Nu înţeleg de ce nu poate să-ţi placă concomitent şi betonul şi cernoziomul. Ecologiştii se plâng că primarul Ilie Bolojan a betonat toată Oradea. Eu nu văd unde e problema, câtă vreme şi măreşte suprafaţa parcurilor. Prefer ca drumurile să fie din beton şi parcurile din pământ decât să avem parcuri betonate şi drumuri de pământ.

Apoi, betonul nu e deloc un material urât. Dacă vrei să caracterizezi o femeie frumoasă spui despre ea că arată beton, nu? Nicidecum că e cam pământie.

În ultimii ani s-au făcut numeroase investiţii în drumuri, iar cei care contestă asta să-şi imagineze cum ar putea circula azi fără podurile noi, centură, pasaje şi o grămadă de străzi care au străpuns mai tot oraşul. Din păcate, însă, există o inadecvare în ce priveşte ordinea investiţiilor.

Acum a început o investiţie importantă, drumul care leagă strada Bihorului de Real-ul din Episcopia. Investiţie mare, sumă pe măsură. În tot acest timp există, în schimb, nişte locuri înguste în oraş care fac insuportabilă viaţa şoferilor, chit că rezolvarea acestora n-ar necesita nici prea mult timp, nici sume prea mari.

De ani buni nu se poate rezolva trecerea de cale ferată a liniei industriale de lângă UAMT. Toată lumea ştie că, practic, centura este blocată până la Podul Densuşianu, dar când e vorba de CFR – fatalitate! - nu putem face nimic. Tot acolo s-ar impune o bandă de stocare pentru maşinile ce coboară de pe podul rutier ca să ajungă pe Şoseaua Borşului. Nici măcar nu trebuie nimic expropriat, că e vorba de un tăpşan.

Nu ştiu cât ar costa, dar oricum nesemnificativ faţă de noile investiţii în drumuri, să se dubleze accesul pe sub podul CFR din zona Matei Corvin. Şi acolo sunt cozi interminabile de multă vreme, iar noi ne risipim energia cu noua arteră de pe strada Bihorului până la Real.

Am avut un exemplu clar în care edilii au întârziat nepermis luarea unor măsuri banale. De când s-a montat semafor cu buton, turbogiraţia funcţionează mult mai bine. Probabil că o să mai aşteptăm câţiva ani să ne prindem că acelaşi lucru trebuie făcut şi la trecerea de pietoni din Piaţa Unirii către podul Ladislau. În orele de vârf se circulă bară la bară, pentru că pietonii trec încontinuu.

Există o grămadă de amănunte care, dacă ar fi puse la punct, ne-ar face viaţa mai uşoară. Totuşi trebuie să se ocupe cineva de ele. Nu pot fi neglijate din acelaşi veşnic motiv că Primăria se focusează exclusiv pe proiecte grandioase...