Primăria Oradea a prelungit reautorizarea taximetriștilor pentru ca aceștia să-și poată cumpăra mașini noi. Începând din noiembrie, peste 60% din parcul auto se va înnoi, confortul călătorilor urmând să crească, în condițiile în care operatorii promit că nu vor majora tarifele, printre cele mai mari din țară, chiar dacă Oradea nu pare să intre în atenția firmelor de ride-sharing de tip Uber.

Taximetriștii orădeni pot avea părerile împărțite pe tema tarifelor sau dispeceratelor, dar au aceeași părere despre meserie: taximetria nu e ocupație, ci boală! „De 20 de ani îmi spun tot la câteva zile: «Gata, pun volanul jos!». E frumos să fii propriul șef, dar te omoară să nu știi niciodată ce bani vei aduce acasă. De fiecare dată mi-am zis «hai, poate merge astăzi mai bine...» și uite-mă tot aici, la volan”, povestește Călin, unul dintre vechii taximetriști orădeni. Poate anul ăsta va merge mai bine...

Taximetria, boală grea...

În taximetrie ori ai clienții tăi, ori mori de foame. „Dacă e vreme frumoasă, orădeanul merge pe jos, dacă plouă își ia mașina”, povestește Călin. Piața a căzut în ultimii doi ani. „După ce s-a scos taxa de poluare, tot orădeanul și-a permis o mașină de 700-800 euro. E veche, dar se mișcă cu ea”, zice bărbatul. Plaja clienților s-a redus și ea. „Majoritatea sunt adulți între 35 și 45 de ani, care își permit să dea 15 lei pe o călătorie”. Pensionarii, însă, preferă tramvaiul, iar tinerii plimbarea. „Vezi noaptea grupuri ieșind din cluburi și luând-o pe jos”, spune Călin.

Ca să facă profit, un taximetrist lucrează 12 ore zilnic. „Chiria pe mașină începe de la 130-140 lei pe zi, deci doar apoi faci bani și pentru tine”, explică șoferul. Taximetriștii cu mașini proprii au și ei program prelungit. „Ca să plătești combustibilul, dispeceratul, taxele și să pui deoparte bani de reparații, trebuie să ieși afară minimum 10 ore pe zi”. Iar banii se fac tot mai greu. „Degeaba sunt clienți în centru dacă n-ai unde opri. Până la parcarea din Tudor Vladimirescu nu vine nimeni, din Piața Unirii te alungă polițistul că sunt doar 4 locuri, iar în Piața Ferdinand n-ai loc de mașini”...

Iar ca totul să fie şi mai greu, în ultimele luni taximetriștii au fost nevoiţi să se împartă între transportul clienților și umblatul după actele necesare pentru reautorizare.

Autorizați pe viață

Legea 38/2008 prevede o limită de 4 taxiuri la 1.000 de locuitori. Într-o vreme când pirateria și prețurile de dumping s-au lăsat cu scandaluri în stradă, legiuitorul a pus ordine în acest domeniu autorizând doar taximetriștii existenți în limita pragului stabilit. În Oradea, numărul autorizațiilor de transport persoane în regim taxi a scăzut atunci de la 1.100 la 880.

Acordată pe o perioadă nedeterminată, autorizația de taxi se reînnoiește tot la 5 ani. Condițiile impuse prevăd ca vechea autorizație să fie încă valabilă, mașina să nu fie mai veche de 10 ani, iar transportatorul să arate că a înregistrat în contabilitate încasările conform memoriei fiscale a aparatului de marcat. Taximetriștii care nu îndeplinesc condițiile își pierd autorizația, aceasta fiind atribuită - în baza unor criterii care țin în general de calitățile mașinii - altor transportatori deja licențiați, înscriși pe lista de așteptate.

Cum în Oradea sunt deja 41 solicitanți, nimeni nu vrea să pățească asta. În condițiile unei piețe închise, deținătorii își pot vinde autorizația primită gratuit în 2008 la un preț începând de la 15.000 euro, prin înstrăinarea cu tot cu firmă, acceptarea unui asociat sau prin alte portițe legislative. Așa că în ultimele săptămâni taximetria orădeană a intrat în fierbere, pentru încadrarea în termenul legal stabilit pe 4 octombrie.

Păsuire cu înnoire

Până la sfârșitul săptămânii trecute, la Primărie au fost depuse 612 documentații de prelungire a autorizațiilor din cele 880 încă valabile. „Primim zeci de documentații pe zi. Nu cred că vom fi în situația ca unele autorizații să se vacanteze”, spune Rodica Ionescu, consilier în cadrul Primăriei.

Cu toate acestea, la fel ca în 2014, săptămâna trecută taximetriștii au cerut municipalității prelungirea termenului până pe 21 octombrie. „Am cerut asta la solicitarea a 40 de colegi care nu se pot încadra în termenul fixat. Prelungirea ar fi legală de vreme ce actualele autorizații sunt valabile până la 31 noiembrie”, spune directorul Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto).

Taximetriștii și-au comandat mașini prin programul Rabla şi, fiindcă a întârziat livrarea lor, s-au trezit prinși în procedura lentă de înmatriculare și agreare taxi a autovehiculelor cumpărate. Aşadar, cererea le-a fost acceptată. „Primăria, prin Direcția Tehnică, anunță prelungirea termenului de preluare a dosarelor până la data de 21 octombrie”, a anunțat vineri municipalitatea, care are tot interesul ca parcul de taximetre să întinerească.

