Organizată cu banii necheltuiţi la referendumul din 10 mai în care locuitorii din Sînmartin au hotărât alipirea la Oradea, a doua mobilizare la vot, orientată exclusiv spre locuitorii oraşului, aduce mai mult a evanghelizare decât a campanie electorală.

Promovarea scrutinului se face din uşă în uşă, iar munca de lămurire se duce din om la om. Echipa de campanie încearcă să mobilizeze pe internet inclusiv orădenii plecaţi în străinătate. Chiar dacă aceştia nu pot vota, îşi pot trimite la urne părinţii, prietenii şi vecinii. "Avem nevoie de toţi orădenii pentru ca acest referendum să treacă", spune primarul Ilie Bolojan.

Cu punga strânsă

Programat pe 14 iunie, al doilea "tur" al referendumului pentru unificarea localităţilor Oradea şi Sânmartin va costa doar 122.800 lei, de şase ori mai ieftin decât primul. Primarul Ilie Bolojan a tăiat toate cheltuielile cu afişajul stradal, machetele publicitare, spoturile tv şi radio. În plus, bugetul local nu va plăti niciun leu reprezentanţilor partidelor în birourile electorale ale secţiilor de votare. "Turul II se va ţine cu cheltuieli minime", promite edilul.

În locul unei campanii în stil "american", cu concerte, concursuri şi tombole, Bolojan pregăteşte una spartană, bazată pe contactul direct cu alegătorul. Este cea mai ieftină variantă fiindcă se face practic fără costuri, cea mai riscantă deoarece aduce vorbitorul la cheremul votanţilor şi cea mai solicitantă întrucât presupune întâlniri non stop. În schimb, Bolojan are convingerea că este şi cea mai eficientă...

Campania 1 + 1

În campanie, primarul se va întâlni cu alegătorii în cartiere, în parcuri şi în fabrici. "Dacă nu cunosc mizele referendumului, orădenii nu vor merge la vot", spune edilul. Spre deosebire de data trecută, când s-a întâlnit cu alegătorii însoţit doar de câţiva apropiaţi, de data aceasta Bolojan mizează pe sprijinul tuturor orădenilor ce susţin fuziunea. "Dacă fiecare din cei 36.000 de orădeni care au votat "Da" va convinge încă unul să meargă la urne, referendumul va trece fără probleme", crede edilul.

Listele electorale din Oradea cuprind circa 190.000 de alegători, numărul exact urmând să fie stabilit în ultima săptămână, la actualizarea lor. Pentru ca referendumul să fie valid vor trebui să voteze cam 57.000 de orădeni, reprezentând 30% din totalul alegătorilor, şi să voteze "Da" cel puţin 47.500, reprezentând un sfert din cei aflaţi pe liste. Greu, dar nu imposibil!

Orădeni din lumea largă...

Spre deosebire de prima campanie, Bolojan va juca de data aceasta în echipă. Edilul s-a întâlnit la Primărie cu circa 50 de susţinători ai fuziunii care s-au declarat dispuşi să promoveze referendumul pe Facebook.

De curând, şi orădeni împrăştiaţi prin toată lumea au început să-şi îndemne la vot rudele şi prietenii de acasă. "Mă doare când străinii îşi pun în valoare şi un deal, iar noi avem atâtea frumuseţi şi nu le valorificăm. Haideţi să facem un bine Felixului şi să îl ridicăm acolo unde merită, să ne caute iarăşi suedezii, finlandezii şi evreii, ca în vremurile bune. Mergeţi la vot, oameni buni, numai aşa puteţi schimba ceva!", scrie, de pildă, din Suedia Loredana Potoroaca (foto) pe pagina de Facebook dedicată referendumului. Iar mesaje similare încep să curgă din toate colţurile lumii.

Unioniştii

În plus, edilul mizează pe capitalul de simpatie al unor orădeni de succes. Pe lista susţinătorilor unificării, prin pliante şi filmuleţe pe internet, se numără fostul antrenor de fotbal Emerich Jenei, oamenii de afaceri Alexandru Mudura jr. (Lotus Center) şi Ioan Şereş (Plastor), somităţi medicale precum urologul Gheorghe Bumbu şi chirurgul Adrian Duşe, dascăli precum Dorel Tifor ori Constantin Bungău, rectorul Universităţii orădene.

Motivele implicării acestora sunt simple. "Problema dezvoltării oraşului îi vizează pe toţi cetăţenii, indiferent de etnie, orientare politică sau religioasă. De aceea cred că toţi cetăţenii Oradiei ar trebui să îşi exprime opinia mergând la vot", spune chirurgul Adrian Duşe (foto) în mesajele date publicităţii. Iar lista susţinătorilor creşte zilnic, adăugând moderatoare tv ca Mihaela Tatu şi Ilinca Vandici, cântăreţi de muzică populară precum Cornel Borza şi mulţi alţii...

