul trecut, o să vedeţi că lucrurile se vor îndrepta şi acolo".

De altfel, ministrul a fost la fel de lapidar şi când BIHOREANUL l-a întrebat despre electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihorului, prevăzută în Master Planul General de Transport al României votat în 2016 de Parlament, iar de atunci uitat. "Este în finalizare SF-ul (n.r. – studiul de fezabilitate), vom lansa proiectarea şi execuţia până la sfârşitul acestui an".

"Vom relua să analizăm"

La fel, întrebat despre finalizarea lucrărilor la DN76 Oradea – Deva, Cuc, care şi-a programat o vizită pe bucăţica dintre Oradea şi Hidişelu de Jos, a spus doar că "se repune pe SICAP", adică pentru a doua oară se va relua licitaţia pentru desemnarea unui constructor pe tronsonul Vârfuri – Ştei, în locul firmei orădene Construct Mod, al cărei contract a fost reziliat în 2017.

Ministrul Transporturilor a răspuns "pe lângă" şi când a fost întrebat despre cursele internaţionale promise de Tarom de la Oradea şi despre cele interne operate la preţuri piperate, mulţumindu-se să arunce răspunderea exclusiv pe fostul şef al companiei. "La Tarom a fost un mincinos director, omul lui Tudose (n.r. – fostul premier Mihai Tudose), un mincinos care a făcut pagube de 60 milioane dolari, a deschis foarte multe rute nerentabile, majoritatea de la Sibiu. Vom analiza, vom relua să analizăm toate rutele Tarom, inclusiv cele de la Oradea, dar într-un mod profesionist, nu după ureche, să promiţi rute la toată lumea... O să mă uit pe grafice şi după aceea sigur o să venim cu o decizie", a "lămurit" ministrul Cuc.

"Pentru ce să-mi dau demisia?"

Întrebat de BIHOREANUL de ce a descins în Bihor tocmai în ajun de alegeri, mai ales că în ultimii ani au fost o mulţime de miniştri care au făcut acelelaşi promisiuni, iar el personal se află la al treilea mandat în fruntea Ministerului Transporturilor din ianuarie 2017 până acum, Răzvan Cuc a replicat, halucinant, că nu vrea să "politizeze" subiectul infrastructurii, deşi tocmai el se lăudase cu realizările PSD. "Infrastructua în România nu are culoare politică, infrastructura este pentru români", a zis el.

Pentru că reporterul a insistat şi l-a chestionat dacă îşi va da demisia în cazul în care cele promise nu devin realitate, ministrul s-a răstit, considerând întrebarea neavenită şi sugerând că autorul ei ar trebui să părăsească presa. "Pentru ce să-mi dau demisia? Dacă vreţi, vă invit la Minister să citim legislaţia şi după ce citim legislaţia împreună dumneavoastră decideţi dacă eu îmi dau demisia din funcţia de ministru sau dumneavoastră din presă", a zis Cuc.

Dă-i cu PSD-ul!

Cu toate că tocmai decretase lipsa de "culoare politică" a infrastructurii, ministrul a făcut pur şi simplu propagandă de partid pe faţă, susţinând că PSD "face", în timp ce adversarii politici sunt "zero".

"Guvernul PSD va ajuta antreprenorul să realizeze acest lucru (n.r. – cei 5,35 km de autostradă între Borş – Biharia) printr-un program de accelerare, adică îi vom pune la dispoziţie fonduri suplimentare faţă de valoarea contractului pentru a putea mări şi capacitatea de lucru pe care o va avea, astfel încât să lucreze şi în timpul nopţii şi să-şi aducă utilaje suplimentare tocmai pentru a ne încadra în termenul pe care şi l-a asumat", a zis Cuc, vestind practic majorarea contractului încheiat cu constructorul.

El a lăudat firmele româneşti şi, totodată, le-a criticat pe cele străine, despre care a arătat că sunt lacome şi şmechere. "Nu avem nevoie de alţii care să vină cu două mape şi trei laptopuri în România şi după aceea să caute firme la care să subcontracteze, ci avem nevoie de firme puternice, cum este şi această firmă (n.r – de fapt, este vorba de o asociere şi cu firme străine), care sunt convins că termenul pe care şi le-au asumat (sic) le vor respecta".

"De fiecare dată când a venit guvernul PSD a venit şi a construit, ceilalţi spun numai minciuni", a spus Cuc referindu-se mai ales la guvernul tehnocrat din 2016, despre care a spus că a fost "guvernul 0, 0 kilometri de autostradă, 0 proiecte lansate, 0 absorbţie fonduri europene", în timp ce "guvernul PSD a absorbit 7 miliarde de euro pentru infrastructură”. „La noi lucrurile se văd concret. Noi trebuie să guvernăm ţara. Cred că România merită mai mult, are nevoie la Bruxelles de patrioţi adevăraţi, nu de oameni care să aibă o agendă proprie", a concluzionat ministrul Transporturilor.