Deşi nu recunosc, autorităţile sunt complet depăşite. Mutarea pieţei de vechituri provoacă haos duminical pe şoseaua de centură. Autobuze blocate în trafic, coloane de o jumătate de kilometru, pietoni bătând câmpurile şi traversând centura pentru a ajunge la piaţă sunt, toate, o imagine greu de înghiţit de primarul Ilie Bolojan.

Pentru edil, vinovaţi sunt, însă, orădenii! "Circulaţia se va desfăşura necorespunzător cel puţin câteva duminici de acum încolo, până când oamenii se vor obişnui cu noua stare de fapt şi vor şti că nu pot să parcheze decât în număr limitat dincolo de centură".

Piaţa "liberă"

Mai mare, aerisită şi modernă, noua piaţă de vechituri, construită dincolo de şoseaua de centură şi botezată Piaţa 100, adună doar critici. Pieţarii se plâng de lipsa clienţilor. "Vânzările au scăzut şi cu 30%. Unii clienţi nu vin de groaza aglomeraţiei, alţii nu te mai găsesc şi aşa rămân cu marfa nevândută", spune un comerciant.

Vânzătorii nu văd cu ochi buni piaţa fără tarabe şi fără acoperiş. "Trebuie să-ţi strângi masa tot timpul. Dacă nu poţi singur, plăteşti pe cineva să te ajute", zice altul. Negoţul sub cerul liber e o provocare inclusiv pentru tineri. "Bate un vânt dinspre câmp de mori. Nu ştiu ce vom face la iarnă", se plânge o femeie.

Cea mai mare problemă se dovedeşte, însă, lipsa locurilor de parcare şi blocajele de pe centură. "Dacă Primăria nu face ceva, nu ştiu câţi rezistăm până la primăvară. Oamenii n-o să vină iarna peste câmp, prin noroaie, şi n-o să sară peste garduri, printre maşini", se teme alt comerciant.

Avizată cu condiţii

Investiţie de 2 milioane euro, noua piaţă are 600 locuri de parcare. Cum numărul comercianţilor trece de 1.000, toate se ocupă la prima oră. Duminica, şoferii care încearcă să intre în parcarea deja plină blochează centura, iar ambuteiajele se întind până la şoseaua spre Arad. În cazul unui accident, ambulanţele, Poliţia sau pompierii ar trece cu greu. "Am făcut o recunoaştere a traseului, a surselor de apă şi a căilor de acces. La nevoie, vom folosi sistemele de avertizare luminoase şi acustice. În general, şoferii se conformează", spune purtătorul de cuvânt al ISU Crişana, maiorul Horea Cheregi.

purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, comisarul Alina DinuPiaţa are avizele pompierilor şi Poliţiei Rutiere, dar le-au dat condiţionat. ADP mai are de încheiat formalităţi pentru avizul de securitate la incendiu, iar municipalitatea de completat investiţiile. "Serviciul Rutier a avizat amenajarea pieţei în februarie 2017 cu precizarea că în următoarea perioadă în zonă se vor face mai multe lucrări pentru fluidizarea traficului", explică purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, comisarul Alina Dinu (foto). Una vizează construirea unui pasaj suprateran care să permită accesul pietonilor. Avizată de Poliţie încă din august 2017, investiţia a fost scoasă de la sertar de primarul Bolojan abia săptămâna trecută.

Pasarelă, poduri, drum...

Ilie Bolojan, primar OradeaEdilul explică sumar motivele defazării. "Îţi trebuie bani, îţi trebuie timp şi trebuie corelate anumite proiecte", spune Ilie Bolojan (foto). Municipalitatea a comandat studiul de fezabilitate pentru pasarela care va porni de lângă vechea piaţă fixând ca termen de predare luna ianuarie, aşa că lucrările vor începe cel mai curând la primăvară. Lungă de 600 metri, pasarela pentru pietoni şi biciclişti va supratraversa centura pe direcţia Leroy Merlin, unde va deschide un prim braţ spre Piaţa 100 şi, dacă Autoritatea Aeronautică îşi va da acordul, un al doilea către Era Park.

Nici construirea de-a lungul centurii a două poduri gemene care vor supraversa giraţia lângă cimitir, pentru a lăsa dedesubt acces maşinilor şi pietonilor spre noua piaţă, nu este mai avansată. Anunţată în octombrie 2017, investiţia de 7,7 milioane lei este încă în licitaţie. "Pasajul ar urma să fie construit din primăvară, iar în primăvara anului 2020 să fie funcţional", promite Bolojan.

Potrivit primarului, tot din primăvară, municipalitatea va amenaja un acces suplimentar la Parcul Industrial Eurobusiness II din strada Ogorului pornind de la pasajul pietonal care leagă de oraş cartierul Grigorescu. Noul drum va deservi inclusiv Piaţa 100, aşa că traficul prin giraţia de la cimitir ar trebui să scadă cel târziu din toamna anului următor. Asta dacă va mai fi nevoie. Pentru că, la ce şantiere şi ambuteiaje se anunţă în zonă, n-ar fi exclus ca piaţa să fie goală până-n primăvară...