Măsuri drastice, luate în țara vecină. Guvernul Viktor Orban a plafonat prețurile la produsele de igienă, inclusiv hârtie igienică, scutece și tampoane, printr-o decizie însușită de Executiv recent. Comercianții au început deja să impună restricții la raft și au anunțat introducerea de rații la vânzare.
Aproximativ 1.000 de produse din categoriile de igienă și curățenie vor avea prețuri reduse în Ungaria, după ce guvernul condus de Viktor Orban a decis plafonarea adaosului comercial la maximum 15%, pentru perioada 19 mai – 31 august 2025.
În această perioadă, magazinele nu vor putea aplica un adaos comercial mai mare de 15% pentru produse precum detergentul, hârtia igienică, pasta de dinți, gelul de duș, deodorantele, șervețelele igienice, săpunul, șamponul, loțiunile, aparatele de ras și scutecele de unică folosință.
Această măsură vine după o altă decizie, luată pe 17 martie 2025 şi valabilă până pe 31 mai 2025, cu posibilitatea de prelungire, care a limitat marja comercială la maximum 10% pentru 30 de categorii de alimente esențiale.
Printre produsele alimentare afectate de decizia din martie se numără lactatele (lapte, brânză, smântână), făina, zahărul și ouăle. Aceste plafonări au dus la scăderi semnificative de prețuri, de până la 30-40%, conform Ripost.hu. Astfel, iaurtul natural și smântâna au devenit cu peste 25% mai ieftine, iaurtul fără lactoză s-a ieftinit cu aproximativ 60%, iar brânza de vaci a ajuns sub 1.000 de forinți pe kilogram, față de aproape 3.000 anterior. Alte produse, precum cartofii, parizerul și cașcavalul, au înregistrat și ele scăderi importante ale prețurilor.
Rații pentru produse, amenzi pentru rafturi goale
Guvernul a stabilit, totodată, că magazinele trebuie să mențină în permanență stocuri suficiente din produsele vizate de plafonări, sub sancțiunea unor amenzi între 500.000 și 2 milioane HUF în caz de lipsă, și amenzi de până la 5 milioane HUF dacă prețurile depășesc plafoanele impuse.
Reacția comercianților la noua decizie, care va intra în vigoare din 19 mai, a fost imediată, scrie Stirileprotv.ro. Unul dintre cele mai importante lanțuri de farmacii din Ungaria, Rossmann, a anunțat deja că introduce rații la vânzarea produselor cu adaos comercial plafonat. Altfel spus, începând de luni, se impun rații la vânzarea de hârtie igienică în Ungaria.
”Rossmann introduce o restricție cantitativă pentru produsele supuse înghețării adaosului comercial, ceea ce înseamnă că clienții pot cumpăra doar maximum 5 articole din fiecare produs, iar cupoanele nu vor fi valabile pentru aceste produse", a anunţat lanţul de farmacii.
Măsuri simulare au fost luate și de alte magazine după decizia din martie. De atunci, Spar a introdus o limită de maxim 3 kg de produse „la vrac” şi 10 bucăţi din celelalte articole vizate, iar Lidl interzice vânzarea produselor plafonate firmelor. Potrivit Asociației Naționale a Comerțului din țara vecină, extinderea plafonării va duce la restricții cantitative a achizițiilor și în alte magazine, scrie ProTV.
Preluări ostile și jocuri politice
G4media.ro citează analiști independenți preluaţi de HVG.hu, care avertizează că scopul real al acestor plafonări ar fi determinarea marilor lanțuri comerciale străine să părăsească Ungaria, devenită o piață tot mai neprietenoasă. Astfel, afacerile ar putea fi preluate de membri ai nomenclaturii fidele lui Viktor Orban, grupată în așa-numitul Sistem de Cooperare Națională (NER) – o rețea de oligarhi controlați de Orban și partidul său, Fidesz.
Potrivit presei internaționale, SPAR Austria şi guvernul de la Viena au sesizat deja Comisia Europeană, acuzând guvernul ungar că impune taxe speciale și controale economice abuzive, care fac operațiunile comerciale „economic imposibile”. În realitate, ar fi vorba despre o presiune strategică, menită să oblige companiile să cedeze participații unor entități „prietenoase”, apropiate puterii de la Budapesta. Guvernul ungar a respins vehement acuzațiile și se apără spunând că lanțurile străine „profitau excesiv”, ba chiar trece la contraatac, dând în judecată SPAR pentru defăimare, conform Reuters.
Inflaţia rămâne
Cert este că, în ciuda măsurilor guvernamentale luate de autoritățile de la Budapesta, inflația continuă să rămână ridicată în Ungaria, situându-se la 4,2% în aprilie, față de 4,7% în luna martie, conform Oficiului Central de Statistică al Ungariei (KSH). Recent, Banca Națională a Ungariei (MNB) a decis menținerea dobânzii-cheie la 6,5%, cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană, avertizând asupra riscurilor persistente legate de inflație, cauzate inclusiv de contextul comercial global și deprecierea monedei naționale, forintul.
În ultimele luni, în Ungaria, costurile energiei au crescut cu 3,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, serviciile au înregistrat majorări de prețuri de aproximativ 7%, iar produsele din tutun s-au scumpit lunar, în medie, cu 2,4%. Gazul furnizat populației s-a majorat cu 8,3%, iar prețurile alimentelor au înregistrat o creștere medie de 5,4% față de anul anterior.