Cele două loturi din Bihor ale Autostrăzii Transilvania, Biharia - Chiribiș (28,55 km) și Chiribiș - Suplacu de Barcău (26,35 km), ar merita denumite - mulțumită tehnocraților din CNAIR, politrucilor care au condus Transporturile, dar și parlamentarilor bihoreni - ale Nesimțirii.

Din 2013, când americanii de la Bechtel au fost plătiți să plece, șantierul a fost abandonat și doar în 2020 a fost dată în folosință secțiunea Borș - Biharia (executată de Selina), foarte scurtă (5,35 km), dar foarte importantă (colectează traficul dinspre Satu Mare, leagă Bihorul de Europa prin M3 și M4, iar după finalizarea drumului de legătură dinspre Oradea va orienta și traficul dinspre Arad).

Pe celelalte două secțiuni fac liniuțe prostia și nerușinarea. Pentru Biharia - Chiribiș, CNAIR a reziliat în mai 2022 contractul semnat în iunie 2020 (după o licitație lansată în 2017) cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor și Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București). Motivul? N-a agreat proiectul tehnic propus de asociere, ce presupunea suplimentarea contractului inițial cu 40%, în baza unei expertize tehnice (obligatorie și elaborate de o altă firmă) care indicase necesitatea unor lucrări în plus față de cele din caietul de sarcini. Mulți s-au bucurat că Selina, penalizată cu 4,6 milioane lei și interdicția la licitații publice timp de 3 ani, a luat-o în freză. Ulterior, în august 2022, CNAIR a scos la licitație lucrările pentru o sumă de 2,6 ori mai mare, așa că de la 326,1 milioane lei (11,5 milioane lei/km), prețul a sărit nu la 480 milioane (cum voia Selina), ci la 877,7 milioane lei (30,7 milioane lei/km). 

Pe Chiribiș - Biharia, firmele au fost altele (Erbașu București și Vahostav), dar povestea aceeași: în iulie 2022 CNAIR a anulat contractul încheiat în 2021 pentru 549,95 milioane lei (20,87 milioane lei/km), iar în ianuarie 2023 a lansat a patra licitație, pentru 937,532 milioane lei (35,58 milioane lei/km). Atât doar că, deși pusese termen 1 martie, săptămâna trecută a suspendat-o pentru că, ghiciți ce, firmele ofertante au depus cereri de clarificări. Exact cum s-a întâmplat și la a patra licitație pentru Biharia - Chiribș, cu termen octombrie 2022, dar prelungită tot din pricină de clarificări. 

Problema e, așadar, nu la constructori, ci la CNAIR, care a licitat lucrări cu documentații de acum un deceniu „actualizate” din birouri. „A devenit o practică pentru participanții la licitații să ceară clarificări pentru a tergiversa procedurile, pentru că nu sunt în stare să își pregătească documentațiile în timp util”, îi acuză CNAIR, însăâ, pe constructori, insultând inteligența publicului: tocmai constructorii nu au niciun interes să joace la trecerea timpului, fiindcă pierd bani, îi cheltuie în loc să-i încaseze. Descalificant e că n-am auzit să ceară clarificări Ministerului și CNAIR niciun parlamentar de Bihor, niciunul nu face interpelări, nu cere socoteală, nu pune presiune. Și când te gândești că la anul tot dintre ei avem de „ales”...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!