Membrii Consiliului Județean Bihor au aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului de înființare a rețelei tram-tren care, cel târziu din 2027, ar urma să lege de Oradea câteva localități din zona metropolitană, valoarea estimată a acestuia fiind de peste 1,35 miliarde lei.

Proiectul a fost depus spre finanțare cu fonduri UE în luna decembrie a anului trecut, de atunci așteptând să fie evaluat de către Autoritatea de Management de pe lângă Ministerul Transporturilor.   

Cu 27 stații

Potrivit proiectului de Hotărâre a CJ Bihor adoptat joi, dezvoltarea rețelei Tram-Tren Metropolitan ar urma să necesite cheltuirea a 1.353.927.000 lei, cu TVA inclusă, din care valoarea lucrărilor propriu zis este estimată la 524.744.000 lei.

Rețeaua ar urma să utilizeze liniile de tramvai din oraș și cele feroviare existente, dintre care unele trebuie reabilitate și electrificate, pentru a lega de Oradea Aeroportul, Băile Felix și Băile 1 Mai, Borșul, Toboliul și Cheresigul, cu linii ce vor însuma 33,45 kilometri și pe care vor circula 14 vehicule ce pot fi folosite atât pe liniile de tramvai, cât și pe cele de tren, dintre care 3 ar urma să fie cu încărcare prin pantograf, iar 11 să aibă propulsoare hibride, alimentate atât de la rețelele electrice ale celor două tipuri de linii, cât și baterii-acumulator, viteza maximă de deplasare urmând să fie proiectată la 90 km/h.

În conformitate cu studiul de fezabilitate întocmit de asocierea firmelor Abed Nego și Aquacons, infrastructura rețelei ar urma să includă 5 poduri, 3 pasaje pietonale inferioare, 9 pasarele pietonale, 39 de treceri la nivel și 27 de stații, precum și o zonă de garare și mentenanță a vehiculelor cu o suprafață de 40.974 mp.

Proiect în evaluare

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, proiectul rețelei tram-tren din Zona Metropolitană Oradea a fost depus, în decembrie 2024, la Autoritatea de Management de pe lângă Ministerul Transporturilor, pentru a obține finanțarea europeană din Programul Transport 2021-2027.

Din valoarea totală estimată a proiectului, de aproape 1,36 miliarde lei, finanțarea europeană ar urma să fie de 1,147 miliarde lei, diferența urmând să fie acoperită de CJ Bihor.

Investiția ar urma să se realizeze în baza unui parteneriat încheiat între administrația județeană și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, cu sprijinul Primăriei Oradea, societății Oradea Transport Local (OTL), Asociației Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).

Durata pentru implementarea proiectului a fost stabilită la 18 luni.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!