O vorbă de duh din Primărie spune că, dacă ar fi să te iei după constructori, Oradea ar trebui declarat oraș calamitat. Iarna, pe ploaie, nu se poate lucra din cauza frigului, iar vara, pe soare, a arșiței. Cum la mijloc sunt sărbătorile şi concediile, chiar n-ai cum termina o lucrare la timp!

Ar fi de râs dacă n-ar fi și adevărat. Zeci de lucrări sunt abandonate în oraș în așteptarea constructorilor, fără ca municipalitatea să pună piciorul în prag. „Firmele își fac treaba, chiar dacă mai întârzie”, spune împăciuitor viceprimarul Florin Birta.

Începute și abandonate

Greu de văzut de la înălțimea ferestrelor Primăriei, realitatea din teren sare în ochi pentru orădenii de rând. Zeci de șantiere deschise și abandonate umplu orașul. Aplicația Oradea City Report abundă în exemple în ultimele săptămâni. „Pe lângă graba cu care s-au dărâmat casele și garajele în iunie 2019, abia la mijlocul lui decembrie au venit la amenajarea parcărilor, iar în anul 2020 nu s-a făcut nimic”, reclamă un orădean din zona Fagurelui, unde constructorii au demolat 3 case și 22 de garaje pentru a amenaja parcări și apoi au dispărut.

„Câți ani trebuie să așteptăm după pietriș în urma intervenției la un canal?”, întreabă un orădean din Ecaterina Teodoroiu. „Am fost asigurați că la finalizarea montării conductei de gaz se va pune strat de piatră pe porțiunea de 300 metri de drum. Din decembrie tot așteptăm”, se plânge altul, din Calea Sântandreiului. „De când s-a reasfaltat strada și în fața caselor, deoarece s-au schimbat țevi de canalizare, firma executantă a uitat să pună şi bordurile dintre parcarea din fața casei și spațiul verde. Tot pământul vine în parcare”, reclamă un orădean din zona Sextil Pușcariu.

Cu garajul blocat

Primăria pare incapabilă să gestioneze cele peste 100 de șantiere deschise în paralel. Cel mai bun exemplu e modernizarea Căii Bihorului pe tronsonul dintre podul Teodor Neș și strada Suișului. Lucrarea a fost atribuită pentru 5,1 milioane lei unor firme din grupul Selina - Drum Asfalt, Trameco și Drumuri Bihor.

Ordinul de începere a lucrărilor, cu termen de execuție de 6 luni, a fost dat în martie 2019, când Selina era concentrată să isprăvească lucrarea de la autostradă, mult mai bănoasă. În trei săptămâni se împlinește anul de când riveranii se plâng de gălăgie și praf. „Trebuiau să termine în septembrie anul trecut. Suntem în februarie și încă sapă. Nu doar că nu au gătat, dar de două luni mi-au blocat ieșirea din garaj”, spune un riveran, Petru Irimeș (foto).

Săptămâna trecută, constructorii frecau bordurile în zona străzii Ion Bogdan, unde urmează să amenajeze o girație. Până la capătul lucrării, în strada Suișului, șantierul încă mai are mult...

„Cauze neprevăzute”

Calea Bihorului va fi predată cu întârziere cu îngăduința municipalității. „Vrem să terminăm până la sfârșitul lunii martie. Avem această păsuire din partea Primăriei din noiembrie”, spune directorul Drum Asfalt, Marius Marta (foto).

Constructorul pune dublarea termenului de execuție pe seama unor cauze neprevăzute. „Nu ştiam unde se aflau rețelele de gaz și apă, am avut o suprapunere cu lucrările la stațiile de pompare a apelor pluviale pe care Compania de Apă Oradea trebuia să le facă înainte și, în plus, au venit precipitațiile din mai-iunie, când nu s-a putut lucra”, se scuză directorul.

Argumentele n-ar trebui să țină. „Cele două stații de pompare, dinspre podul Teodor Neș și dinspre fabrica Reroman, sunt în afara carosabilului, n-au nicio legătură cu execuția drumului. Am fost deseori acolo și nimeni nu mi-a reproșat că am deranja”, spune directorul tehnic al CAO, Gheorghe Popa. Asta nu contează, însă, pentru Primărie...