Politica bunăstării

Dacă în prima campanie Bolojan a refuzat să politizeze referendumul, iar acesta a eşuat datorită liderilor PSD şi UDMR, care şi-au oprit electoratul să voteze, acum edilul s-a răzgândit. Împărţiţi pe secţii de votare, activiştii liberali au fost trimişi să mobilizeze orădenii. "Cine nu are spirit civic să se implice într-o campanie pentru binele oraşului, parlamentar sau consilier local, nu mai are ce căuta pe listele partidului la alegerile de anul viitor", zice un liberal.

În plus, edilul orădean a încercat să implice în campanie întreaga clasă politică. "Dacă referendumul va cădea pentru că a fost sabotat, liderii partidelor politice trebuie să fie conştienţi că îşi asumă ruşinea de a nu fi pus umărul la dezvoltarea acestui oraş şi a acestui judeţ", spune primarul Bolojan, cu trimitere directă la PSD şi UDMR. Deocamdată degeaba, pentru că şefii acestora tot nu se "simt"...

"Votezi pentru viitorul tău!"

Ilie Bolojan mizează totuşi nu pe politicieni, ci pe cetăţenii oraşului. Edilul are câte un mesaj către toate categoriile sociale care nu au votat pe 10 mai: maghiari, pensionari şi nemulţumiţi. Astfel, pe maghiari i-a asigurat că unificarea se face nu împotriva lor, ci în folosul tuturor. "O stradă neasfaltată afectează în mod egal românii şi maghiarii. Prosperitatea se distribuie în mod egal tuturor membrilor comunităţii, indiferent de etnie sau confesiune", a declarat edilul săptămâna trecută, într-un mesaj public.

Primarul vrea, de asemenea, să mobilizeze pensionarii care nu văd mizele unificării pentru că, blazaţi, nu îşi mai fac planuri de viitor. "Orădenii în vârstă trebuie să înţeleagă că dacă le-au plecat copiii în alte oraşe au făcut-o pentru că nu se puteau realiza în Oradea. Dacă oraşul se va dezvolta, vor apărea mai multe oportunităţi, nu vor mai fi nevoiţi să plece şi îi vor avea aproape la nevoie", spune Bolojan.

În ce priveşte categoria orădenilor nemulţumiţi de actuala administraţie pentru că au fost amendaţi, expropriaţi sau din cauza şantierelor din oraş, Bolojan le propune amânarea "reglării conturilor". "La referendumul din 14 iunie votezi pentru viitorul tău şi al familiei tale. Înţeleg că poţi fi supărat pe vecin, dar nu într-atât încât să îţi dai foc la casă numai ca să ardă şi a lui", zice primarul, îndemnând nemulţumiţii să sancţioneze prestaţia administraţiei la alegerile locale din 2016.

Nu acum, pentru că acum e în joc viitorul Oradiei, al fiecărui orădean, indiferent de simpatii şi antipatii...


AVANTAJELE UNIFICĂRII
Oradea Mare şi tare

Miza fuziunii Oradiei cu Sînmartinul o constituie dezvoltarea economică, aşa încât, ca orice idee teoretică, e mai puţin atractivă pentru alegători decât, de pildă, confruntarea între politicieni la alegerile locale, parlamentare ori prezidenţiale.

În plan concret, însă, prin valorificarea potenţialului balneo-climateric al staţiunilor Băile Felix şi Băile 1 Mai, Oradea ar deveni oraş turistic cu toate avantajele ce decurg de aici, de la apariţia a noi locuri de muncă la creşterea consumului, a încasărilor la bugetul local şi, implicit apoi, a cheltuielilor pentru îmbunătăţirea condiţiilor din oraş.

"În 5 ani am putea ajunge de la circa 270.000 la 1 milion de turişti pe an, oameni care să doarmă, să mănânce şi să-şi facă cumpărăturile în Oradea", arată primarul Ilie Bolojan. În plus, municipalitatea se va putea implica în dezvoltarea celor două staţiuni, prin realizarea de noi facilităţi turistice sau de divertisment, conservarea zonei verzi, protejarea resursei geotermale şi interzicerea exploatării gazelor de şist.

În paralel, prin creşterea populaţiei şi suprafeţei, Oradea va deveni mai atractivă pentru investitori, vor apărea mai multe şanse de angajare, ceea ce va obliga firmele să majoreze salariile pentru a-şi păstra personalul. Apariţia noilor posibilităţi de realizare profesională va opri exodul tinerilor şi, treptat, oraşul îşi va consolida poziţia de centru regional. Un oraş din care să nu se plece, ci în care se vine...