Probabilitatea de a găsi dintr-o singură încercare un loc de parcare liber în zona centrală a Oradiei este mai mică decât cea de a câştiga la loto. Doar că despre milionari la loterie s-a mai auzit în ultimii doi ani, dar despre şoferi băftoşi, nu prea.

"Este când dau şi trei ture de centru pentru un loc de parcare liber", reclamă Dorin, un locuitor al străzii Iuliu Maniu. Iar criza parcărilor afectează şi cartierele oraşului...

"Nu găsesc loc de parcare!"

Cifrele vorbesc singure. Conform evidenţelor municipalităţii, în Oradea 76.640 de maşini îşi dispută 25.904 locuri de parcare. Adică o parcare la trei maşini! Criza locurilor de parcare face ravagii în zona centrală, unde s-au desfiinţat peste 350 de parcări din zona străzilor Primăriei, Piaţa Unirii, Vasile Alecsandri şi Independenţei, pentru a amenaja spaţii pietonale.

În plus, odată reabilitată ca spaţiu pentru evenimente, piaţa centrală atrage valuri de vizitatori, care îşi lasă maşinele pe străzile Primăriei şi Iuliu Maniu. "De peste un an nu mai găsesc loc de parcare liber, indiferent că vin de la muncă la ora 5, la 7 sau la 9 seara", reclamă Ioana, unul dintre locuitorii străzii Iuliu Maniu. Situaţia este valabilă şi pentru strada Primăriei. "În weekend, când Piaţa Unirii este închisă, maşinile celor veniţi în centru ocupă toată strada", reclamă Anabela, proprietara unui imobil de pe acea stradă.

Locuitorii din centru zic că plătesc degeaba abonamente de riveran. "Am ajuns să parchez la sute de metri, pe locurile vecinilor din Cuza Vodă, care normal că se enervează, şi car bagajele în mâini până acasă pentru că nu am un loc rezervat. Nu e corect! Dacă eu îmi las maşina în parcarea cuiva din Rogerius, cheamă Poliţia Locală, că e locul lui!", reclamă un alt orădean de pe strada Iuliu Maniu.

Parcare la suprapreţ

Lipsa parcărilor face ravagii inclusiv în cartiere. Cele 17.000 de parcări de domiciliu sunt disputate de şoferi prin certuri aprinse şi ştergătoare rupte, dacă acestea sunt "la liber", şi prin licitaţii agresive, dacă sunt împărţite vecinilor.

Astfel, s-a ajuns în situaţia absurdă ca preţul unui loc de parcare să urce de la 100 lei la 1.200 lei pe an pe Aleea Rogerius, la 1.620 lei pe strada Traian Lalescu şi chiar la 2.000 de lei pe strada Bumbacului din Nufărul! Cea mai scumpă parcare din Oradea a fost închiriată pe strada Sulfinei, cu 5.600 lei pe an, numai că deţinătorul a plătit pe loc taxa pentru 6 luni, doar ca să nu ia locul alt vecin, iar apoi s-a lăsat păgubaş.

De altfel, în zonele în care numărul maşinilor îl depăşeşte cu mult pe cel al parcărilor, Primăria şi-a luat mâna de ele. Un exemplu este pe strada Transilvaniei, unde locuitorii a şase blocuri turn cu sute de apartamente îşi dispută doar 30 de locuri de parcare. După două licitaţii eşuate în scandaluri, şoferii parchează care pe unde pot.

"Oamenii nu se învaţă minte!"

Criza parcărilor se lasă cu scandal. Poliţia Locală primeşte zilnic între 5 şi 15 reclamaţii de la orădenii care, la întoarcerea de la muncă, îşi găsesc ocupată parcarea de domiciliu. Cele mai multe apeluri provin din cartierul Rogerius, cu străzi precum Călugăreni, Italiană, Moldovei sau Transilvaniei, cartierul Nufărul (Bumbacului, Onisifor Ghibu, Constantin Noica) sau zona de blocuri a cartierului Ioşia (Meşteşugarilor, Lăpuşului).

Cristian Beltechi, director Poliția Locală OradeaEnervaţi că nu au unde-şi lăsa maşina la întoarcerea acasă, orădenii reclamă ocuparea locului de parcare pe aplicaţia Oradea City Report sau la numărul de telefon 0259.969 al Poliţiei Locale. Ieşiţi în teren, poliţiştii locali au dat anul trecut 1.270 de amenzi de 75 lei. "Din păcate, oamenii nu se învaţă minte. Numărul amenzilor este cam aceleaşi ca şi în anul 2017", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto).

Teama de scandal

Beltechi crede că numărul real al cazurilor de acest gen este mult mai mare. "Nu toţi orădenii anunţă Poliţia Locală. Am întâlnit oameni care nici măcar nu ştiau că trebuie să sune la noi pentru a reclama că şi-au găsit parcarea ocupată".

