"Dacă ceva poate merge rău, va merge", spune prima dintre legile lui Murphy. Călători dezorientaţi de mutarea staţiilor, şoferi enervaţi de circulaţia la pas, linii de tramvai suspendate, linii de autobuz suplimentate şi blocate în ambuteiaje - săptămâna trecută a mers prost tot ce putea merge în centrul oraşului.

Ce nu ştiu orădenii este, însă, că aglomeraţia putea fi atenuată. Desigur, dacă conducerea OTL, conştientă de ani de zile că urmează investiţii de amploare ce vor bloca circulaţia tramvaielor pe strada Primăriei, s-ar fi pregătit de lucrări aşa cum se cuvine...

Trafic de coşmar

03_Iosif_Rad_bihoreanul.jpgDeşi toată lumea se aştepta ca odată cu închiderea Pieţei Unirii circulaţia în zona centrală să fie dată peste cap, e greu de crezut că există cineva care să fi intuit corect dimensiunile dezastrului. Simulările făcute de OTL în zilele premergătoare estimau că un autobuz va traversa străzile Traian Moşoiu şi Iuliu Maniu în 5 minute. În realitate, cursa are nevoie de 15 minute, iar la ore de vârf de aproape o jumătate de oră!

"Traficul se aglomerează dimineaţa devreme, şi aşa rămâne până pe la ora 18. Durata unei călătorii pe străzi ca Republicii, Magheru sau Maniu s-a dublat. Taximetriştii se plâng că nu pot lucra, iar clienţii că pentru aceeaşi distanţă costul a crescut cu 40-50%", spune Iosif Rad (foto), vicepreşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor. O bună parte din aceste neplăceri puteau fi evitate, afirmă bărbatul: "Dacă OTL ar fi legat între ele liniile din Bulevardul Decebal şi Calea Aradului, aşa cum se tot vorbeşte de ani de zile, nu mai aglomera circulaţia şi cu autobuze, s-ar fi circulat mai lejer".

Proiect abandonat

Proiect vechi, din vremea fostului primar Petru Filip, conectarea celor două linii ar fi făcut posibilă folosirea tramvaielor inclusiv atunci când circulaţia pe strada Primăriei era închisă. Garniturile din Ioşia Est ar fi putut ajunge până în Decebal sau chiar să lege cartiere precum Rogerius sau Nufărul folosind această rută. Ideea a fost dezbătută la începutul anilor 2000, dar niciodată pusă în aplicare.

03_Valentin_Panescu_bihoreanul.jpgOTL a făcut ultimul demers în 2013, dar şi acela formal. "Ne-am deplasat pe Calea Aradului, unde reprezentanţii OTL mi-au spus ce vor să facă. Au şi prezentat o schiţă, dar nu era conformă, urmând să revină cu un proiect clar. Nu au mai venit. A rămas totul la nivel de discuţie", povesteşte Valentin Pănescu (foto), şeful Biroului Circulaţie din cadrul Poliţiei Rutiere.

Societatea a acceptat să înlocuiască bucla cu un sens giratoriu, dar ideea s-a blocat în faza finanţării lucrărilor. "Investiţia într-un sens giratoriu cu semafoare în jurul actualei giraţii presupunea mutarea liniei, automatizarea macazelor şi montarea de semafoare la intrarea tramvaielor în sens. E prea scumpă pentru a fi suportată de regie", explică directorul. Potrivit studiului de prefezabilitate, lucrarea ar fi costat cel puţin 800.000 euro. "Lucrările de suprafaţă, care ne revin nouă, nu sunt aşa de costisitoare. De fapt, 60% din investiţie ar constitui-o mutarea reţelelor din subteran. Pe acolo trec reţele de apă, termoficare, canalizare, curent electric şi altele", spune directorul OTL, Csuzi Istvan.

Pe bani europeni

03_Csuzi_Istvan_bihoreanul.jpgAmânarea proiectului nu înseamnă abandonarea lui. OTL a inclus investiţia în Planul de mobilitate urbană finalizat anul trecut şi pentru a o finanţa caută bani europeni. "Aşteptăm să apară ghidurile de finanţare şi probabil în toamnă vom depune un proiect mai mare privind extinderea liniei de tramvai din Calea Aradului către Universitate şi spre depoul din strada Atelierelor, proiect ce va cuprinde inclusiv amenajarea giraţiei pentru tramvaie", spune Csuzi Istvan (foto).

De altfel, şi primarul Ilie Bolojan spune că lucrarea e imposibil de suportat de la bugetul local. "Adevărul e că oraşul este foarte strâns cu banii. Abia putem acoperi proiectele angajate, nu prea avem cum iniţia altele noi", spune edilul.

Ce nu spune nimeni este, însă, că în ultimii zece ani ar fi existat destule oportunităţi de finanţare a lucrării, dacă Primăria şi OTL şi-ar fi dat interesul. N-au făcut-o, iar consecinţele le suportă acum orădenii prinşi în trafic.


CÂT ÎNTR-O LUNĂ!
10
reclamaţii înregistrează zilnic OTL din partea călătorilor nemulţumiţi de viteza redusă a tramvaielor şi autobuzelor

Citiţi şi "Cum va arăta Piaţa Unirii după reabilitare (FOTO)"