Principiul e simplu: pe locul ocupat de 10 garaje se pot amenaja cam 14 parcări. Dacă luăm în calcul că jumătate din garaje sunt folosite ca depozite, demolarea lor devine aproape obligatorie.

Parcări în loc de garaje

Municipalitatea orădeană amenajează în prezent 500 de locuri de parcare de domiciliu pe amplasamentul a 200 de garaje din zona străzilor Dacia, Roşiorilor şi Alexandru Xenopol.

Cele mai multe demolări s-au făcut în curtea blocurilor din spatele restaurantului Corsarul din zona străzilor Doina, Alexandru Odobescu şi Dacia.

"Aici au fost dezafectate 150 de garaje, jumătate dintre ele folosite de proprietari ca magazii pentru compoturi sau murături şi diferite obiecte, iar în locul lor vor fi amenajate 300 de locuri de parcare", a declarat viceprimarul Florin Birta, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la faţa locului.

Potrivit viceprimarului, noile locuri de parcare, trasate şi numerotate, vor fi puse la dispoziţia asociaţiilor de proprietari din zonă, care vor stabili singure modul de gestionare a lor. "Va fi decizia asociaţiilor de proprietari. Membrii acestora pot alege să le împartă ca parcări de domiciliu, şi să plătească pentru ele, sau să le lase la liber", a spus Birta.

La fel se va întâmpla şi cu cele 56 de parcări amenajate în curtea blocurilor din strada Roşiorilor, pe amplasamentul eliberat prin demolarea a 12 garaje, sau cu cele 130 de parcări înfiinţate prin demolarea a 36 de garaje din strada Alexandru Xenopol şi retragerea gardului din spatele şcolii Dimitrie Cantemir.

Pe ambele amplasamente municipalitatea a avut la dispoziţie, pe lângă locul eliberat prin demolarea garajelor, şi spaţiul fostelor curţi lăsate în paragină.

Parcările la sol vor fi supraetajate

Potrivit evidenţelor Direcţiei Tehnice, municipalitatea orădeană a demolat anul acesta 250 de garaje situate între blocuri şi urmează să înfiinţeze în total, până în decembrie, 2.000 de parcări de domiciliu.

"În momentul de faţă, în Oradea există circa 17.000 de locuri de parcare de domiciliu. La acestea se adaugă încă 500 de parcări dintre blocuri care nu au fost rezervate pentru că vecinii s-au înţeles între ei", a spus viceprimarul.

Cum spaţiile libere rămase între blocuri devin tot mai puţine în condiţiile creşterii rapide a parcului auto din oraş, municipalitatea orădeană ia în calcul amenajarea unor parcări supraetajate.

"După ce vom avea finalizate parcările supraetajate din strada Braşovului şi de la stadionul Voinţa, ne vom concentra pe amplasamentele din cartiere. Primul amplasament pe care va fi amenajată o parcare supraetajată, cel mai probabil pe structură uşoară, metalică, ar putea fi în zona Colegiului Naţional Onisifor Ghibu, din Nufărul, care este extrem de aglomerată", a declarat Birta.

În prezent, Oradea, la un parc auto de 76.640 de maşini există circa 17.000 de parcări de domiciliu. Pentru a acoperi acest deficit de parcări conducerea municipalităţii orădene şi-a propus să amenajeze 2.000 locuri noi pe an.