De săptămâna viitoare, poliţiştii locali din Oradea, alături de angajaţi ai RER Vest şi ai Eco Bihor, vor verifica modul în care cetăţenii aruncă gunoaiele.

Primăria a anunţat, vineri, printr-un comunicat de presă, că demarează o amplă campanie de verificare a modului în care se face colectarea selectivă a deșeurilor reciclabile și biodegradabile de către utilizatorii serviciului public de salubrizare, persoane fizice şi juridice deopotrivă, din zonele rezidenţiale ale municipiului. Campania este una cu caracter permanent.

Blocat de la golire

„Patrulele mixte compuse din reprezentanți ai Primăriei Oradea, SC RER Vest SA și SC Eco Bihor SA, cu sprijinul Poliției Locale a Municipiului Oradea, vor verifica conformitatea conținutului recipienților și a sacilor pentru colectarea deșeurilor, corelat cu graficul de colectare şi transport al celor două fracții (reciclabile şi biodegradabile)”, a transmis Primăria.

Concret, echipele vor verifica sacii galbeni sau pubelele care ar trebui să conţină doar resturi reciclabile, respectiv pubelele de culoare maro, în care orădenii ar trebui să arunce doar resturi biodegradabile. Dacă, la momentul verificării, se constată că în recipient au fost aruncate deşeuri amestecate, echipele vor aplica un autocolant cu menţiunea „Deşeu neconform”, iar conţinutul va fi încadrat automat ca deşeu rezidual.

Aşadar, RER Vest va goli pubelele maro sau cu reciclabile, dacă au autocolant, în utilajele care colectează fracţia reziduală, la o dată ulterioară, conform graficului de colectare a deşeurilor. Drept urmare, cei cărora le aparţin deşeurile amestecate vor plăti mai mult decât se aşteptau, ştiut fiind că în municipiu se practică un tarif diferit pentru fiecare fracţie de deşeuri, iar fracţia reziduală este cea mai scumpă.

(Exemplu de conţinut neconform într-o pubelă maro: resturile alimentare au fost aruncate cu tot cu ambalajele de plastic)

Reciclăm mai mult, plătim mai puţin

Totodată, orădenii care amestecă deşeuri vor primi un avertisment de la Poliţia Locală, iar dacă persistă în acest obicei greşit, şi o amendă.

Aceste măsuri sunt necesare pentru determinarea orădenilor să respecte colectarea separată, singura soluţie prin care se pot reduce cantităţile de deşeuri abandonate la haldă ecologică, implicit contribuţia Oradiei către Fondul de Mediu pentru neîndeplinirea ţintelor anuale de valorificare a deşeurilor.

„Prin această campanie atragem atenția încă o dată locuitorilor că au obligația legală de precolectare separată a deșeurilor pe care le-au generat în propria gospodărie sau ca urmare a activităților lucrative pe care le desfășoară. Asta pentru că doar fracţia reziduală, adică cea care nu se poate recicla, se depune la haldă și doar pentru aceasta plătim penalităţi. Astfel, colectarea selectivă trebuie să se facă foarte atent în recipientele distinct inscripționate asigurate de operatorul serviciului de salubritate. Penalitățile care ne sunt impuse pentru nerespectarea acestor cerințe se plătesc acum din banii tuturor orădenilor. Cetățenii trebuie să înțeleagă că cu cât vom recicla mai mult, cu atât vom reuși să depunem mai puține deșeuri la haldă ca municipiu și, în consecință, vom plăti mai puțin”, a explicat viceprimarul Marcel Dragoș, citat în comunicat.

Mesaj pentru orădeni

Autocolantul care va fi lipit pe recipientele cu deşeuri amestecate va conține următorul mesaj:

"AVERTISMENT! DEȘEU NECONFORM. Aceste deșeuri nu au fost ridicate deoarece NU AU FOST SELECTATE ÎN MOD CORESPUNZĂTOR. Din acest motiv, conținutul acestui recipient este încadrat ca și DEȘEU REZIDUAL. Se va colecta conform graficului de colectare a deșeurilor reziduale, aplicându-se tariful aferent acestui tip de deșeu! Vă rugăm să respectați regulile de colectare separată a deșeurilor. Pentru detalii referitoare la regulile de colectare puteți accesa: https://rervest.ro/utile/ghid-de-colectare/.”

Pentru informaţii suplimentare cu privire la colectarea selectivă și la nerespectarea drepturilor sau obligaţiilor contractuale, orădenii pot apela la serviciul de dispecerat RER Vest la numărul 0374-885.693, de luni până vineri între orele 7 şi 19, sau la numărul 0259-433.195, de luni până duminică, între orele 19 şi 7.