Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a afirmat că „următoarele două săptămâni sunt foarte importante” pentru proiectele prin care administrația județeană vrea realizarea unei rețele de șosele de centură în Zona Metropolitană Oradea, dar și în jurul orașului Aleșd și municipiului Beiuș.

Centura Aleșd, cu contestație

Cel mai avansat proiect de infrastructură rutieră din județ este cel pentru realizarea șoselei de centură a orașului Aleșd, a spus Bolojan într-o conferință de presă pe care a susținut-o miercuri și în care a prezentat stadiul fiecăruia dintre proiecte.

„Licitația pentru centura Aleșd a fost adjudecată, dar avem o contestație la CNSC (n.r. – Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor) cu termen de soluționare săptămâna viitoare”, a spus Bolojan, referindu-se la faptul că în prima decadă a lunii trecute asocierea Drum Asfalt – Trameco a câștigat proiectarea și execuția celor 5,9 km de centură, pentru suma de 74,8 milioane lei plus TVA, dar compania bucureșteană Erbașu a făcut contestație.

Totuși, a adăugat președintele CJ Bihor, „având în vedere că achiziția a fost monitorizată de ANAP (n.r. – Autoritatea Națională de Achiziții Publice) și având în vedere și desfășurarea fără probleme a procedurii, fără firme descalificate, dacă această contestație va fi respinsă vom semna imediat contractul, chiar dacă firma care a depus contestația merge mai departe, în instanță, iar în iunie ar putea să înceapă lucrările”.

Pentru Beiuș, două HG-uri

În schimb, a arătat Bolojan, pentru ca proiectul șoselei de centură Beiuș să nu fie întârziat, va trebui ca Guvernul să emită rapid două HG-uri. „Ieri, comisia de atribuire a stabilit câștigătorul licitației pentru proiectare și execuție, și această procedură a fost monitorizată de ANAP, care trebuie să valideze rezultatul în trei zile și apoi se va anunța câștigătorul. În afară de partea de încredințare, însă, mai avem nevoie de două HG-uri, care sunt în pregătire. Mâine (n.r. – joi, 28 aprilie) Comisia interministerială va aproba indicatorii tehnico-economici, iar azi va pleca de la Ministerul Transporturilor proiectul de Hotărâre pentru exproprierea suplimentară a terenurilor din Finiș și Tărcaia”, a spus șeful CJ Bihor referindu-se la faptul că pe teritoriul acestor localități sunt necesare exproprieri suplimentare față de cele efectuate de CNADNR în urmă cu un deceniu, deoarece între timp Primăria Finiș a construit pe traseu o stație de epurare a apei.

„Hotărârea (n.r. – pentru expropriere) va fi adoptată în cursul lunii viitoare, avem proiectul tehnic făcut, iar lucrările vor începe imediat, cred că în luna iunie. Timpul va fi un inamic, deoarece proiectul trebuie finalizat până la sfârșitul anului viitor”, a explicat Bolojan miza contratimp, în condițiile în care investiția este finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare, care se încheie în decembrie 2023.

Amintim că centura Beiuș va avea o lungime de 7,33 km, iar în ianuarie își depuseseră ofertele cinci firme și asocieri de firme din România, Italia, Spania, Turcia și Slovacia, valoarea estimată a investiției fiind de până la 330 milioane lei.

Sânmartin, licitație „în fază avansată”

În ce privește centura Sânmartin, care – la fel ca șoselele ocolitoare ale Aleșdului și Beiușului – este un proiect desfășurat de CJ Bihor în colaborare cu CNAIR și finanțat tot prin POIM, Bolojan a informat că licitația este aproape de adjudecare, astfel că „săptămâna viitoare vom avea un câștigător desemnat”.

Președintele CJ Bihor a spus că obiectivul său este ca „la începutul lunii iunie să existe constructor” pentru toate cele trei centuri, „cu rezerva că și pentru Sânmartin poate fi înregistrată o contestație”.

Și pentru aceasta, a adăugat Bolojan, este necesară emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru expropriere, afirmând că proiectul de HG „pleacă astăzi de la Ministerul Transporturilor”, iar procedura efectivă de expropriere se va desfășura în paralel cu proiectarea tehnică, pentru a câștiga timp.

Licitația pentru centura Sânmartin a fost lansată în decembrie 2021, șoseaua urmând să aibă 5,7 km și să coste circa 170 milioane lei. „Problema este creșterea prețurilor materialelor de construcții, sper să fie rezolvată și aceasta printr-o Ordonanță de Guvern la începutul lunii mai, așa încât să putem face indexări ale prețurilor, pentru că altfel constructorii nu se vor apuca de lucru”, a spus președintele CJ Bihor.

Finalizate în 2024

Pe de altă parte, Bolojan a prezentat pe scurt și stadiul proiectelor pentru construirea viitoarelor drumuri județene care vor lega de Oradea comunele Oșorhei, Nojorid și Sântandrei și care vor funcționa, totodată, și ca șosele de centură pentru aceste comune, arătând că „azi expiră termenul limită pentru depunerea ofertelor”.

De asemenea, el a informat că în urmă cu două săptămâni CJ Bihor a virat Primăriei Biharia suma de 450.000 euro pentru a achita terenurile expropriate pentru proiectul drumului de legătură Biharia – Paleu, iar în ședința de joia aceasta aleșii bihorenilor vor aproba și culoarul de expropriere pentru terenurile din Paleu.

„În cursul lunii viitoare vom demara exproprierile și pentru terenurile din Paleu, iar până la jumătatea lunii vrem să demarăm licitația pentru execuție. Pentru că proiectul tehnic este făcut, sperăm ca lucrările să înceapă în toamna acestui an sau cel mai târziu în primăvara anului viitor”, a spus Bolojan.

Pe teritoriul comunei Biharia, acest drum de legătură va avea o lungime de 5,6 km, iar pe cel al comunei Paleu de 3,15 km, valoarea totală a investiției fiind estimată la peste 114 milioane lei.

Bolojan a afirmat că în aceste proiecte, fiind finanțate prin Programul Operațional Regional, nu există aceeași presiune a timpului precum la centurile Aleșd, Beiuș și Sânmartin, finanțate prin POIM, și speră ca „în 2024 să fie date în folosință”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!