Aflat în Oradea pentru a vizita șantierul proiectului de electrificare a căii ferate Cluj - Episcopia Bihor, finanțat prin PNRR, dar cu un avans modest al lucrărilor și cu riscul de a pierde banii europeni necheltuiți, ministrul Transporturilor susține că este satisfăcut de stadiul execuției și că nu se va pierde niciun ban.

Potrivit lui Sorin Grindeanu, fondurile vor fi cheltuite integral și pentru că au crescut prețurile, iar lucrările neterminate vor fi finanțate cu bani de la buget sau cu alte fonduri UE.

„Sunt foarte mulțumit”

Întrebat de BIHOREANUL dacă există pericolul pierderii unei părți din cele peste 9 miliarde lei din PNRR alocate pentru proiectul de reabilitare și electrificare a liniei ferate Cluj - Episcopia Bihor, în condițiile în care stadiul lucrărilor este întârziat, iar fondurile PNRR pot fi cheltuite doar până la finele anului 2026, ministrul Transporturilor a afirmat că este „foarte mulțumit” de avansul șantierelor.

„În afară de o zonă, cred că lotul 3 (n.r. Poieni - Aleșd), unde este FCCC (n.r. - constructor spaniol, în asociere cu două firme din Turcia) - acolo cei de la FCCC spun că este o zonă inundabilă, noi spunem că nu este, și acolo așteptăm proiectul - eu sunt foarte mulțumit, se lucrează foarte bine, mai ales pe partea spre Cluj”, a spus Grindeanu, într-o conferință de presă desfășurată marți la sediul PSD Bihor, de unde urma să plece în teren pentru a vizita șantierul.

De precizat că proiectul este împărțit în patru loturi și stadiul lucrărilor este slab: pe lotul 1 Cluj - Aghireș (39,41 km) de 13%, pe lotul 2 Aghireș - Poieni (36,53 km) de 17%, pe lotul 3 Poieni - Aleșd (52,74 km) de numai 2,5%, iar pe lotul 4 Aleșd - frontieră cu Ungaria (46,74 km) de doar 6,22%.

De notat, de asemenea, că termenul pentru finalizarea proiectului este luna august 2026, după care lucrările neexecutate nu mai pot fi decontate din banii europeni.

„Nu există niciun risc”

În ciuda faptului că lucrările, care au început în ianuarie 2023, adică în urmă cu un an și 10 luni, sunt practic la început și până la finalizarea lor a rămas tot un an și 10 luni, ministrul Transporturilor s-a arătat convins că România nu va pierde niciun ban din fondurile PNRR. Dar asta, doar pentru că numărul proiectelor depuse este mare, iar costurile au tot crescut din cauza scumpirii prețurilor materialelor de construcții și manoperei.

„PNRR, la nivel național, are 30 miliarde de euro, granturi (n.r. - nerambursabili) și împrumuturi. Ministerul Transporturilor are cam un sfert din acești bani, 7,5 miliarde. Când s-a făcut PNRR, în iunie 2021, s-au băgat proiecte la Transporturi de 12-13 miliarde de euro, deci sunt proiecte de 13 miliarde de euro, dar bani sunt 7,5 miliarde de euro. Între timp, a mai intervenit ceva, escaladarea prețurilor, așa că acum valoarea proiectelor este cam de 20 miliarde de euro, deci nu există niciun risc să se piardă bani”, a spus Grindeanu, arătând că fondurile sunt insuficiente raportate la numărul de proiecte și la creșterile de prețuri.

La remarca BIHOREANULUI că, în condițiile în care proiectele nu vor fi finalizate, pentru lucrările neexecutate statul trebuie să facă rost de alți bani, ministrul a afirmat că finanțarea „ori va trece pe bugetul de stat, ori pe programele operaționale”.

Grindeanu nu a prezentat nicio garanție, însă, că proiectele de infrastructură cu finanțare prin PNRR și nefinalizate vor fi în mod cert finanțate din alte fonduri europene și nici nu a menționat de unde va avea bugetul de stat resurse să asigure finanțarea în condițiile în care statul se împrumută cu sume imense, greu de rambursat și cu dobânzi tot mai mari și greu de susținut.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!