Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că „probabil a fost înțeles greșit” astă-vară, când a afirmat că a „negociat” cu patronul grupului de firme Selina, Beneamin Rus, reluarea lucrărilor pe tronsonul Chiribiș - Biharia al Autostrăzii Transilvania, condiționându-i acest lucru de renunțarea la procese deschise CNAIR.

În situația în care încă din august BIHOREANUL a cerut explicații despre aceste „negocieri”, dar n-a primit răspuns nici de la CNAIR, nici de la Minister, Grindeanu a susținut că lipsa acestuia a fost „o scăpare” și că, de fapt, doar a vrut să se ajungă la o „înțelegere” între CNAIR și firmele lui Rus.

„Chiar nu știu”

„Chiar nu știu să vă zic de ce nu s-a răspuns, în general nu există această apucătură a colegilor mei (n.r. – din CNAIR și din Minister, de a nu răspunde cererilor scrise), sunt convins că a fost o scăpare”, a afirmat ministrul Sorin Grindeanu într-o conferință de presă pe care a susținut-o miercuri la Oradea (foto jos) și în cadrul căreia BIHOREANUL i-a cerut explicații cu privire la faptul că încă din 12 august a solicitat explicații și CNAIR, și Ministerului Transporturilor cu privire la o afirmație scandaloasă pe care Grindeanu o făcuse cu câteva zile înainte la Oradea.

Atunci, pe 9 august, aflat la Oradea pentru un eveniment al PSD Bihor - Grindeanu a fost întrebat de ce abia în luna ianuarie a acestui an a semnat CNAIR contractul pentru reluarea lucrărilor la tronsonul Chiribiș - Biharia al Autostrăzii Transilvania cu asocierea dintre Precon Transilvania (controlată printr-un interpus de orădeanul Beneamin Rus) și Citadina 98 Galați, deși acestea câștigaseră licitația încă în iunie 2023, ba a și emis ordinul de începere a lucrărilor doar pentru mai 2025 - și a răspuns că așa „s-a agreat” cu Beneamin Rus, în urma unor „negocieri”, în care, practic, afaceristul orădean a fost strâns cu ușa, impunându-i-se retragerea unor procese intentate CNAIR pentru a i se da undă verde să înceapă lucrările.

Cum după câștigarea unei licitații legea exclude orice „negocieri” și impune semnarea contractului și începerea cât mai grabnic a lucrărilor, reporterul i-a cerut, din nou, lui Grindeanu să lămurească ce „negocieri” a purtat cu Rus, adică ceea ce solicitase și în scris fără a primi niciun răspuns.

„Probabil n-am fost bine înțeles”

De data aceasta, Grindeanu nu a mai susținut că a avut „negocieri” cu Beneamin Rus, ci că astă-vară n-ar fi fost înțeles corect de jurnaliști când s-a referit la istoria contractelor pentru reluarea lucrărilor, începând cu primul, semnat în 2020, când premier era liberalul Ludovic Orban, cu o altă asociere, formată din firmele Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drillings (București), dar reziliat în 2022 sub motiv că, după ce expertizele tehnice au indicat necesitatea unor lucrări suplimentare, asocierea a cerut suplimentarea sumei contractuale, ceea ce CNAIR a refuzat, rupând contractul, motiv pentru care asocierea de firme i-a intentat un proces.

La fel ca astă-vară, Grindeanu a dat-o pe politică și a susținut că singura responsabilitate pentru rezilierea primului contract aparține Guvernului Orban și conducerii de acum patru ani a Ministerului Transporturilor.