Păsuiți de Primărie

În loc să pună presiune pe constructori, municipalitatea le caută scuze. „Aveau 6 luni să termine contractul. În perioada în care nu s-a putut lucra, acel termen nu se ia în considerare”, a declarat săptămâna trecută directorul tehnic al Primăriei, Mircea Ghitea (foto). Transformat în avocatul constructorilor, el a recunoscut, indirect, că penalitățile de întârziere de 1% pe zi prevăzute în contracte sunt doar formale. Juriștii inserează degeaba articolul privind „sancțiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor” în toate contractele Primăriei, dacă angajații Direcției Tehnice nu verifică nicio culpă.

„Direcția Tehnică n-a avut nicio firmă penalizată. N-am avut întârzieri care potrivit contractului să fie cauzatoare de penalități”, a recunoscut Ghitea despre lucrările din 2019. De altfel, ar fi fost și greu ca Direcția Tehnică să penalizeze firma patronată de Beniamin Rus pentru o întârziere de jumătate de an dacă cea a deputatului PNL Gavrilă Ghilea n-a terminat parcarea subterană din Piața Independenței nici după patru ani...

„O lucrare grea”

Începute în 2015, cu termen de execuție de un an, lucrările au avut trei termene de predare amânate succesiv, până în primăvara lui 2018, când Primăria a decis rezilierea contractului și licitarea restului de lucrări. Șantierul a fost redeschis în septembrie după reproiectarea parcării și atribuirea lucrărilor suplimentare impuse de proiectant tot către Construcții Bihor. Firma și-a asumat predarea parcării într-un nou termen de un an, care și el a expirat la sfârșitul lui 2019. În plus, costul inițial al investiției, de 4 milioane euro, a urcat la 7,5 milioane euro.

Cu toate acestea, conducerea municipalității pregătește scuze în loc de penalități. „Este o lucrare grea, la 2 metri de albia Crișului și la 8 metri sub nivelul apei. O parte a trebuit reproiectată. Poate așa am evitat o Ciuperca II”, spune viceprimarul Florin Birta (foto) cu trimitere la eșecul ”de marcă” al administrației Bolojan.

La fel ca în cazul lucrărilor din Calea Bihorului, unde la sfârșitul anului trecut vicele promitea penalizări usturătoare dacă firma nu asfaltează în 2019 măcar până la intersecția cu Ion Bogdan, Birta vorbește de sancționarea constructorului şi în cazul parcării subterane. „Dacă nu va finaliza lucrările în a doua parte a lunii aprilie vom discuta de penalități, mai ales că la această investiție suntem parteneri cu o firmă privată (n.r. RCS&RDS)”, amenință Birta.

Experiența a demonstrat însă că sunt doar vorbe, pentru că în Primărie termenele limită sunt relative: se aplică orientativ constructorilor când nu predau lucrările, și cu strictețe orădenilor, când nu-şi achită impozitele...


ȘI TOTUȘI, SE POATE
La pasaj se lucrează și noaptea

Scuzele cu care Primăria își scapă de penalități firmele apropiate, de la vremea nefavorabilă la lucrările neprevăzute, nu stau în picioare. Condiții dificile există pentru toți constructorii, dar diferența e că unii le depăşesc. Cel mai bun exemplu sunt lucrările la pasajul pe sub Bulevardul Magheru, care avansează în ritm alert.

Asocierea de firme condusă de Freyrom SA, care într-un singur an a construit şi Podul Centenarului, a deschis şantierul în august 2019 și l-ar putea închide înainte de termen. Constructorii au dat și ei peste rețele care nu apăreau pe hartă, au îndurat ploi, s-au suprapus cu alte firme care mutau conducte de apă, căldură, curent sau internet, dar au avansat. Freyrom a adus operatori din Grecia pe frezele gigant, negăsind în România, a lucrat toată iarna, a adus oamenii la muncă tot a doua sâmbătă și, dacă a fost nevoie, şi noaptea.

„Am ajuns să primim telefoane de la locuitorii blocurilor din zonă că se lucrează și după ora 22. Oamenii zic «Mergeți și opriți lucrările, că nu putem dormi de gălăgia utilajelor!»”, spune directorul adjunct al Poliției Locale, Ioan Găluț. Agenţii încearcă să împace cetăţenii arătându-le că înainte de a avea confort sunt nevoiți să suporte un oarecare disconfort.