Cum ar fi ca, din senin, să ţi se ceară bani în contul unei datorii de care habar nu aveai? A păţit-o însuşi secretarul general al Federaţiei Române de Judo, orădeanul Alexandru Chirilă.

Anul trecut, revenit din străinătate, bărbatul s-a trezit cu portăreii pe cap, gata să-i ia două maşini de 16.000 euro pentru a "recupera" mai puţin de 5.000 euro pe care, chipurile, firma lui îi datora unei alteia, pe care nici n-o cunoştea. Culmea, totul s-a petrecut în baza unei hotărâri judecătoreşti, după un proces despre care - aţi ghicit! - omul nici măcar nu a ştiut. Iar când a aflat a fost prea târziu...

O greşeală

Absurda poveste a început în vara lui 2010. "Un necunoscut mi-a adus la firmă o factură. M-am uitat pe ea, am văzut că avea o valoare de 14.000 de lei şi că a fost emisă de o firmă din Bucureşti, TCE Logistica, care ne-ar fi vândut, cică, motorină. I-am spus omului că este o greşeală şi că nu o acceptăm la plată, pentru că nu cunoşteam firma şi nu am cumpărat niciodată nimic de la ea. De altfel, noi luăm combustibil numai de la benzinărie", spune Mariana Chirilă, asociată împreună cu soţul ei, la Prosport, firmă profilată pe comerţul cu produse, instalaţii şi echipamente pentru practicarea sportului.

"Soţului meu, care se pregătea de o competiţie internaţională, nu i-am spus nimic despre întâmplarea aia, că nu i-am dat importanţă. Poate dacă o făceam nu mai ajungeam aici", povesteşte femeia.

Judecat în lipsă

După încă un an, în iulie 2011, când s-au întors de la un concurs de judo desfăşurat în îndepărtata Japonie, soţii Chirilă s-au trezit cu o somaţie de la Societatea de Executori Judecătoreşti Beiuşan, să achite 18.392 lei, ca "debit către SC TCE Logistica SA Bucureşti, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de urmărire şi executare". "Am aflat că în timp ce eram plecaţi, firma noastră a fost obligată de Judecătoria Oradea să achite aşa-zisa datorie firmei din Bucureşti. Procesul s-a judecat într-o singură înfăţişare, doar pe procedură, nu pe fond. Judecătorul a constatat că nu am contestat datoria şi a hotărât s-o plătim, fără să se gândească nici că o firmă de curierat nu poate comercializa produse petroliere, nici că nu avea contract cu noi, nici că nu putea dovedi că ne-ar fi livrat motorină!", zice Sandu Chirilă.

Cum obligarea la plată nu poate fi atacată cu recurs sau apel la o instanţă superioară, omul a uzat de singura posibilitate rămasă: aşa-numita acţiune în anulare, pentru anularea deciziei iniţiale. Dar, cum procesul s-a judecat la aceeaşi instanţă, iar dosarul a fost soluţionat de acelaşi magistrat care a dat şi prima sentinţă (şi a cărui recuzare a fost respinsă), demersul a fost zadarnic. Urmarea? Executorul Bogdan Beiuşan a pus sechestru pe trei din cele şase maşini ale Prosport, iar două le-a şi scos la licitaţie: un Opel pe care l-a evaluat "din burtă" la 7.000 euro şi un Suzuki preţăluit tot fără expertiză la 10.000 euro. "Valoarea fiecărei maşini depăşeşte cu mult pretinsa datorie, dar executorii sunt obişnuiţi să-ţi vândă bunurile la preţ de nimic", acuză Chirilă.

Plăteşte pentru alţii

Pus cu spatele la zid, orădeanul nu a mai putut decât să facă o plângere penală pentru înşelăciune împotriva firmei din Bucureşti, pentru că aceasta "a emis cu rea-credinţă o factură, fără să ne livreze niciun produs şi fără să ne presteze niciun serviciu". Nici după un an, însă, acţiunea penală n-a înaintat măcar cu un pas. De vină, spune Chirilă, e indolenţa poliţiştilor, care n-au avansat cu cercetările, astfel că firma sa va fi executată prin vânzarea celor două maşini puse sub sechestru înainte de a se dovedi înşelăciunea.

Între timp, bărbatul a făcut investigaţii pe cont propriu, aflând că firma din Bucureşti vrea să scoată bani de la el doar pentru că nu a fost plătită de o altă firmă de curierat, din Oradea, cu care într-adevăr Prosport avusese un contract pentru expediţii de colete. "Noi am avut un contract cu Ro Curier Logistic Grup Oradea, care avea datorii către TCE Logistica Bucureşti. Şi, deşi nu am avut nicio datorie către orădeni, bucureştenii - pentru simplul motiv că n-au putut scoate banii de la firma din Oradea - s-au gândit să ne execute pe noi", spune Sandu Chirilă, confirmat şi de fostul manager al firmei de curierat din Oradea, Pablo Ţicarat.

Până una-alta, pentru că executorul Beiuşan a organizat deja licitaţia pentru vânzarea celor două maşini sechestrate de la firma sa, administratorul Prosport nu are încotro şi va plăti în locul firmei de curierat din Oradea. Iar de la cea din Bucureşti, care a comis un abuz executându-l pe el, nu-şi va recupera banii decât după finalizarea procesului penal deschis pentru înşelăciune. Care, la cum se mişcă "organele", dar şi după felul în care judecă magistraţii, are toate şansele să se încheie la calendele greceşti...