„Eu am spus atunci (n.r. – în august), probabil n-am fost bine înțeles, că au venit aici niște domni acum patru ani, era prim-ministru dl Orban, și au semnat un contract pe repede înainte cu această companie (n.r. – de fapt cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav, Water Drillings) pentru a face Chiribiș – Biharia, înainte de campania electorală. S-a făcut atunci acea celebră majoritate de dreapta (n.r. - PNL-USR-UDMR), a venit la Transporturi alt ministru, de la USR, și ce și-au asumat unii înainte, că hai să semnăm acuma, că dă bine înainte de alegeri, și o reglăm după alegeri, uite că nu s-a mai reglat, și uite că acel patron (n.r. - Rus) n-a putut să facă acea lucrare în suma din contract, că i s-a promis că i se mărește suma, fără licitație, total ilegal, și nimeni nu și-a asumat acest lucru pentru că nimeni nu face pușcărie, și de aici a fost o serie de procese care nici acum nu s-au finalizat”.

„Eu nu pot să-i zic”

Potrivit ministrului, a doua asociere de firme nu ar putea începe lucrările la autostradă înainte de a se finaliza procesele contra CNAIR deschise de prima asociere, sub motiv că nu pot fi derulate simultan două contracte, deși în realitate primul contract a fost reziliat, tocmai acesta fiind motivul pentru care au fost deschise procesele de către prima asociere.

„De aceea vă spuneam că (n.r. – a doua asociere) poate să renunțe la procese, pentru că după ce am venit eu la Minister s-a organizat o altă licitație, pe care a câștigat-o un grup cu același patron, dar nu poate să intre să lucreze până nu se termină procesele dinainte. Discuția poate să fie între CNAIR și această companie, dom'le hai să terminăm cu procesele și să facem acest lucru. Dacă nu, se merge în continuare cu procesele, asta e situația la zi. Că eu nu pot să-i cer dlui Rus, să-i spun dom'le retrage-te din aceste procese ca să poți să intri în noul contract, asta-i decizia dânsului”, a susținut Grindeanu.

Cu măsuri diferite

După ce ministrul a repetat explicațiile cu omisiuni, „pe sărite”, BIHOREANUL i-a atras atenția că în situația în care prima asociere de firme (Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav, Water Drillings) a solicitat în 2021 suplimentarea contractului cu o sumă sub 50% din cea fixată inițial, legislația permitea CNAIR să liciteze separat executarea lucrărilor suplimentare, dar CNAIR a refuzat acest lucru, deși în cazul acestor firme l-a acceptat, de exemplu al UMB Spedition, patronată de „regele asfaltului” Dorin Umbrărescu, tot pe Autostrada Transilvania, pe tronsonul Nădășelu - Mihăiești (respectivele lucrări, în valoare de 994,7 milioane lei fără TVA fiind câștigate de o asociere formată din două firme din Turcia), fapt ce demonstrează discriminarea firmelor lui Rus în comparație cu UMB.

„Dar nu-i același lucru”, a răspuns Grindeanu, subliniind astfel, poate involuntar, tocmai faptul că CNAIR a tratat diferit situații similare în care se aflau firme diferite.

Ministrul nu a fost lămuritor nici când BIHOREANUL a insistat, întrebându-l de ce, dacă trebuie așteptat să se încheie procesele intentate CNAIR de prima asociere pentru a permite celei de-a doua asocieri reluarea lucrărilor, CNAIR, sub conducerea sa, a organizat totuși o nouă licitație.

„Asta să-i întrebați pe cei dinaintea mea”, a spus Grindeanu, deși reporterul i-a făcut observația că el a fost ministru și când CNAIR a reziliat contractul cu prima asociere, și când a organizat a doua licitație.

De menționat că valoarea primului contract, cel încheiat în 2020 cu prima asociere, a fost de 326,51 milioane lei (plus TVA) și, dacă nu era reziliat, ar fi urcat la 456,51 milioane lei (plus TVA, iar acum tronsonul Chiribiș – Biharia ar fi fost finalizat.

Valoarea celui de-al doilea contract, cu a doua asociere, este de 877,779 milioane lei (plus TVA), adică aproape dublă, iar dacă vor începe în primăvara anului viitor lucrările ar urma să fie finalizate abia în 2027.

De remarcat, de asemenea, că lucrările suplimentare invocate de prima asociere au fost recunoscute implicit de CNAIR, care le-a inclus în licitația câștigată de a doua asociere, altfel spus rezilierea primului contract a fost forțată.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!