Conform evidențelor Primăriei, până la sfârșitul săptămânii trecute circa 60% dintre autorizațiile reînnoite au fost eliberate pentru mașini mai tinere de 5 ani sau chiar noi. Cum majoritatea celor încă neautorizați și-au comandat autovehicule din fabrică, procentul va crește. „Începând de anul trecut am împrospătat tot parcul cu autovehicule din 2018 și 2019. Ultimele 4 mașini au venit săptămâna trecută”, spune Sergiu Letea, managerul de transport al firmei Matmar, care deține 41 de autorizații taxi, cele mai multe din Oradea.

„Nu vom scumpi!”

În ciuda îmbunătățirii condițiilor de transport, taximetriștii spun că nu intenționează, cel puțin deocamdată, să ceară Consiliului Local creșterea tarifelor de transport, oricum printre cele mai scumpe din țară. Prețurile au fost majorate în primăvara anului trecut la 2,68 lei pe kilometru pe timp de zi, 2,88 lei pe timp de noapte și 3,28 lei în afara localității.

„În Oradea tarifele sunt modificate cam la 5 ani, pe fondul majorării cheltuielilor cu combustibilul, salariilor și altele. Chiar dacă vom avea cel mai bun parc auto din țară, cu 80% din mașini noi, nu vom crește tarifele”, promite Camelia Dulcă (foto), administrator al firmei Fulger Taxi, lider local pe piața taximetriei. De altfel, ar fi cel mai prost moment posibil pentru scumpiri...

Prea mici pentru Uber

În prezent, taximetriștii se pregătesc să facă față concurenței firmelor de ride-sharing, precum Uber, care oferă călătorilor posibilitatea să își comande curse din telefonul mobil, iar proprietarilor de mașini să câștige bani din curse împărțind profitul cu platforma care le dă comenzile. Prezentă în București, Brașov, Cluj, Iași și Timișoara, Uber evită să vină în Oradea. „Distanțele sunt prea mici pentru ca șoferului să-i merite să ia cursa. Acesta nu poate opri în stație să ia clienți, ci doar să primească comenzi când este în mișcare, ceea ce n-are cum fi rentabil”, spune un taximetrist.

În aceeași situație sunt și aplicațiile de tip Clever, care îi arată călătorului pe telefonul mobil cea mai apropiată mașină de taxi liberă. „Din cei peste 880 de taximetriști orădeni nu cred că sunt mai mulți de 150 care au instalat Clever-ul ca să își asigure comenzi”, spune Camelia Dulcă. De altfel, din noiembrie, când intră în vigoare legea ce reglementează platformele de tip Clever, taximetriștii vor trebui să aleagă unul din cele două dispecerate. „Eu cred că vor rămâne majoritatea la firmele lor”, spune administratorul Fulger.

Cel puțin pentru viitorul apropiat, prima șansă este a taximetriei. Așa cronofagă, puțin rentabilă, imprevizibilă și scumpă cum este...


PE CÂND ELECTRIC?
Eco-taxiurile stau pe tușă

Spre deosebire de alte orașe, cum este Clujul, unde autorizațiile taxi rămase libere se vor redistribui doar taximetriștilor care dețin mașini electrice, municipalitatea orădeană încă nu a luat în calcul această variantă. „În Oradea sistemul nu e atât de evoluat. Degeaba își cumpără taximetristul o mașină electrică dacă nu are unde să o încarce”, spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Municipalitatea are în derulare un proiect privind înființarea a 27 stații de încărcare a mașinilor electrice în zonele aglomerate. În prezent există doar două, la hypermarket-ul Penny pe strada Sovata și Kaufland în Șoseaua Borșului. „Dacă vor fi totuși solicitări de autorizare pentru taximetrie a unor mașini electrice, le vom analiza și vom găsi o soluție”, promite Birta.

Primarul de Cluj, Emil Boc, a anunțat că va cere modificarea Legii Taximetriei așa încât administrațiile locale să poată autoriza taximetre electrice și dincolo de pragul maxim admis de 4 taxiuri la mia de locuitori. Măcar cu 100...


DREPTUL LA REPLICĂ
40% din taximetriştii bihoreni, înregistraţi în platforma Clever

Într-un drept la replică trimis BIHOREANULUI, reprezentanta companiei Clever, Anca Gherle, a ţinut să respingă declaraţiile Cameliei Dulcă, aducând precizări privind platforma pe care o promovează.

„Clever are o prezență bună în Oradea și și-a luat angajamentul să investească în continuare pentru a putea oferi pasagerilor orădeni acces simplu și rapid la soluții de mobilitate urbană. În prezent, aproximativ 40% dintre șoferii de taxi din județ sunt înregistrați și în platforma Clever, iar numărul de comenzi preluate de șoferi prin intermediul aplicației a crescut în ultimul an cu 250%. În plus, prin intermediul aplicației Clever, pasagerii au siguranța că pot găsi o mașină în cel mai scurt timp și confortul de a plăti călătoria prin card bancar”, spune Gherle. 

Ea mai arată că şoferii de taxi care lucrează cu aplicația Clever nu vor fi afectați de intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență care reglementează serviciile de ridesharing, aceasta adresându-se exclusiv transportului alternativ. „Astfel, șoferii de taxi vor putea să lucreze în continuare cu aplicația Clever și după intrarea în vigoare a noii Ordonanțe de urgență. Serviciul de taximetrie este distinct față de serviciul de transport alternativ, cele două urmând să opereze în paralel și conform reglementărilor în vigoare pentru fiecare serviciu în parte”, spune reprezentanta Clever.