BCR a fost păcălită de trei escroci din Oradea care au golit conturile unor clienţi profitând de o breşă de securitate în procedura de livrare a cardurilor. Pungaşii au furat datele păgubiţilor şi au cerut în numele acestora să li se trimită la domiciliu carduri noi în locul unora care le-ar fi fost furate, dar la alte adrese decât cele din contracte, unde curierii le-au predat fără nicio verificare a identităţii.

Trei orădeni au furat datele unor persoane cu handicap din grija Asociaţiei Alsterdorf, lăsându-le apoi fără banii păstraţi în conturile de la Banca Comercială Română.

S-a întâmplat anul trecut, iar frauda a fost posibilă din cauza unei breşe de securitate în procedura de livrare a cardurilor la domiciliu, realizată prin firme de curierat. "Am reclamat situaţia furnizorului de servicii de curierat şi am întărit securitatea la identificare", se apără reprezentanţii BCR, care au depus o plângere pentru înşelăciune la Poliţia Oradea...

Lăsaţi fără salarii

Frauda a fost descoperită de reprezentanţii Asociaţiei Alsterdorf în februarie 2018. "Sunt 5 persoane cărora le-au dispărut aproximativ 17.000 lei. În total, însă, sunt 8 cărora le-au fost atacate conturile, adică li s-au blocat cardurile", a explicat BIHOREANULUI Emil Cuc, directorul ONG-ului care încă din 1990 a preluat copii cu dizabilităţi psihice din centre precum cel din Cighid, ocupându-se de reintegrarea lor socială. "Când i-am preluat, pe fişele lor scria "nerecuperabil". Acum majoritatea lucrează şi se întreţin singuri", spune Cuc.

În zilele de salariu, asistenţii sociali ai asociaţiei îi însoţesc pe tinerii aflaţi în grija lor pentru a-i ajuta la plata utilităţilor, a chiriei şi la cumpărături. "Atunci, în februarie, am descoperit că în cazul a 8 persoane cardurile erau blocate", spune Cuc.

Alertaţi, asistenţii i-au însoţit pe tineri la bancă, să afle de ce. "Ni s-a spus că toate cele 8 persoane ar fi solicitat alte carduri, ceea nu era posibil, pentru că actele lor de identitate sunt la asociaţie. Verificând conturile, am descoperit că unora le-au dispărut şi banii. Am anunţat Poliţia".

"Filantropii"

Poliţiştii au descoperit că escrocii sunaseră la bancă în numele titularilor conturilor, cerând anularea cardurilor pe motiv că le-ar fi fost furate, dar şi emiterea altora, indicând propria adresă şi numărul lor de telefon. Apoi, imediat ce le-au fost trimise noile carduri, i-au lăsat pe oameni cu conturile goale.

Anchetatorii i-au dibuit pe escroci, începând urmărirea penală împotriva a trei persoane ale căror nume nu au fost făcute publice până acum. BIHOREANUL a aflat, însă, că doi dintre ei sunt Hamza András şi Carol Struţ, care au mai fost în atenţia poliţiştilor. În decembrie 2017, BIHOREANUL arăta că sub paravanul unei fundaţii caritabile inventate, "Oradea Donează", Hamza colecta sponsorizări de la VIP-uri, folosind apoi în interes propriu banii şi bunurile. Iertat atunci, după un an a recidivat, cooptându-l şi pe un amic, Carol Struţ, şi mutându-şi "operaţiunile" în Salonta.

Cum a obţinut Hamza datele victimelor? "A locuit la noi, la Fundaţie, într-un apartament, şi a mai făcut prostii. Fura telefoane, îi păcălea pe unul, pe altul, să-i împrumte bani şi nu mai returna datoria. Acum le-o fi cerut datele, cine ştie ce le-a spus", zice directorul fundaţiei, care adaugă că în parte vina aparţine şi băncii. "Nu e normal ca un curier să intervină în relaţia client-bancă. În aceste cazuri e clar că la predarea plicurilor cu carduri, curierii nu au verificat identitatea destinatarilor", spune Cuc.

Alertă la BCR

În faţa BIHOREANULUI, Hamza a negat acuzaţiile. "Aruncă vina pe mine pentru că am plecat de la asociaţie. Am fost şi la Poliţie, le-am spus că n-am făcut nimic. Am sunat, într-adevăr, la bancă, o singură dată, dar omul era lângă mine. El a luat cardul şi a scos banii, dar nu mai recunoaşte", susţine el.

Cert e că după cazul de la Oradea BCR susţine, prin purtătorul de cuvânt Ionuţ Stanimir, că şi-a revizuit procedurile de identificare în cazul apelurilor telefonice, luând măsuri pentru a evita asemenea fraude. "Am întărit securitatea la identificare şi am solicitat firmei de curierat să respecte procedura de identificare a beneficiarului înainte de predarea coletului. Dovada e că la încercările ulterioare tentativele nu au mai avut succes", explică  Stanimir.

Concomitent, spune acesta, banca a înaintat Poliţiei propria plângere, cerând clarificarea modului în care informaţiile clienţilor au ajuns în posesia unor străini. "Sursa problemelor este, de fapt, accesul la aceste informaţii. Trebuie clarificat cine, cum şi în ce condiţii le-a furnizat", spune Stanimir, explicând că abia după finalizarea anchetei "se vor putea stabili responsabilităţile şi cursul procedurilor de despăgubire". Până atunci, clienţii rămân cu paguba...