Veniturile din parcări în Oradea s-au majorat anul trecut cu 20%. Concret, la bugetul local au intrat, din aceste taxe, 16,5 milioane lei, faţă de 13,7 milioane lei în 2017 şi doar 9,9 milioane lei în urmă cu doi ani.

Şoferi mai disciplinaţi...

"Majorarea veniturilor din parcări se datorează în primul rând creşterii gradului de conformare al cetăţenilor. Spre exemplu, veniturile din plata taxei de parcare cu telefonul cu crescut cu 60%", a declarat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă privind raportul de activitate pe anul 2018, directorul Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).

Astfel, încasările din plata parcării cu telefonul mobil au crescut de la 2,6 milioane lei în 2016, la 4,5 milioane lei în 2017 şi 5,9 milioane lei anul trecut.

Practic în 2018 au crescut încasările prin majoritatea mijloacelor de plată a parcărilor, de la parcometre (1,6 milioane lei) şi abonamente parcare (3,1 milioane lei), până la tichete pentru parcările supraetajate (338.000 lei).

... amenzi mai mari

În paralel, anul trecut s-au majorat de la 1,7 milioane lei la 2,2 milioane lei încasările din amenzi şi de la 609.000 lei la 700.000 lei cele din taxa de ridicare, transport şi depozitare a autovehiculelor parcate neregulamentar.

În ciuda majorării veniturilor din amenzi, directorul Popa spune că şoferii orădeni sunt tot mai disciplinaţi, iar numărul sancţiunilor nu a crescut. "Creşterea veniturilor din amenzi nu se datorează majorării numărului de sancţiuni aplicate ci cuantumului acestora. În anul 2017 s-a modificat valoarea amenzii, care a crescut cu 56%, de la 45 lei la 70 lei. Trendul numărului de amenzi este în scădere", a spus directorul Popa.

Parcarea de acasă

În scădere au fost anul trecut şi încasările din abonamentele pentru parcare la domiciliu, care s-au diminuat de la 1,2 milioane lei la puţin peste 1 milion de lei.

"Plata abonamentului de parcare la domiciliu se face în fiecare an în luna decembrie pentru anul următor. Cum în data de 28 decembrie Consiliul Local a majorat taxa de la 100 lei la 120 lei, iar bugetul local nu putea face în 2018 încasări de taxe la nivelul din 2019, încasările au fost amânate pentru începutul anului 2019", a explicat pentru BIHOREANUL Lucian Popa.

Majorarea taxei se va reflecta în încasările din acest an în condiţiile în care DPI administrează prin asociaţiile de proprietari 16.000 de locuri de parcare, în creştere cu circa 2.000 de locuri de la an la an.

"Nu toate locurile de parcare amenajate de municipalitate sunt atribuite orădenilor. Acolo unde sunt locuri suficiente, asociaţiile de proprietari nu cer atribuirea lor. Există însă şi situaţii unde numărul de locuri de parcare este mult mai mic decât cel al locatarilor şi, din nou, acestea nu se atribuie", a spus directorul.

Bătaie pe locuri

Cel mai bun exemplu este cel al zonei Flamarion din Rogerius, unde la 6 scări de bloc există doar 30 de locuri de parcare. După două proceduri de atribuire a parcărilor care s-au lăsat cu licitarea locurilor de parcare, iar apoi cu certuri între vecini, municipalitatea a renunţat la atribuirea acestora.

De altfel, la asociaţiile de proprietari unde vecinii nu se înţeleg între ei, parcările disputate sunt atribuite prin licitaţie.

"Cel mai scump loc de parcare din Oradea a fost atribuit anul trecut în zona străzii Sulfinei pentru suma de 6.000 lei. Nu ştiu să spun însă dacă s-a şi plătit această sumă. De multe ori oamenii vin la licitaţie, ridică foarte mult ştacheta, nu plătesc şi procedura se reia", a explicat Popa.

Creşterea veniturilor din parcări, la fel ca şi creşterea încasărilor din chirii de spaţii comerciale, terenuri şi altele, au dus anul trecut la majorarea veniturilor cu 19,75% - de la 32,5 milioane lei în 2017 la 39 milioane lei în 2018.