Anul trecut, când OTL anunţat reducerea garniturilor de pe trasee din motive de economie, ideea nu suna chiar atât de rău. Cele 2 minute de aşteptare în plus păreau acceptabile. Problema e că acum, în weekend şi de sărbători, călătorii stau în staţii şi de zece ori mai mult!

"De Paşti am aşteptat după tramvai 20 de minute. Eu înţeleg că de sărbători sunt mai puţini călători, dar ce-ar dori OTL, să aşteptăm în staţie până ne adunăm de-o garnitură şi apoi să vină să ne ridice?", protestează un orădean.

Pe altă frecvenţă...

Strategia e clară: mai puţine curse înseamnă mai puţin combustibil consumat, mai puţini angajaţi, mai puţine defecţiuni şi, în general, mai puţine cheltuieli. Începând de anul trecut, OTL a redus cu 20% garniturile scoase pe traseu, a eliminat peste weekend-uri tramvaiele de pe liniile 1R şi 1N, respectiv 3R şi 3N, şi a mărit cu 2 minute timpul de aşteptare în cursul săptămânii şi de zece ori mai mult de sărbători.

"În toată lumea transportul în comun pune pe primul loc călătorul, să fie cât mai mulţumit. La noi, OTL-ul face economii ca să fie Primăria mulţumită", reclamă un orădean. Oamenii sunt indignaţi de creşterea excesivă a timpului de aşteptare. "Dacă stai în Rogerius şi trebuie să fii în Felix pe 7 dimineaţa, în weekend n-ai nicio şansă. Tramvaiul ajunge la Piaţa Rogerius pe la 6 şi 10 minute, numai bine ca să întârzii la lucru un sfert de oră. Dacă îl pierzi, următorul apare pe la 6 şi jumătate", zice un alt orădean, care spune că tramvaiele circulă atât de rar încât sunt pline. "În a doua zi de Paşti toate locurile erau ocupate".

Situaţia este la fel de neplăcută şi pentru cei care ar trebui să se bucure de ziua liberă. "Dacă eşti la Biserica Emanuel şi vrei să ajungi la gară aştepţi cam 15 minute după tramvai şi mergi până la Parcul Olosig, unde te dai jos pentru că merge spre Rogerius. Acolo mai aştepţi 15 minute să vină dinspre Rogerius altul care merge spre gară. Mai mult stai în staţii decât călătoreşti", arată un orădean.

Investiţii de milioane 

OTL, însă, nu crede în lacrimi. Directorul Viorel Pop (foto) afirmă că timpii de aşteptare sunt mai scurţi decât pretind reclamanţii. "În weekend tramvaiele circulă cam la 15 minute, nu mai mult. Traficul este mai liber, iar viteza de rulare mai mare". Directorul susţine că numărul redus de călători nici nu ar justifica majorarea frecvenţei. "Dacă într-o zi normală avem şi 60.000 de călătorii taxate, în weekend nu depăşim 12.000. Mai mult circulă cei care merg la piaţă".

Managerul susţine că nemulţumirea orădenilor se va reduce odată cu îmbunătăţirea serviciilor prestate. "OTL va beneficia de investiţii de milioane de euro", spune Pop. Pe lângă prelungirea liniei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa, din Calea Aradului până în Cantemir (14,5 milioane euro), şi achiziţia a 20 de tramvaie moderne Astra Arad (32 milioane euro), societatea de transport local va achiziţiona şi 20 de autobuze Euro 6 sau hibrid (6 milioane euro) pentru a extinde reţeaua în comunele limitrofe.

Cu tramvaiul pe "mobil" 

Dar asta nu e tot. OTL va lansa, cel mai probabil anul viitor, şi un sistem de monitorizare a parcului circulant, unic în ţară. "Vom implementa, în premieră pentru România, o aplicaţie folosită în Budapesta şi Viena, cu ajutorul căreia călătorul poate afla de pe telefonul mobil timpul de aşteptare", spune directorul.

Zona Metropolitană Oradea a câştigat un proiect cu finanţare Ro-Hu în valoare de 2,9 milioane euro, din care 1,9 milioane euro pentru OTL şi aproape 1 milion pentru societatea similară din Debreţin. Din partea care îi revine, Oradea  va achiziţiona 7 autobuze Euro 6, va comanda mai multe studii de trafic şi, mai ales, va implementa aplicaţia dorită de Pop.

"Pentru implementarea sistemului automat de localizare vor fi montate pe mijloacele de transport 190 de computere de bord, iar în staţii 50 de panouri de informare cu timpul real de aşteptare. În plus, va fi achiziţionată o aplicaţie pentru telefonul mobil prin care călătorii vor afla locul în care se află fiecare mijloc de transport şi timpul rămas până la sosirea în staţie", spune managerul de proiect al OTL, Ciprian Barna (foto).

Ce-i drept, aplicaţia nu va reduce timpul de aşteptare, dar le va permite măcar călătorilor să-şi gestioneze timpul mai bine...