Primarul Ilie Bolojan va construi drumul rapid de-a lungul străzii Ecaterina Teodoroiu în ciuda opoziţiei locuitorilor din zonă.

Angajaţii municipalităţii lucrează la un proiect de hotărâre privind atragerea de fonduri europene pentru amenajarea unei "scurtături" care să lege cartierele Velenţa şi Nufărul de zona Oncea şi Rogerius de-a lungul liniei ferate.

Două noi pasaje

"Realizarea acestui proiect va duce la decongestionarea traficului pe bulevardele Republicii şi Magheru, uşurând accesul în oraş al locuitorilor de pe dealuri", a declarat Ilie Bolojan, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Noua cale de acces va traversa Crişul Repede pe viitorul pod Macio şi va înainta spre cartierul Oncea pe un terasament amenajat în buza dealului, deasupra liniei ferate, supratraversând străzile intersectate prin pasaje superioare similare podurilor ferate.

Primul pasaj, care va trece deasupra străzii Piatra Craiului, va avea o lungime de 30 de metri, iar cel de-al doilea, care va trece peste străzile Gheorghe Doja şi Louis Pasteur, va fi lung de 162 de metri. Noua arteră de circulaţie cu o lungime de circa 3,5 kilometri va costa circa 10 milioane euro plus TVA dar va scurta enorm traversarea oraşului.

Oradea, traverată în 5 minute!

Primarul Ilie Bolojan a precizat că noul drum este numit "rapid" doar pentru că oferă o scurtătură între cartiere şi nu pentru că va fi destinat vitezomanilor. "Viteza maximă cu care se va putea circula va fi de 50 kilometri la oră. În ciuda acestui fapt, din cartierele Nufărul şi Velenţa se va putea ajunge în Rogerius şi Oncea în circa 5 minute. În plus, locuitorii de pe dealurile oraşului vor putea evita zona Magheru dacă doresc să ajungă în Rogerius sau să iasă din oraş spre Băile Felix", a arătat primarul.

Angajaţii municipalităţii au împărţit drumul rapid în patru sectoare, în funcţie de soluţia tehnică aleasă. Primul sector cuprins între străzile Făcliei şi Ecaterina Teodoroiu va avea 1.475 metri şi va intersecta străzile Piatra Craiului, Gheorghe Doja şi Louis Pasteur pe pasaje superioare, fără să încurce circulaţia. Cel de-al doilea sector va avea o lungime de 1.175 metri şi va fi construit pe terenul CFR-ului din strada Ecaterina Teodoroiu care va fi lărgită. Aici va fi amenajat un trotuar cu balustradă, iar pe partea dinspre case, vor fi delimitate locuri de parcare pentru locuitorii zonei.

Cel de-al treilea sector, cu o lungime de 650 metri, va uni străzile Ecaterina Teodoroiu şi Izvorului pe o cale de acces nou creată prin remiza de vagoare, delimitând depoul de linia ferată. Ultima porţiune, lungă de 225 metri, va înainta spre pasajul Theodor Neş prin strada Izvorului traversând Pârâul Sălbatic şi va face legătura cu cartierele Rogerius şi Oncea printr-o giraţie.

Pentru a asigura accesul orădenilor de pe dealuri noul drum, toate străzile de legătură vor fi astfaltate, iar pârâul Paris va fi întubat şi transformat în cale de acces.

10 imobile vor fi demolate

Conform estimărilor municipalităţii, construirea noii artere va afecta 10 imobile, inclusiv locuinţe. "Vom încerca o înţelegere amiabilă, fiind deschişi inclusiv la un schimb de terenuri, dar dacă nu vom găsi înţelegere vom apela la procedura de expropriere. Le vom vira banii în cont, iar dacă nu vor fi mulţumiţi de sumă vor putea să ne dea în judecată", a spus Bolojan.

Primarul a mai declarat că va organiza consultări publice cu orădenii afectaţi de traseul noului drum rapid pentru a le prezenta proiectul şi avantajele pe care le implică pentru comunitate. "Am analizat toate variantele şi nu există niciun alt traseu care să decongestioneze circulaţia în zonă", a afirmat edilul.

Până în prezent municipalitatea a elaborat studiul de fezabilitate al proiectului, urmând ca indicatorii tehnico-economici ai acestuia să fie supuşi aprobării Consiliului Local în şedinţa care va avea loc vineri, 27 ianuarie. Odată aprobat de aleşii orădenilor, proiectul va fi depus spre finanţare la Autoritatea de Management pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Ungaria.