Un bihorean angajat la Secția Drumuri Naționale (SDN) Oradea, rănit într-un accident rutier produs în timp ce lucra la plombarea unor gropi de pe şoseaua de centură din Oradea, va primi despăgubiri de 120.000 lei. Cea mai mare parte a daunelor urmează să fie achitate chiar de angajatorul său, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Decizia aparţine instanţelor orădene, în urma unui proces penal în care şeful de district al SDN Oradea, inginerul Filip Ş., şi-a asumat vina pentru neluarea unor măsuri de semnalizare a lucrărilor care, în final, au condus la producerea evenimentului.

Accident pe centură 

Accidentul rutier s-a produs pe 15 ianuarie 2019, pe strada Ogorului. Aflat la volanul unui Skoda, un tânăr în vârstă de 22 ani din Sâmbăta circula pe banda întâi a şoselei de centură şi nu a păstrat o distanţă suficient de mare faţă de maşina din faţa sa, a cărui şofer, la un moment dat, a trecut brusc pe banda 2.

Omul voia să evite impactul cu o autoutilitară Citroen aparţinând CNAIR oprită pe şosea. Şoferul din Skoda n-a mai reuşit: a acroşat duba, iar aceasta, în urma impactului, a fost proiectată în față, izbindu-l pe unul dintre muncitorii care plombau o groapă din carosabil.

Omul a căzut, iar autoutilitara a trecut cu roata peste el. Victima, Vasile D., 62 de ani, din comuna Ceica, a ajuns la spital cu traumatisme la nivelul pelvisului şi piciorului drept.

A stat imobilizat aproximativ 3 luni, specialiştii în Medicina Muncii apreciind că, din punct de vedere medical, este inapt pentru a mai lucra ca mecanic pe utilaj.

Unul achitat...

În urma investigaţiilor pornite în caz, inclusiv ca urmare a plângerii penale depuse de muncitorul rănit, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea i-au trimis în judecată în final atât pe şoferul din Sâmbăta, Şerban I., pentru vătămare corporală din culpă, cât şi pe un șef de district din cadrul SDN Oradea, inginerul Filip Ş., responsabil cu supravegherea lucrărilor de întreţinere pe strada Ogorului, acuzat de vătămare corporală din culpă şi neluarea măsurilor de semnalizare pe porţiunea de carosabil unde se desfăşurau plombările.

Procesul a început la Judecătoria Oradea, unde, pe 1 martie 2021, instanţa a dat prima sentinţă. Şerban I. a fost achitat, pe motiv că fapta sa nu e prevazută de legea penală, judecătorul decretând că procurorii nu i-au dovedit vinovăţia.

Tânărul a susţinut pe tot parcursul cercetărilor că nu a reuşit să frâneze la timp pentru că şoferul maşinii din faţa sa nu a semnalizat la schimbarea benzii de circulaţie, iar procurorii nu au găsit nicio dovadă ca să-l contrazică, şoferul cu pricina nefiind nici identificat şi nici audiat.

„S-a apreciat că realizarea de supoziţii în sensul că şoferul autovehiculului care se deplasa înaintea autoturismului condus de inculpat a respectat normele care reglementează circulaţia pe drumurile publice nu este admisibilă în cauză, declaraţia inculpatului nefiind contrabalansată sau infirmată de vreun alt mijloc de probă administrat în cauză”, se arată în sentinţa judecătorească.

... unul cu pedeapsa amânată

Șeful de district al SDN Oradea şi-a recunoscut partea de vină pentru producerea accidentului rutier, şi anume că nu a luat toate măsurile pentru a semnaliza porţiunea de drum pe care se desfăşurau lucrările, explicând însă că acest lucru se putea face doar cu un aviz al Poliţiei Rutiere.

„Acest aviz în speţă nu a existat şi, deşi nu inculpatul era responsabil cu obţinerea acestuia, nu trebuia să permită efectuarea lucrărilor în aceste condiţii”, se arată în sentinţă.

Potrivit documentului, singurul semn care indica lucrările era un panou montat pe autoutilitara Citroen, ceea ce, a explicat judecătorul, nu a fost suficient şi „a pus în imposibilitate ca participanții la trafic să îşi adapteze conduita la volan astfel încât să nu pericliteze siguranţa rutieră”.

Urmarea a fost rănirea gravă a muncitorului care lucra în faţa autoutilitarei şi care a avut nevoie de peste 120 de zile de îngrijiri medicale. Apoi, luni în şir a avut nevoie de cârje chiar şi pentru cele mai elementare mişcări, a arătat judecătorul.

Ca urmare, magistratul a stabilit o pedeapsă de 7 luni de închisoare în cazul lui inginerului Filip Ș., a cărui aplicare a amânat-o, însă, pe o perioadă de supraveghere de 2 ani.

CNAIR, la plată

Instanţa a admis, în parte, şi pretenţiile civile ale victimei. Bărbatul a cerut să i se deconteze cheltuielile cu tratamentul (6.000 lei) şi daune morale în valoare de 250.000 lei.

Judecătorul a admis parţial pretenţiile materiale (2185,74 lei, sumă dovedită cu înscrisuri) şi i-a acordat daune morale de 120.000 lei, sumă care, a arătat magistratul, „este proporțională cu suferințele încercate de persoana vătămată”, la care se adaugă şi cheltuielile cu procesul.

Toate vor fi plătite de șeful de district al SDN Oradea şi CNAIR (70% din valoare) şi City Insurance SA (30%). Cea din urmă este firma cu care încheiase poliţa de asigurare RCA Şerban I., tânărul şofer al Skodei. Chiar dacă fapta tânărului nu a fost infracțiune, magistratul a stabilit că firma asiguratoare are obligaţia de a repara prejudiciul cauzat, conform dispoziţiilor privind poliţele RCA.

Verdictul dat de Judecătoria Oradea pe 1 martie 2021 a fost atacat atât de procurori, cât şi de celelalte părţi din proces, însă degeaba.

Pe 31 ianuarie, în acest an, Curtea de Apel Oradea a decis să menţină soluţia ca fiind legală şi temeinică. Decizia instanţei este definitivă.

Accidentul produs pe 15 ianuarie 2019, pe strada Ogorului, a blocat pentru câteva ore circulaţia în zonă. Sursa video: Aura Petruş/Grupul Facebook Info Trafic Bihor