Ioan Șimon, șeful Serviciului Parcări OradeaÎn plus, unii orădeni nici nu mai reclamă, pe motiv că agenţii intervin oricum târziu, iar contravenientul s-ar putea să fie deja plecat. Iar alţii se tem că-şi fac de lucru degeaba. "Mulţi evită să cheme Poliţia Locală pentru că, deşi agenţii dau amendă, parcarea tot nu se eliberează şi se tem că şoferul sancţionat le va vandaliza maşina", spune şeful Serviciului Parcări, Ioan Şimon (foto).

Riveranii împăciuitori încearcă să dea de proprietarii maşinilor la vecini sau pe reţelele de socializare, lucru lăudabil, dar contraproductiv. "Un şofer amendat va duce vestea. În fiecare curte de bloc există câte un loc pe care nu parchează nimeni fiindcă se ştie că deţinătorul va chema Poliţia Locală", explică Şimon.

Planuri mari

Soluţia acestei crize ar fi ca fiecare maşină să aibă locul ei. Şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar evită să le dea însă speranţe deşarte orădenilor. "Locuitorii din centrul oraşului nu îşi vor putea rezerva parcările de pe stradă, ar fi absurd, dar pot în schimb să parcheze cu abonament de riveran pe străzile învecinate", zice Lucian Popa. Potrivit acestuia, criza parcărilor s-ar putea diminua de anul viitor. "După finalizarea parcării subterane din Piaţa Independenţei vor apărea 460 de locuri noi".

Un debuşeu l-ar mai putea constitui parcarea supraetajată din curtea palatului administrativ al oraşului. Proiectul, anunţat în 2017, s-a blocat la autorizaţii deoarece imobilul lipit de Primărie, programat la demolare pentru amenajarea accesului dinspre Crişul Repede, este monument istoric.

Parcări pe bandă

Tot în fază de proiect este şi parcarea cu 100 de locuri din curtea Muzeului Iosif Vulcan, care ar urma să fie construită în paralel cu lucrările de reabilitare a străzii Libertăţii, şi parcarea de tip "park and ride" de sub catedrala episcopală "Învierea Domnului", cu 265 de locuri, care ar urma să fie săpată odată cu viitoarele tuneluri din Centrul Civic.

La fel, municipalitatea ia în calcul construirea unei parcări care să rezolve problema din zona supraaglomerată a Spitalului Clinic Judeţean. "Decizia va fi luată în primăvară, când vom avea studiul geotehnic. Parcarea ar putea fi construită pe dealul din spatele spitalului, care necesită consolidare, sau pe aliniamentul caselor, unde versantul este mai stabil, dar implică exproprieri", spune Popa. Până atunci, orădenii vor parca unde şi cum pot!

Vorbim după 2020!

Florin Birta, viceprimar OradeaAbordat de BIHOREANUL viceprimarul Florin Birta (foto) crede că problema se va rezolva abia peste 2 ani. "Spre finalul anului 2020 vom avea construite cele două parcări supraetajate cu 700 locuri de la stadionul Voinţa şi de la magazinul Crişul", spune edilul. Parking-urile vor intra în lucru în cea de-a doua parte a acestui an, în paralel cu lucrările de reabilitare a Pieţei Ferdinand şi a unor străzi din zona centrală. De unde se vor desfiinţa, atenţie, alte locuri!

Astfel, şantierele vor ajunge în cartierele oraşului abia prin 2021. "Luăm în calcul construirea unei parcări supraetajate în curtea Liceului Onisifor Ghibu, care să aibă deasupra terenul de sport", spune viceprimarul. O soluţie similară ar putea fi adoptată în Rogerius, la Şcoala Gimnazială 11 din strada Moldovei, şi în alte locuri aglomerate. Dacă tot au umplut cartierele, Primăria vrea să mute şi maşinile la bloc...


MAŞINI DE BANI
Parcările, afaceri profitabile

Lucian Popa, șeful Direcției Patrimoniului Imobiliar OradeaParcările au adus anul trecut bugetului local venituri de 16,5 milioane lei, cu 20% mai mari faţă de anul 2017, când încasările s-au ridicat la 13,7 milioane lei. "Majorarea veniturilor din parcări se datorează în primul rând creşterii gradului de conformare al cetăţenilor. Spre exemplu, veniturile din plata taxei de parcare cu telefonul cu crescut cu 60%, de la 4,5 milioane lei în 2017 la 5,9 milioane lei anul trecut", spune şeful DPI, Lucian Popa (foto).

În 2018, municipalitatea a încasat un milion de lei de pe urma parcărilor de domiciliu, sumă care este de aşteptat să crească anul acesta cu 20%, numai prin faptul că abonamentul s-a scumpit de la 100 la 120 lei pe an.