APTOR-ul ne-a dat o veste pe care o aşteptam din 1113, anul primei atestări documentare a urbei. Anul acesta, Primăria investeşte 435.000 de euro într-un festival de muzică, ceva melanj de indie pop, jazz şi electronică.

La aflarea veştii au început comentariile: mai bine de banii ăia s-ar asfalta o stradă, de preferinţă strada mea. Decât o asfaltare, mai bine s-ar renova o şcoală generală. Lăsaţi şcoala aşa cum e, nu vedeţi că nu avem locuri de parcare la Spitalul Judeţean? Iar parcări, iar betoane, ar riposta ecologiştii? Întotdeauna se vor găsi cel puţin zece locuri mai bune unde să băgăm un milion de euro (cât e bugetul total al evenimentului).

Dacă până acum, cu mici excepţii, am urmărit pas cu pas traiectoria evenimentelor făcute iniţial în Cluj, acum e momentul să facem, dacă nu altceva, măcar altcumva. Este de domeniul evidenţei că nu vom putea ajunge la un festival de întinderea şi amploarea Untold-ului. Ne lipsesc 100 de mii de studenţi, firme puternice şi o populaţie lipsită de complexe provinciale. Ar fi o mare risipă financiară cu rezultate  îndoielnice.

Până acum APTOR-ul, prin evenimentele organizate, s-a străduit să împace categorii cât mai mari de orădeni. De la iubitori de rock la cei de muzică clasică, de la cei care se bat pe picioare pe muzică populară la inşi care înfulecă orice la Street Food, de la fanatici ai vremilor medievale la concetăţenii care resimt acut lipsa unor vedete aduse de la Budapesta.

Noul festival pare mult mai liniştit, cu cinci mii de participanţi, cu spectacole care se încheie la miezul nopţii, adică ceva potrivit pentru temperamentul orădenilor. E clar că nu ne vom umple de bani cu acest festival, poate nici nu va avea o viaţă prea lungă, dar e sigur că oraşul nici nu va mirosi ca o uriaşă hazna, cum se mai întâmplă pe la Cluj sau Munchen.

Organizatorii spun că se aşteaptă la o participare masivă din partea segmentului de vârstă 20-40 de ani. Le dau o veste proastă! Am să particip la festival chiar dacă prin asta am să le "stric", şi am folosit un termen blând, media de vârstă. Şi n-ar fi exclus ca, în timp, participanţii să aibă alt profil decât cel imaginat acum, iar, în loc de reclame la bere şi tării, sponsorii principali să fie sanatoriul de la Balvanyos şi apele minerale Malnaş şi Hebe.