1887. Cartierul păsărilor

Străzile aflate între Calea Aradului şi fosta platformă industrială Înfrăţirea au o poveste aparte. Această parte a oraşului s-a dezvoltat în secolul al XIX-lea ca o zonă periferică, destinată în special activităţilor manufacturiere. Pe o hartă din 1887, acest perimetru apare cu numele Külváros, adică Suburbie.

În acel moment, cartierul avea deja câteva zeci de case, în marea lor majoritate construite din chirpici, cu străzi de pământ, având trasee neregulate. După toate probabilităţile, doar arterele principale ce mărgineau cartierul erau pietruite.

La nord, unde mai târziu s-a dezvoltat întreprinderea Înfrăţirea, se ţineau târgurile de cai şi de vaci, dar exista şi un cimitir. Locul lor a fost luat, în jurul anului 1900, de o turnătorie şi câteva ateliere de prelucrare a metalului. Spre sud erau cazarme militare. Un aspect interesant al cartierului a fost legat de denumirile date străzilor, cu specific... păsăresc. Astfel, pe hărţile vechi pot fi descoperite străzile Păunului, Fazanilor, Lebedei, Uliului, Şoimilor, Rândunicii, Porumbeilor, motiv pentru care, în mentalul colectiv, cartierul a fost botezat Madártelep, adică Ţinutul Păsărilor.

2017. Modernizare şi dezvoltare

În perioada postbelică, în această zonă a fost dezvoltată o platformă industrială ale cărei principale ancore erau întreprinderea chimică Sinteza şi cea de maşini-unelte Înfrăţirea. De asemenea, cartierul de case a intrat în vizorul autorităţilor, pentru sistematizare şi transformare dintr-o zonă cu aspect rural şi lipsită de utilităţi într-una de blocuri. Proiectul de sistematizare a fost gândit în patru etape, la finalul cărora cartierul urma să fie complet demolat.

Procesul a început în 1988, dar nu a fost realizat decât parţial, aşa că în zilele noastre mai pot fi găsite câteva străduţe cu case vechi lângă cvartalele de blocuri. După 1989, în zonă au apărut şi biserici, grădiniţe, ba chiar şi hoteluri.

Procesul de regenerare urbană a fostei platforme industriale, în mod greşit ridicată acolo, stimulează acum edificarea de noi construcţii pe străzile redenumite Xenopol şi Henri Coandă. Gradul de urbanizare şi nivelul de viaţă al cartierului au crescut şi prin investiţiile făcute de Primărie în asfaltarea străzilor şi schimbarea reţelelor de termoficare. Unele dintre străzile "păsăreşti", precum Lebedei, Păunului, Porumbelului, şi-au păstrat numele.