Educația din România rămâne cu rezultate sub media internațională. Cel mai recent raport al Programului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA 2022), un studio făcut de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și bazat pe date din 81 de țări și care evaluează sistemele de educație prin testarea cunoștințelor competențelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe, arată că doar puțin mai mult de jumătate dintre elevii români pot rezolva situații simple matematice, înțeleg textele de lungime medie și pot explica fenomene științifice familiare.

Raportul a fost făcut public marți, după cum a anunțat Ministerul Educației, și arată că scorul mediu obținut de elevii români este 428 la oricare dintre domeniile investigate (matematică, lectură sau științe).

Acest rezultat plasează educația din România sub media internațională, într-un clasament condus de Singapore, Japonia, Coreea, Estonia și Elveția. Tot în fața României sunt sistemele de învățământ din SUA și Canada, în timp ce ultimele cinci țări din top sunt Filipine, Indonezia, Brazilia, Mexic și Chile.

Matematica, înțeleasă de jumătate din elevi

Datele PISA 2022 arată că în România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică. Acești elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită). În Singapore, China, Japonia sau Estonia, procentul elevilor de nivel 2 sau superior la matematică trece de 85%.

Performanțe ridicate la matematică (nivelul 5 sau 6) au doar 4% dintre elevii români, în timp ce media globală în această evaluare este de 9%. În țările asiatice, performanțele elevilor sunt mult mai bune, procentul elevilor cu rezultate ridicate fiind și mai mare: 41% în Singapore, 32% în China (Taiwan), 23% în Japonia. Elevii de la acest nivel pot construi modele matematice ale unor situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor. Doar în 16 din 81 de țări și economii participante la PISA 2022, procentul elevilor care au atins nivelul 5 sau 6 de competență a depășit pragul de 10%.

Cum stăm cu analfabetismul funcțional

La lectură, procentul elevilor care au atins cel puțin nivelul 2 este de 58%, ceea ce înseamnă că ei sunt elevii care pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului textelor, atunci când li se cere în mod explicit să facă acest lucru. Ceilalți 48% dintre elevi nu au asemenea competențe, adică nu înțeleg ce citesc.

În afara României, ponderea elevilor de 15 ani care au atins cel puțin nivelul minim de competență la lectură (nivelul 2) a variat de la 89% în Singapore, la 8% în Cambodgia.

Rezultate foarte bune la lectură au obţinut 2% dintre elevii români, care au dovedit că pot înțelege texte lungi, pot aborda concepte abstracte și pot diferenția faptele de opinii, folosindu-se de indicii implicite referitoare la conținutul sau sursa informației. Media internațională este de 7%.

Vestea bună: la fel de slabi ca până acum

La științe, aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2, adică pot recunoaște cel puțin explicația corectă privind fenomenele științifice familiare și pot folosi astfel de cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe baza datelor furnizate. Mult mai puțini au performanțe superioare la științe: 1% din elevii români. Media celor 81 de țări este, din nou, mai mare, de 7%.

Ministerul Educației a găsit și partea plină a paharului: școala românească nu s-a degradat în pandemie. „Scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, lectură și științe. Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, ceea ce demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit să reducă impactul pandemiei”.

Viața școlară

Evaluarea PISA arată și cum este viața școlară a elevilor din România. În 2022, 83% dintre elevii din România au raportat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE a fost de 76%), în timp ce 17% au declarat că se simt singuri la școală.

În România, 13% dintre elevi au raportat că nu se simt în siguranță în drum spre școală (media OCDE a fost de 8%), iar 8% dintre elevi au raportat că nu se simt în siguranță în sălile de clasă (media OCDE a fost de 7%).

Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (Programme for International Student Assessment – PISA) este o cercetare internațională ce are loc la intervale regulate de timp, care urmărește să evalueze sistemele de educație din întreaga lume prin testarea competențelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe.

Următorul ciclu de testare va avea loc în 2025. Pentru PISA 2025, științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învățarea în lumea digitală” (LDW). Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv limba engleză.

Citește mai jos raportul publicat de Ministerul Educației:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!