Un raport al Comisiei de politică externă a Senatului SUA critică România pentru că permite universităților militare să aibă legături cu instituții de învățământ din China și pentru existența pe teritoriul țării a unor posturi de poliție chineze.
Documentul, întocmit de senatorul republican de Idaho James E. Risch în iulie 2024 și citat de Europa Liberă România, arată că academiile militare ale unor națiuni NATO mențin parteneriate cu instituțiile de învățământ chineze. Printre exemple este și Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din România, care are un acord oficial de cooperare cu Universitatea de Inginerie a Armatei chineze din Nanjing.
Raportul citează ca sursă un site care urmărește parteneriatele academice și conform căruia 39 de universități românești sunt conectate la cele chineze. Printre acestea se numără și Universitatea din Oradea, care figurează ca parteneră a Universității Sichuan, din Chengdu, China.
Conexiunile între universitățile românești și cele chineze sunt evidențiate pe un site de profil
Potrivit rectorului Constantin Bungău, parteneriatul UO cu China vizează doar mobilitățile între studenți și profesori. „Ultima mobilitate din partea Universității din Oradea a fost în 2019, iar în total au participat la aceste mobilități 5 cadre didactice și un student. La noi în campus a venit din partea lor o studentă”, a declarat Bungău pentru BIHOREANUL.
Rectorul a precizat că, în ultimii cinci ani, nu s-au mai făcut schimburi de experiență între Universitatea orădeană și cea din Chengdu. „În prezent, nu mai prioritizăm mobilități cu China”, a adăugat profesorul.
Contractul de parteneriat între UO și Universitatea Sichuan este valabil până în anul 2027.
Pe de altă parte, despre problema de fond criticată în raport, și anume conexiunile între instituțiile militare din România și cele din China, Ministerul Apărării Naționale a transmis că „niciuna dintre instituțiile militare de învățământ superior ale MApN nu a semnat, până în prezent, niciun acord de parteneriat cu nicio universitate de pe teritoriul RPC” și că „relațiile de colaborare dintre instituțiile militare de învățământ din România și R. P. Chineză s-au bazat doar pe schimbul de bune practici în domeniul managementului educațional, fără materializarea componentei politico-militare”.